Dag,
graag jullie reacties op het volgende:
ik ben een rustige rijder en probeer ook het benzineverbruik enigszins onder controle te houden, maar een enkele keer trap ik het gaspedaal ook wel eens helemaal in. Heerlijk om eens fors te accelereren, die verbaasde gezichten te zien en het vermogen van pakweg 115 PK te ervaren. Maar….......bij het terugschakelen merk ik dan bijna altijd dat het stationair toerental in plaats van bij ± 900 toeren blijft hangen bij ± 2.000 toeren, en dat is bij een halfautomaat toch wel een lastig toerental om nog ‘veilig’ en zonder schokken te schakelen. Uit de praktijk blijkt dat er 2 oplossingen zijn om het stationaire toerental weer op het normale niveau te krijgen: contact uit, motor uit, contact aan en starten (dat is de meest ongemakkelijke oplossing) én een korte maar heftige trap op het gaspedaal (in de vrij-stand), waarna het toerental zakt van 2000 naar 900.
Vraag: waar zit de oorzaak van dit probleem? In de carburateur? In het hydraulisch systeem (het onderdeel dat bijvoorbeeld ook het toerental verlaagd als ik de remknop gebruik, de Ralenti ?). Ik heb de cursus Hydraulique gevolgd en heb destijds in mijn cursusboek de aantekening gemaakt: bij de gasklepafslag ligt mogelijk de oorzaak van het incidenteel te hoge toerental.
Alvast bedankt voor de adviezen!
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Totaal aantal Berichten: 323
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Heb je de gasklep bediening al eens bekeken? Ik bedoel dus het hele stangenmechanisme van gaspedaal tot en met aansluiting op carburateur. Misschien blijft daar wat hangen. Laat iemand eens met stilstaande motor het gaspedaal intrappen, eerst rustig een beetje en daarna helemaal intrappen. Misschien kun je een soort wijzertje op de draaiende stang maken om te zien of de as weer helemaal naar de ruststand terug gaat. Dit kun je ook met draaiende motor testen.
Andere verdachte is de tweede gasklep die pas open gaat als je gas ver intrapt. Je kunt het bediening mechanisme zien aan de kant van het kleppendeksel. Maak het daar maar eens schoon. Mogelijk moet de carburateur er af om er goed bij te kunnen. Dan kun je het mechanisme van eerste en tweede klep ook goed testen.
De verhoogde toerentallen (de ralenti) zitten onder de 1000 toeren, dus ik denk niet dat het daar in zit.
Succes!
Hydro
Elle va comme les pompiers!