Ben voorzichtig begonnen met mn ds19 uit 1958 die al 20 jaar stil staat. Motor draait rond maar heb geen contact via contactslot. Iemand een elektrisch schema van deze ds, 1958 is weer anders dan 1960 zie ik bij studie op hd19.net….heel dom maar ik kan het zekeringenkastje met geen mogelijkheid vinden. Dit is nog een 6V installatie met 2 bobines.
Vast hartelijk dank


































Totaal aantal Berichten: 15731
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het zou me niet verbazen als ze in die jaren nog helemaal geen zekeringkastje hadden…
Dat heb ik ook gedacht…..maar kan me niet voorstellen dat er geen enkele bescherming is op electrisch falen….














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het contactslot is waarschijnlijk ongezekerd ook als er wel een zekeringkast aanwezig is.. Als je geen spanning op je bobines krijgt via het contact moet je eerst meten of je wel 6v op de ingang van het contactslot krijgt. Is dat zo maar krijg je geen 6v op de uitgang dan is het contactslot van binnen aangeroest o.i.d. Je moet het dan demonteren, open maken en de contactpunten en de kogel schoonmaken en de boel weer in elkaar zetten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb op een (gele) draad van de 4 die aan het contactslot zitten 6V. Het rode lampje onder de snelheidsmeter heeft ook even gebrand maar doet dat nu niet meer….vandaar dat ik dacht aan een zekering (1 vd 3 draden van de dynamo hangt los) Beetje touch en go. Ik ga je raad opvolgen en het slot demonteren.




Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Ik heb vorige week juist de hele kabelboom van een ID19P uit 1958 gedemonteerd. In de ID uit 1958 zit geen enkele zekering of zekeringskast!
Hmmmm sofar for domheid dan…..moet nodig een goed werkplaatshandboek zien te vinden voor deze voiture….
Welke kunnen jullie aanraden? Heb wat officiele Citoren manuals gedownload, die ook het electrisch systeem behandelen, zonder plaatjes en in het Frans, onderdelen manuals ....zie daar ook geen fusibles/zekeringe in voorkomen.
Hartelijk dank voor het bevestigen van het feit dat ik misschien toch niet helemaal dom ben…;-) (Halve dashboard ook gedemonteerd boven de pedalen op zoek naar glazen buisjes)
BTW: Wat zijn die 2 patronen die tegen het motorblok gemonteerd zijn rechts naast de brandstofpomp? Condensatoren?
Sorry heren, net begonnen














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kan je misschien een fotootje van die 2 patronen laten zien?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Heb nu even zo snel geen foto maar ik denk dat het onderdeel DS211-8 is op bijgaande tekening….ze zitten rechts vd brandstofpomp tegen het het blok geschroefd, als je vanaf de voorkant kijkt rechts op het MB. Dacht even vreemde zekeringen omdat ik niets anders kon vinden.














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
dat zijn inderdaad de 2 condensatoren voor de ontsteking.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank!..ga eerst dat slot demonteren en schoonmaken, kijken of ik spanning krijg op die bobines en dan verder richting puntjes en bougies. Spannend!..


































Totaal aantal Berichten: 15731
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ton, jij hebt nog een cilinderkop met uitwendig inlaatspruitstuk zo te zien. Ik ben erg nieuwsgierig hoe dat er nu in het echt uitziet…














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die cilinderkop is er trouwens ook de reden van dat deze auto 2 bobines heeft van een 2cv. Onder dat spruitstuk is geen plaats voor een normale verdeler namelijk…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
O? nou ik leer elke minuut haha….hmmm inlaat dat weet ik te vinden, opposite side of uitlaat….ga morgen een foto maken voor je…is dat zo bijzonder?


































Totaal aantal Berichten: 15731
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ze hebben al heel snel een inwendig inlaatspruitstuk gekregen, in de cilinderkop dus. Stel je wil iets met dubbele carburateurs, dan is een dergelijke vroege cilinderkop dus eigenlijk je enige optie…
En dat wist ik ook niet….ik snap de hele ontsteking niet eigenlijk….normaal gaat de HV kant van een bobine naar de verdelerkap en dan verder naar de bougiekabels toch? Deze bobines zijn rechtstreeks aangesloten op de bougies en ik kon de hele verdeler niet vinden…ik zei al…. net begonnen