Mede DS liefhebbers,
Ja, het was alweer een tijd geleden, maar met de naderende APK had ik het forum alweer bezocht. Er gebeurt gelukkig veel hier. Vanwege de reeds geneomde APK had ik afgelopent tijd al wat dingen gecontroleerd en zelf verholpen, en de afspraak met de garage was al gemaakt. Moest alleen nog even wat frisse benzine halen, dus dat zou ik vanmiddag even doen met nog wat ander klein spul aan boodschappen. Dan weet je tenminste of alles echt goed werkt, want zo vaak komt de dame momenteel niet meer in het wild.
Afijn, we zijn de straat niet uitgekomen…. Tijdens het schakelen blokkeerde de bak ineens, met een rstelend geluid als gevolg. De beol kwam schokkend tot een stop, en een losse wieldop vloog rinkelend over het wegdek. Snelle controle, maar niks kunnen zien verder, dus rustig aan door naar huis.
Wederom gekeken, maar niks te zien. Vooruit rijden was geen probleem in 1 en 2, maar achteruit rijden dat was er opeens niet meer bij. Omdat ik weet dat er al een tijd lang minstens één tand vermist werd in de achteruit versnelling, nog even de achteruit geprobeerd. En jawel, helemaal niks. Vermoedelijk, zo te horen, alle tandjes weg (of alle tandjes die net tegen over elkaar liggen), of iets anders waardoor de versnelling niet meer ingelegd kan worden. Motor kan namelijk nu wel heel vele toeren maken als je de achteruit inschakeld, maar de dame komt niet meer van haar plaats.
Kortom, deze BHV moet eruit. En wat is nu wijsheid? Mijn vingers jeuken om dit in de eingen gargae te doen, maar er is net voldoende om net om de dame heen te lopen, en de motorkap kan niet volledig omhooggezet gaan worden. En de dame staat verkeerd om in de garage, maar dat is met duwen wellicht te verhelpen. Maar is dit nou wel de klus om even in de garage te doen? Zonder motortakel etc.?
Tweede puntje van aandacht, de vervangende bak. Een ruilbakje erin, of de huidige bak eruit, laten reviseren en weer terugplaatsen?
Kortom, wie ervaring heeft met het eigenhandig vervangen van een BHV zou ik hierbij willen vragen om eens te reageren, zodat ik ongeveer weet waar ik aan toe ben, en waar ik op moet letten.
Alvast bedankt voor het meedenken,
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Een bak kan je er met 2 man makkelijk uit tillen, dus je hebt geen takel nodig.
Als je garage krap is, dan zorgen dat de neus naar de deur staat en met de garagedeur open sleutelen. Dan heb je ook lekker veel licht.
En dan gewoon flink sleutelen, WPH erbij, digitale camera erbij om alles te fotograferen tijdens het losmaken zodat over enkele maanden bij montage nog weet hoe het zat.
Succes
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper












































Totaal aantal Berichten: 25696
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
en haal gewoon ff je motor kap eraf!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Als je de traverse aan de bak laat zitten is het tillen wel te doen.
Het lastige vond ik altijd het opslaan van al de losse troep: spatborden, koeltunnel, wielen en weet ik veel staat allemaal in de weg. Heb dat opgelost door een magazijnkarretje ermee vol te laden. Altijd beetje jalours gebleven op die gasten die een werkplaats hebben van 4 meter hoog en een grondoppervlak van 4 auto’s…
Een goede bak vinden zal niet meevallen, alles is op leeftijd. Zou maar in de richting van revisie denken.
Verder komen er zaken bij als koppeling, drukgroep, druklager, toplager en nokkenas-steunlager, plus misschien ook remschijven, handremblokken en iets met het stuurhuis. Zorg dus voor voldoende budget…
Ik heb net (bijna) het hele rijtje van Vlietmansje laten doen en nog iets meer omdat de motor eruit ging. Als beginnend DS-rijder was dit voor mij een te grote klus. Wel jammer, want volgens mij is fantastisch om zelf te doen, maar dan moet je wel ruimte, tijd, kennis en kunde hebben. Op het arbeidsloon kun je dus besparen, op onderdelen moet je dit zeker niet doen.
Als je een andere bak weet te bemachtigen dan loont het waarschijnlijk de moeite deze even open te maken en te testen. Door mijn gebrek aan kennis heb ik dit laten doen bij Harry Martens in Limmen. En ik ben blij dat ik het heb laten doen, want de vervangende bak was er slechter aan toe dan mijn eigen kapotte. Ik heb mijn eigen bak vervolgens laten reviseren. Ik hoop dit weekend weer te rijden.
Succes.
Ik leer het wel…














































Totaal aantal Berichten: 43391
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als alleen je achteruit-tandwiel stuk is, en de tanden op de primaire as nog heel zijn, dan kan je het achteruit-tandwieltje gewoon los vervangen zonder de bak uit te bouwen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Allemaal bedankt voor de reacties.
Waar zal ik beginnen? Met de laatste, het vervangen van alleen het tandwieltje, als dat kan zonder de hele bak er uit te hoeven halen, heeft dat natuurlijk de voorkeur. De vraag is dan alleen hoe ik dat dan zou moeten doen, dus tips daarvoor zijn welkom. Ik weet, er zal een inspectieluikje zijn waardoor ik in de bak kan kijken. Dat luik moet ik nog vinden, en dan eens binnen in kijken. Pas dan weet ik waar ik aan toe ben. Maar gezien de opdonder die ik heb gevoeld, ben ik bang dat er meer loos is.
Budget zag ik voorbij komen. Is ene hele goede. Zo goed zelfs, dat ik misschien wel deze dame omruil voor eentje waar ik meer plezier aan kan beleven op dit moment. Een gevaarlijke opmerking, weet ik. Maar soms moet je realistisch zijn, en de zaken tegen elkaar durvena fwegen. Zeker met deze dames op leeftijd (ouwe wijven klinkt weer zo negatief)....
WPH pakken. Heb ik gedaan. Reden te meer om eens te kijken naar het budget, en om de klus juist niet zelf te gaan doen. Op welke punten zie ik het somber in? Al halverwege, waar de motor in ene steun moet komen te hangen (die ik niet heb) en waar men de takel hanteert om de bak eruit te hijsen (heb ik ook nog niet in handbereik). Dan zie ik iets over een stang onder de bak door ter ondersteuning…. Een stukje waterleidingpijp zal wel niet voldoen vrees ik…. Het ergste moet dan nog komen, alle afstellingen wat betreft de remmerij zijn ook zaken waar ik niet op zit te wachten. Dat soort dingen laat ik veiligheidshalve graag over aan mensen die er echt verstand van hebben. En op dat vlak zijn de afstellingen wel duidelijk, maar hoe je dat moet gaan doen is mij hier en daar even helder als koffiedik op dit moment (maar dat kan nog veranderen).
De tip om de de koppeling gelijk mee te vervangen neme ik graag ter harte als de hele boel eruit moet. Alleen jammer dat ik die pagina’s nou net niet kan vinden in de WPH. RTFM, ik weet het, dus ik moet daar nog eens goed naar zoeken, maar de bladzijden 100-2 in deel 2 maken mij tot nu toe ook niks wijzer. Jammer, ik zal er nog eens even op moeten studeren.
Wat betreft alle kleine onderdelen, da’s een kwestie van een goed af te sluiten krat, een hoop boterhamzakjes en schilderstape erop (om op te schrijven wat er in zit) en de grotere delen als spatborden kan ik op de solder van de garage wel weer kwijt.
Maar vooral het loshalen van de klomp metaal die versnellingsbak heet zonder de jusite hulpmidellen is de grootste uitdaging.
En dan de ruilbak…. Ik heb op MP wel eentje gezien, die is nog beschikbaar. Maar ook hier had ik het idee wat hiervoor ook al ergens genomed is, hoe “goed” is een bak die langere tijd geleden goed werkend is weggelegd…. Die zal alle tandjes heus wel hebben, maar hoe zit het met de beweging van de delen….
Maar vooralsnog bedankt voor het meedenken, dat kan ik wel weer waarderen. Ik hoop nog op wat reacties, en als ik tijd heb zal ik eens kijken of ik het deksel van de bak kan lichten.
Ik houd jullie op de hoogte wat dat betreft.
MVG,
Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!


Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 31-07-2011
- ID/DS DSpécial Confort - ID19B
Neem contact op met een goede DS-garage, die zouden veel versnellingsbakken hebben van destructors waarvan bekend is dat goed. Van Marktplaats Ik zou het niet kopen van een particuliere verkoper.
Een goede gebruikte versnellingsbak hoeft niet duur te zijn - kreeg ik een korte 5-bak vrij door Sinterklaas (Toon Langelaar) op Kerstmis.
Voor een garage met opgeslagen oude versnellingsbakken is waardeloos - meer geld te verdienen als u uw auto kunt rijden om ze voor onderhoud en reparatie!
1968 ID 19B -> 1970 DSpecial -> ?












































Totaal aantal Berichten: 25696
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
je trekt de spatborden eraf. en de kap. die leg je op zolder. Auto op bokken natuurlijk.Haal de tunnel eruit. dan kijk je op de bak naar het bovendeksel. dat haalje eraf. nu foto’s maken en hier posten.
bak uitbouwen: krik onder de motor en alles los maken. dan met buurman de bak uit de auto tillen.
remmenastellen: gaat vanzelf. no worries.
uitbesteden? DUUR!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Misschien kun je inspiratie opdoen uit het lezen van mijn topic over ‘Eva’: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/582827/ ?
Jongens, bedankt voor de inspiratie.
Ik hoop morgen eens een blik te werpen door het luikje. Als ik fot’s heb zal ik ene poging doen om te posten.
Dat uitbesteden duur is, ja dat geloof ik ook graag, maar het is wel handig om alle opties eerst even open te houden. Ik zal de linkjes en het forum op het onderwerp nog even doorlopen, daar heb ik vanavond wellicht wat tijd voor, en dan morgen de handen weer eens zwart maken.
Wordt vervolgd.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!














































Totaal aantal Berichten: 43391
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik weet niet over wel luikje je het steeds hebt maar de versnellingsbak heeft GEEN luikje.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bedoel je dit luikje? Op deze foto is bovenaan (waar de handtekening van de meester staat) is het deksel te zien welke je kunt lichten om erin te kijken.
Dit is een halfautomaat, dus ik weet niet of dat voor een handbak anders is?
Ik leer het wel…
Bedankt voor de foto.
Ik heb inderdaad ook ene half automaat, en ik heb van verschillende mensen begrepen dat er ene luikje zou zijn om de boel van binnen te kunnen bekijken. En anders wordt het een kwestie van het deksel van de bak eraf halen, en dan erin kijken. Maar ik heb het idee dat die klus niet zo snel geklaard is….
Dus blijf ik nog wel spelen met he idee dat uitbesteden slimmer is dan zelf gaan rommelen, om er vervolgens achter te komen dat het niet lukt, en dan met een half gesloopte auto een reparateur te gaan zoeken. Die zien je dan aankomen met al je ellende, en dan mogen ze gaan raden hoe het precies heeft gezeten in jouw geval…..
Ik zal morgen eens kijken (of misschien straks al) of ik dat luikje kan vinden bij mijn eigen dame.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!












































Totaal aantal Berichten: 25696
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
er is geen luik. er is alleen een deksel.
Doe nou niet eigenwijs peter.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Oke, deksel dan
Ik kan misschien strakjes al even kijken naar hoe dat dan zit.
Wat me wel opvalt aan de suggesties, si dat een deel van wat er in de WPH staat anders of niet gedaan lijkt te worden. Dat is wel grappig, je kan naar eigen inzicht werken, en dan ook een eind komen. Dat ziet er goed uit, al zal ik wat ebtreft de afstellingen de boeken maar wel goed proberen aan te houden.
Iets geheel anders, ik denk dat het maken van een onderdelen/boodschappenlijst voor materialen die ik nodig heb ook snel gemaakt moet gaan worden, dan kan ik alvast wat klein grut gaan bestellen.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!