Totaal aantal Berichten: 163
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Mooie rit gemaakt naar Bad Bentheim in Duitsland. Bij het inrijden van het stadje merk ik tijdens het druk opbouwen een schrapend / knarsend geluid. Ik zeg uit voorzorg tegen mijn vriendin dat mijn HD pomp het gaat begeven. In het stadje aangekomen kom ik midden op de weg stil te staan. Kan niet voor of achteruit. De versnelling werkt niet meer. Met wat hulp de auto aan de kant geduwd, een spoor LHM achterlatend.
Eerst op zoek naar de lekkage, links voor onder de voorraadbol is een plasje zichtbaar. De voorraadbol is nat en ik zie nog wat gespetter op de treiterslang. De motor weer gestart, maar er wordt geen druk opgebouwd. Ik check de retouren in het voorraadvat, maar zie geen straaltje van de retour LHM. Ziet er naar uit dat de HD pomp niets meer doet. Ik sta voor een raadsel. Na advies van mijn garage ons maar door de ADAC terug laten brengen op de aanhanger naar Nederland.
Ik ben heel benieuwd wat het is. De HD pomp lijkt niets meer te doen, kan deze overleden zijn?
Van de lekkage snap ook niets. Kon geen lekkende leidingen / slangen vinden alleen een natte voorraadbol. Kan het zijn dat de HD regelaar onderaan lekt?
De HD pomp wordt vervangen, ik had er nog 1 op reserve. De HD regelaar ook, al twijfel ik of deze wel het probleem van de lekkage is. De voorraadbol bleek in orde.
Iemand een idee wat het nog meer zou kunnen zijn? Misschien de hogedrukleiding of de treiterslange?
Omdat er geen druk meer was / werd opgebouwd door de pomp heb ik dit dus niet meer kunnen bekijken waar er eventuele lekkage was. Ben benieuwd naar jullie suggesties.
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Totaal aantal Berichten: 10631
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als het de treiterslang is ben je in een mum van tijd alle olie kwijt. Dat zou dan verklaren waarom je geen druk meer opbouwt. De pomp zuigt lucht aan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

De hoeveelheid gelekte LHM viel m.i. mee. Ik denk een halve liter, misschien maximaal een liter. Er zat nog voldoende LHM in het voorraadvat toe ik de auto had weggezet. Mogelijk dat de pomp niets meer doet door het aanzuigen van lucht, zou mogelijk kunnen zijn.
Kan niet zo goed vinden waar het lek zit. Zou het de HD regelaar kunnen zijn of 1 van de leidingen?

Totaal aantal Berichten: 2214
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Zodra er lucht wordt aangezogen door de pomp gebeurd er niets meer, je zal dan eerst de aanvoerslang weer moeten vullen en ontluchten en dan snel kijken waar ie lekt als er weer druk is mocht je het lek zo niet kunnen vinden.
Succes,
Mark
CX 2000 pallas ‘78

We hebben de HD pomp en de HD regelaar vervangen.
De retour / treiter slang leek ook lek, want deze barstte na het losmaken.
Ziet er naar uit dus dat de treiter slang het probleem is. Was wel een paar liter LHM kwijt dus uiteindelijk.
Eind goed al goed en wel weer wat geleerd.
Goed om te weten dus als er weer zoiets bij de hand is.