Hallo Ik heb een vraagje in verband met de carburator afstelling van mijn D Special van 74
Als ik er mee rijd merk ik geen enkel verschil tussen het vermogen van de eerste en de tweede trap.
Wel merk ik tijdens het rijden een ruststand tussen de twee trappen (ik weet niet of dit normaal is).
Ik heb gezien dat de borgmoer van de gasklep los is, dus hier is mogelijks aan gedraaid.
Hoe kan ik deze het beste bijstellen?
Tim
Dyane 6 Confort Commercial 1968
Dyane 6 Confort Commercial 1969












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kijk eerst eens of de tweede trap wel opent! Die blijft soms hangen als de stelschroef te ver is uitgedraaid!
Wat voor carbu zit erop?
De tweede trap kan je idd voelen. Ik rijdt meestal op dat rustpunt. ( 1 trap helemaal open) en ga dan 130 km/uur ongeveer (2300).
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Bij normale snelheden in de hoogste versnelling merk je weinig van die extra trap, maar in lagere versnellingen bij hogere toeren voel je wel degelijk verschil.
Ik gebruik de 2e trap bijna nooit, ik tokkel liever met 60 in zn 3 bergop dan met loeiende motor.
Ik vind het persoonlijk erg prettig om die 2e trap te voelen, brandstofverbruik blijft daardoor mooi binnen de perken.
Alleen om vrachtwagens in te halen bergop wil ik wel eens alle registers open gooien






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
hm, ik schijn in mijn Dspecial ook een 2-traps carb te hebben, maar heb nog nooit iets gemerkt van die 2e trap?! moet dat dan voelen alsof ze wat extra peper in haar gat krijgt als je het gaspedaal volledig induwt ofzo?














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Nee hoor, alleen bij hogere toerentallen komt de motor niet in ademnood met de 2e trap open. Je kunt het overigens wel horen; bij de 2e trap hoor je een hardere gorchel,
Ik vind het echt een heel mooi systeem.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat hangt van het type carbu af. Er is ook een type dat beide kleppen tegelijk opent. Er zijn bij die carbu dus altijd twee kleppen open.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb alles gisteren eens goed bekeken en heb de oorzaak gevonden.
Als de gaspedaal werd ingedrukt werkte het kantelmechanisme tot op het einde van de eerste trap.
Daarnaa schuift de draadstang naar beneden zonder dat het kantelmechanisme verder draait. Dit kwam volgens mij door twee redenen.
De moer op de draadstang staat helemaal bovenaan op de stang.
en er was een opstructie bij het openen van de tweede trap.
Ik heb enkele keren met de hand de tweede trap geopend door het mechanisme verder te kantelen. en ik kan nu teurg in de tweede trap komen. het rustmoment is nu wel minder duidelijk voelbaar.
Ik neem aan dat ik de moer op de draadstang naar beneden moet draaien todat het op het kantelmecahnisme komt?
@stef: Ik merk wel degelijk een verschil als de tweede trap opengaat zowel in versnelling als duidelijk hoorbaar geluid
@bogaard77 als de beide kleppen gelijktijdig open gaan gaat het niet om een tweetraps carburator maar om een dubbele carburator.
Een twee traps carburator heeft twee trappen een kleine en een grote, de benzine komt van de kleine en van de grote trap in dezelde cilinders terecht.
Een dubbele carburator (zoals vb op een bx sport) zijn eigenlijk twee carburators in een unit. de benzine word verdeeld onder de ciliners vb klep een voor de 1 en 3e en klep twee voor de 2e en 4e.
Dyane 6 Confort Commercial 1968
Dyane 6 Confort Commercial 1969












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Neen. De dubbele carbu zoals jij dat noemt heeft op de Ds gewoon een enkel spruitstuk. Alleen de kleppen openen niet na elkaar maar tegelijk. Ik dacht dat de solex dat had. Het mengsel uit beide kleppen gaat naar alle cylinders.
Het ‘hangen’ van de tweede klep komt bijna altijd doordat de stelschroef te los zit.
Dat moertje op je draadeind moet je niet naar beneden draaien. Het is juist een veiligheod dat de veren de kleppen opentrekken en je niet de boel kapot kan trekken. De zwakste schakel zal dan breken, waarschijnlijk de messing gasklep….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedankt voor de antwoorden,
Nu kan ik weer, een stukje sneller, rond rijden.
Voor mij mag hier een slotje op
Dyane 6 Confort Commercial 1968
Dyane 6 Confort Commercial 1969












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
done
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>