Dag allen,
sinds de terugweg van Citromibile een nieuw probleempje: enkele keren per rit van, zeg 40 km, heb ik een korte stroomonderbreking. Dit duurt slechts een fractie van een seconde. Ik merk het aan mijn radio (deze moet dan opnieuw ingeregeld worden), het kort oplichten van het laadstroomlampje en ook hoor ik een kort tikje achter bij de gastank. Afgelopen week duurde het zelfs een paar seconden, terwijl ik in de file stond. Naar de vluchtstrook gestuurd en eenmaal daar had ik weer gewoon ” prik” en ben zonder problemen naar huis gereden.
Vraag is nu dus wat dit kan zijn. Het betreft een ID20 uit ’ 71. De linker twee zekeringen zijn recent vervangen voor 20 Ampere (moet ik nog eens vervangen voor 16A) en de rechter twee zekeringen zijn 10 A conform origineel. De problemen lijken te zijn ontstaan nadat ik bout bij de remlichtschakelaar heb afgesteld. In eerste instantie was ik vergeten de 2 stroomdraden daar los te maken en knetterde het wat. Zekering moest vervangen en daarna geen probleem meer. Behalve dan het genoemde, zeer irritantie probleem….
Wie heeft enig idee waar ik het zou moeten zoeken? Dank voor de reactie(s).
Savoir Vivre!
Ik zou beginnen de zekering houder goed schoon te maken, evt met schuurpapiertje en de contacten iets toe te knijpen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Dag Egbert,
Heeft even geduurd voor ik wat tijd kon vinden om je advies op te volgen. Gisteren bij de zekeringhoude alles goed schoongemaakt/geschuurd en de klemmetjes naar elkraa toe geknepen. Ook de zekeringen nog even gecontroleerd. Zojuist een mooie testrit gemaakt van ca 111,5 uur door de Woerdense Verlaat en langs de Meije (absolute aanrader bij lekker weer). Helaas toch nog weer 4 x een korte stroomonderbreking gehad. Dit getest door de radio (ooit ingebouwd in het dashboard) aan te laten. Na elke onderbreking blijkt dan dat ik de radio opnieuw moet instellen. Het probleem is dus niet opgelost. Ook heb ik alle bedrading (althans in het zicht) nagekeken en op sommige punten een nieuw klemmetje gemaakt, waar de aanslkuiting wat gammel leek. Mag ook niet baten. Heb jij nog andere tips waar de problemen vandaan zouden kunnen komen? De vraag geldt natuurlijk ook voor de andere forumleden
mvg
Guido
Savoir Vivre!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
accu polen netjes schoon? en in het kopervet?
Hoe is het contactslot?
merk je bij een dipje ook dat de motor hikt?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
ID20Vert schreef:De problemen lijken te zijn ontstaan nadat ik bout bij de remlichtschakelaar heb afgesteld. In eerste instantie was ik vergeten de 2 stroomdraden daar los te maken en knetterde het wat.
De bedrading is beschadigd of zit klem…
Te weinig om de zekering te laten springen, maar genoeg om de boordspanning te dippen?
Dank voor de reacties. Na weer een aantal (test)ritjes lijkt het steeds frequenter voor te gaan komen Met een multimeter heb ik gekeken hoe het met de spanning zit vanuit de accu. Dat gaat goed. Enige dat ik me nog kan bedenken wat er was veranderd net voor de problemen zich voor het eerst openbaarden, is dat ik naar de remlichtschakelaar heb gekeken. Heb ik de draden soms omgewisseld? Terugwisselen blijkt geen effect te hebben; de remlichten blijven het gewoon doen en het probleem van periodieke stroomonderbreking blijft voorkomen. Rest me nog een mogelijkheid; enige maanden terug is mijn startrelais vervangen. Zou het hiermee te maken kunnen hebben en zo ja, waar moet ik dan op letten?
Groet!
Savoir Vivre!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Met het relais zelf heeft het niks mee te maken. Begin met de accu polen. Kijk of de dikke zwarte draad goed aangesloten zit aan /onder het relais. Daar gaat de boordspanning doorheen. Aangezien ‘alles’ uitvalt: je LPG relais, je radio, de ontsteking, zit het zeer waarschijnlijk voor je zekeringen kast. Speelt je radio door, als je de motor uit hebt (permanente plus)?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
hallo Bogaard (Joris?)
Dank voor je reactie. De radio speelt dan normaal gesproken inderdaad gewoon door. ook kan ik de radio aanzetten zonder dat de motor loopt.
Tijdens de proefritten heb ik echter steeds bewust de radio aangehad, aangezien ik daar het snelste aan merk dat de laadstroom wordt onderbroken; de radio moet dan nl opnieuw worden ingesteld…..
Groet! Mede namens mijn ID20 AC 522 uit 1971
Savoir Vivre!









Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
bogaard77 schreef:accu polen netjes schoon? en in het kopervet?
Is er een voordeel om op de accupolen kopervet i.p.v. vaseline te gebruiken. Geleiding vanwege koperdeeltjes misschien?












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
yep!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ID20Vert schreef:hallo Bogaard (Joris?)
Dank voor je reactie. De radio speelt dan normaal gesproken inderdaad gewoon door. ook kan ik de radio aanzetten zonder dat de motor loopt.
Tijdens de proefritten heb ik echter steeds bewust de radio aangehad, aangezien ik daar het snelste aan merk dat de laadstroom wordt onderbroken; de radio moet dan nl opnieuw worden ingesteld…..Groet! Mede namens mijn ID20 AC 522 uit 1971
Daarmee is bewezen dat je hele boordcircuit uitvalt!! ergens tussen de accupluspool/dynamo en de auto gaat het mis..Losse draad, kale draad tegen massa.. zoiets..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Ik heb ooit ook zo iets gehad.
Bij mij was het een scheurtje in de klem van de plus kabel.
Eerst weinig storing en langzaamaan meer.(tot hij brak)
Peter.
Deze laatste opmerking maakte me alert; ik heb zojuist het startrelais vervangen voor een ander want er zat een klein scheurtje in. Heb de dikke kabel overgezet van de oude maar wel even het koper opgeschuurd en de boel met kopervet (ook op de accupool) weer in elkaar gezet. Starten geen probleem, lopen als een zonnetje. Nu even afwachten hoe dit op een langere rit gaat. Ik heb echter goede hoop…
Dank voor alle reacties en suggesties tot nu toe. Als blijkt dat dit doplosisng definitief was laat ik dat nog wel even weten.
Groet!
Savoir Vivre!