Niet starten - startmotor probleem? - Opgelost!
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 28 mei 2012 07:16 PM

Ben met wat klusjes aan de DS bezig. Accu en accubak eruit gehaald.
Probeer nu de auto te starten, maar bij een halve draai stopt de startmotor.
Bij het starten dooft wel alles, dus er wordt nogal wat stroom getrokken.
Heb dit vorig jaar ook gehad, en toen lag het niet aan de accu. Kreeg de auto toen aan de praat door een paar keer een slinger te geven met de hand en toen met de electrische start
Het lijkt wel of de startmotor het niet trekt.
Is er een manier om deze tijdelijk tot leven te wekken? (een klap op de startmotor lees ik wel, maar waar precies?
Is de startmotor nu onbetrouwbaar en is het tijd voor een andere?
Ga nog wel wat proberen, hoop dat jullie nog tips hebben.

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 29 mei 2012 08:30 AM
  [ # 1 ]

Ai wat vervelend.
Een klap op de startmotor kan helpen om de bendix eruit te krijgen, maar dat is bij jou het probleem niet, want hij draait rond. Probeer het eens met de kap open en kijk/voel dan eens aan je accupolen? worden die heet? het kan een slecht contact zijn van je startkabels namelijk. Bij een vriend van mij deed zijn DS vorige week hetzelfde de rook kwam van zn accuklemmen af. Stukje van de kabel afgeknipt, klemmen er opnieuw aangezet en alles werkte weer.

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 29 mei 2012 11:28 AM
  [ # 2 ]

De kabels worden wel lekker warm, maar goed er gaat blijkbaar een flinke stroom doorheen.
Het slechte starten is trouwens zowel met de selecteur als met het start relais bij de accu.
Vorig jaar heb ik iets vergelijkbaars gehad, maar toen dat weer werkte heb ik geen probleem meer gehad.
Nu ik de accu eruit gehaald heb, heb ik dus weer het probleem. Hij pakt wel even op, een halve slag maar weigert dan verder. Net alsof de accu het niet trekt. Accu heb ik volledig geladen.

Ik heb de accu uit mijn andere auto geprobeerd. Dit ging iets beter. De startmotor draait rond, maar tergend langzaam, net alsof hij amper stroom krijgt. Weet nu niet of de startmotor het probleem is of niet. Ik zal de bedrading is controleren.
Tips zijn welkom. Als het vermoeden is dat het de startmotor is dan ga ik deze vervangen, maar wil dat niet op voorhand doen. De startmotor werkte het afgelopen jaar steeds vlekkeloos, vandaar.

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
jmta
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011

- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Gepost: 29 mei 2012 12:15 PM
  [ # 3 ]

Het zou goed kunnen dat je stroomkabel naar de startmotor kortsluiting maakt op het blok. Komt alleen stroom op te staan als je het relias bedient. Vaak is de isolatie helemaal verdroogt, vaak onder het uitlaatspruitstuk. Zeker omdat je de accu hebt gedemonteerd zou dit nu zomaar kunnen.

Succes!!

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 29 mei 2012 02:22 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de tip. Ziet er naar uit dat ik het beste eerst de bedrading moet controleren en het relais. Ga ik vanavond doen. Goed om te zien dat het mogelijk niet de startmotor is. Dit zou ook verklaren waarom het ineens niet meer werkt na het loshalen van de accu.
Kortom vanavond even knutselen. Als ik meer weet dan meld ik dit nog.

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 mei 2012 02:32 PM
  [ # 5 ]

Ook goed de dikke MIN kabel checken. Daar loopt even veel stroom doorheen als door de plus!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 31 mei 2012 01:09 PM
  [ # 6 ]

Volgende ondertussen gedaan:Kabels gecontroleerd, aansluitingen schoongemaakt, nieuwe moeren en ringetjes geplaatst en de leidingen verlegd. Ook nog het relais schoongemaakt.
Alles weer netjes aangesloten, accu terug in de bak etc.
En starten? Ja in 1 keer!
Toch mogelijk een bedradingsprobleem, al heb ik de werkelijke oorzaak niet kunnen vinden.
Startmotor mogelijk dus niet defect, hopen maar dat deze het een beetje uithoud nu.

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 31 mei 2012 03:23 PM
  [ # 7 ]

Overgangsweerstanden kunnen lelijke dingen doen als er 100 ampere doorheen gejast moet worden. spanning over een niet zo goed contact kan zomaar 1 of 2 volt zijn tijdens starten, ook over een weerstand die bij onbelast testen met multimeter 0 ohm is. In plaats van electrische energie omzetten in bewegingsenergie (ronddraaien van je moter dmv de startmotor) wordt dit omgezet in warmte = verlies.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook