Peter,
Ik wil zeker niet lullig doen, maar je wel waarschuwen.
Als ik zie hoe jij over de auto schrijft en wat je al als een probleem beschrijft, dan begin ik te twijfelen aan je sleutel ervaring. Als je inderdaad nog bijna geen sleutel ervaring hebt, dan moet je niet aan deze klus beginnen.
Als ik het niet goed zie ( wat ik hoop) dan zullen we je uiteraard blijven helpen bij deze klus in dit forum.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Mwagh, die ervaring, dat valt wel mee.
Echter, de hele grote klussen, en dit is er één van naar mijn idee, kun je beter niet altijd zelf proberen te fixen. En al helemaal niet zonder vakkundig toezicht….
Wat ik al gehad heb, stuurhuis vervangen, HD leiding vervangen in dezelfde garage als waar de dame nu in staat, buertjes doen, achterremmen reviseren, centrifugaalregelaar, ontkoppelingscilinder, koppelingsregelaar en nog wat kleine dingetjes. Maar, het is al weer 4 jaar geleden dat het echt nodig was omz elf weer eens serieus de handen uit de mouwen te steken zo’n beetje.
Maar ik ben zeker wel blij met je terechte realistische opmerking. Dat is ook de redne dat ik nog stteds een slag om de arm wil houden.
Op dit moment is de radiateur zover dat ie er bijna uit kan. En dan maar eens kijken hoe het nu zit met alle leidingen rondom het deksel op de bak. Want ook daar moet ik even denken om het feit dat als je de oude rubbertjes laat zitten, je geheid weer lekkage zult krijgen na montage. En een eventuele paking voor dat deksel heb ik natuurlijk ook nog niet. Allemaal zaken die je wele ven mee moet nemen. Maar goed, eerst morgen maar eens kijken hoe het er nu uitziet. In elk geval is de klap wel geod aangekomen, een deel van de minder goed vastzittende delen zitten nu inderdaad niet meer vast, zoals een klepje bij de koplampen.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!









Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ik heb het ook zelf gedaan, heb ook geen ruime sleutel evaring, het duurt gewoon iets langer. De bak moest er een 2e keer uit, toen was het zo gepiept. Blokje onder de motor een veel los schroeven, meer is het niet. Ik heb een motortakel gebruikt voor de bak, met een hulpje. Motortakel heeft als voordeel dat je de bak ff kan laten hangen en kan kijken hoe de bak moet zakken. (iets naar links, beetje schuiner, etc)
Als je een stuurhuis kan vervangen en achterremmen kan vervangen, dan moet bak in en uit bouwen lukken. Mijn vorige post was wat voorbarig.
Het bakdeksel zit met vloeibare pakking. Nwe leidingrubbers is inderdaad een aanrader.
Maar haal eerst die bakdeksel er maar af.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper








Totaal aantal Berichten: 759
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ik heb het ook zo gedaan: mijn eerste DS kocht ik met defecte bak, en ik had weinig gesleuteld, geen gereedschap en geen enkele ervaring met DS’en. Gewoon beginnen, motorkap op het dak leggen, twaalf kilo vette prut wegschrapen, alles wat tussen mij en de bak zit verwijderen, halverwege stoppen om een zoldertje in m’n schuur te maken zodat ik de onderdelen kwijt kon, verder sleutelen, met gezin op vakantie naar Frankrijk terwijl alles uit elkaar lag, week eerder terug van vakantie omdat ik bang was te zullen vergeten waar alles hoort te zitten…
Goeie oefening voor de tweede keer, drie maanden later, toen ik inmiddels wist dat de rest van de auto goed was en ik dus spijt kreeg dat ik die slechte koppeling niet ook meteen had vervangen. Met die auto heb ik in de volgende tien jaar 100.000 km gereden, dus dat was de moeite wel. Ik zeg: doen!
En veel raad vragen van mensen hier, want het WPH bevat niet altijd de snelste manier, en de motor hoeft er echt niet uit om de bak te wisselen.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Bedankt alvast allemaal!
Ik zie het morgen wel. En ik ben ook begonnen met een kleine lekkage ( de grote dingen als balk restauratie, die heb ik laten doen). Het enige wat me vandaag toch ook weer tegenviel is dat je ver voorover moet staan omdat de boel zo plat ligt, en dat ik toch nog veel LHM tegenkom op plekken waar ik in het verleden al eens heb gesleuteld. En blijkbaar de boel toch niet goed voor elkaar heb gekregen, anders zouden die lekkages wel weg zijn…. Aan de andere kant, de remaccu si nog heerlijk droog na 7 jaar, dus dat geeft wel weer moed. Maar de HD leiding lekt nog steeds op de nippel, en de leidingbundel die op de zijkant van de bak uitkomt was ook groen nat van onder…. En vooral die HD leiding heeft me indertijd veel moeite gekost, bijna als het stukje hierboven… Voordat je op vakantie gaat beginnen, een “nieuwe” leiding zien te vinden (want voor de IE versie heb je dan weer een afwijkende nodig, alleen tweedehands te krijgen, een gewone dikkere koperen leiding is toch niet bestand tegen de trillingen heb ik gemerkt) en die dan onder je auto zien te prutsen. Dat vond ik toch echt een ramp, met name omdat je in je garage dan je kont niet kunt keren, en je nergens lekker bij kunt. Ik was wat dat betreft altijd heel blij dat ik lekker kon sleutelen bij de garagist. Alle ruimte, en de deskundigheid bij de hand. Maar ja, die garagist kan het nu even niet wachten.
En inderdaad, WPH zullen wel niet heilig zijn. Eigen inzicht, logisch nadenken en een beetje inzicht en je komt een heel eind. Maar morgen eerst maar eens de waterbak eraf, en dan eens kijken wat eronder zit, en hoe ik de spaghetti erom heen een beetje redelijk los kan krijgen. Daar zie ik wel tegenop. Maar als ik de camera er bij heb, en inderdaad elke stap fotografeer, voorkomt dat weer heel wat gepuzzel denk ik.
Alvast bedankt voor al het meedenken!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Gewoon beginnen, zo ben ik ook begonnen Ik had zelfs nog nooit een DS in het motorcompartiment bekeken, en toch is alles weer goed gekomen
Vooral veel foto’s maken, dan weet je hoe het zat. Ik heb er zo’n 8000 foto’s aan over gehouden, nu de plakboeken nog
Succes.
Hallo allemaal,
Helaas, het schiet nu niet echt op. Nog even de WPH bekeken, en besloten om de accu er toch ook maar uit te halen, zodat ik wat makkelijker de radiateur er uit zou kunnen halen. Die accu dat ging nog wel, maar daarna… Een deel van de draadjes en stekkertjes die aan de accu hangen in verband met het IE gebeuren viel zo ongeveer onder mij handen uit elkaar deze keer. Ik heb dat altijd al een zwak punt gevonden, maar zolang het werkt, blijf je er van af.
Ik moest in elk geval één stekker verbinding hesrtellen, omdat er een draadje los in de lucht hing, dus die eerst ferepareerd. Toen een draad naar één van de relais ontdekt die ook al los hing…en dat kostte me bijna een uur om uit te vogelen hoe ik die het beste kon herstellen. Bleek ook een houtje-touwtje oplossing geweest te zijn… stekker in stekker geprutst, en daarna flink aangeknepen. Geen wonder dat ik daar dus geen draadje meer tussen kon krijgen. Heleboel uit elkaar gehaald, en op eenzelfde manier in elkaar gezet. Ben er niet trots op, maar met de beperkte middelen die ik nu heb, een redelijke oplossing.
Dus de waterbak moet er nog af, en dan ga ik eens kijken naar de rest van de puzzel, hoe haal ik slim het deksel van de versnellingsbak…. Aangezien de dame nog steeds met de neus naar de verkeerde kant staat, een aardige uitdaging. Mocht ik nog van plan zijn om de hele boel in de garage te vervangen, dan zal ik wel een manier moeten bedenken om de dame om te keren. Ik heb er wel ene ideetje voor, maar dat zal ook wel weer lastig uitvoerbaar zijn.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Jammer, de waterbak er net uigehaald, en gelijk door naar de bouten die het plaatwerk bij elkaar houden dat rondom de versnellingsbaktraverse zit. Ik meende al vlak bij het moment te zijn dat ik in de bak zou kunnen kijken.
Nu weet ik weer waarom ik dit soort klusjes het liefst bij de garagist doe. Inderdaad, die heeft meestal net de afwijkende maatje sleutel of dopje wat je zelf niet hebt. Ik heb de dame aan de voorkant nog even opgekrikt en zo ongeveer waar de motor zit er twee blokjes onder geschoven. Vervolgens neusje weer laten zakken, en dat leek prima.
Maaar nu kon ik niet verder, omdat er 2 bouten onbereikbaar waren met mijn huidige gereedschapsets. Afijn, weer een uurtej verspild met zoeken naar het andere gereedschap (dat gereedschap waarvan je weet dat je het hebt, maar waar…) en net gevonden. Gelukkig, de twee voorheen onbereikbare boutjes zijn gelost. Maar omdat ik op dit moment de motor niet ondersteund heb, ga ik niet alle bouten nu losdraaien. Dat lijkt me vragen om problemen die ik had kunnen voorkomen.
Maar ja, nu ik weer zover ben, lijkt het mij ook wel een uitdaging om de hele bak zelf om te wisselen. Gelukkig, ik ben nu nog wel zo slim om toch eerst maar eens het inwendige van de bak te bekijken, al wordt dat pas volgende week. Er schijnen nog wat plichtplegingen op het programma te staan de komende uren en dagen. Maar voor dit moment ben ik redelijk tevreden. Ik had wel verder willen zijn, maar ja, na 4 jaar is het sleutelgedrag nog een tikje roestig zeg maar.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
superpetur schreef:
Op welke punten zie ik het somber in? Al halverwege, waar de motor in ene steun moet komen te hangen (die ik niet heb) en waar men de takel hanteert om de bak eruit te hijsen (heb ik ook nog niet in handbereik). Dan zie ik iets over een stang onder de bak door ter ondersteuning…. Een stukje waterleidingpijp zal wel niet voldoen vrees ik….
Peter
De takel en de bok (om de motor te steunen) kun je bij het magazijn van de DS club lenen. Ook het meetklokje dat je nodig hebt om de remschijven uit te klokken (om te meten welke van de 3 schijf montage mogelijkheden de minste slingering geeft) kun je daar lenen.
Een motor takel is ook bij verhuurbedrijven als de Borent te huur.
De genoemde stang had ik niet echt nodig, met een beetje manipuleren met de spanbanden waar je de versnellingsbak in hangt lukt het ook.
Verder nodig: goede, uitgebreide doppenset (inclusief maten 20, 21 en 27), leidingsleutels 9 en 12 en een lang stuk wringijzer voor op je doppen om sommige onderdelen los te krijgen. Ik heb zo’n verlengbare wiel moersleutel gebruikt.
Met wat sleutel ervaring is het verwisselen van de bak best te doen, maar je moet er rekening mee houden dat het flink uit kan lopen. En dat je andere dingen tegenkomt die je ook gelijk moet of wilt aanpakken, maar wel weer extra tijd kosten. Als je heel ervaren bent, en alleen de wisseling doet, dan zou het in 2 dagen moeten kunnen. Maar ik kwam andere zaken tegen, heb alles schoon gemaakt voor ik het terug plaatste, moest soms weer eerst onderdelen halen of bestellen en had tegenvallers of deed de verkeerde montage volgorde en deed er daardoor in plaats van de geplande 8 dagen ongeveer 16 dagen over…
En dat alles in april met een auto die buiten stond, op een ruime, beschutte, parkeerplaats, zo had ik tenminste de ruimte om de auto heen.
Bijkomende zaken waren o.a. vervanging van: stuurhuis, tripoïde hoes rechts, beide motorsteunen, veercylinderstang en kogel rechts voor.
Aanhouden van de volgorde uit het WPH is zeker aan te raden, vooral als je het voor het eerst doet.
Lastige punt is de moer op de nokkenas poelie. Je mag de nokkenasketting niet belasten, dus de motor blokkeren werkt niet. Het schijnt te werken met een pneumatische of elektrische wielmoersleutel. Anders de poelie blokkeren door te prutsen met een stang door de gaten van de poelie die je dan steunt op het blok.
Nog een tip (ook van dit forum): demontage van de parkeerremmen gaat het makkelijkst door de veer gewoon te laten zitten, alleen de kabel te ontspannen en de klauwen los te halen van het blok en dan het geheel opzij te leggen. Geen gedoe met gepruts met die lastige veren.
Op het punt waar je nu bent, vóór het loshalen van de traverse, moet je versnellingbak ondersteunen! Het motorblok hangt in de 2 motorsteun, de bak hangt aan de traverse.
Zoek ofwel een plek waar de onderplaat niet zit en steun de versnellingbak daar, ofwel schuif houten blokje tussen onderplaat en bak en steun de plaat daar, ofwel haal de onderplaat even weg.
Succes
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Bedankt voor de reactie. Zeer realistisch, en goed passend bij mijn ervaringen in het verleden. Je begint aan iets, maar je komt ondertussen zoveel tegen dat het meer tijd en geld kost dan je van te voren had ingeschat.
Het ondersteunen van de bak, hm, da’s nog niet zo gek. Wat betreft ondersteunen van de motor, dat had ik met de steunen wel ingeschat dat dat niet nodig zou zijn, maar.. het kan zijn dat je door ondersteunen ene kantelbeweing voorkomt, als je de bak “vrij” gaat laten hangen? Maar met jouw tip ben ik daar eerst ook van af, daar ben ik wel heel blij. Was ik zelf te laat achtergekomen vrees ik.
Het enige echte probleem, ik heb dus geen ruimte om mijn kont te keren, ondanks dat er weinig om me heen staat. De motorkap heb ik voorlopig even opgehangen aan een balkje van de zolder. Met een elastische spin, want ik zag al warom het WPH de kapsteun wil gebruiken… Geen radiateur, geen motorkap ondersteuning meer. Heel slim van mijzelf, na lang kijken…
Morgne hoop ik eindelijk het deksel te kunnen verwijderen. En dan maar eens kijken wat ik aantref. Dan zal het wel weer dischtschroeven worden, en richting beter uitgeruste reaparatieplaats denk ik.
Maar, misschien zit het wel een beetje mee.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Zou je wat foto’s willen maken en op het forum plaatsen als je de bak open hebt? Ik ben wel erg benieuwd hoe jouw bak er van binnen uitziet nadat ik 2 kapotte heb gezien…
Ik leer het wel…
Foto’s?
Ga ik doen, als ik er in kan. En tot op heden blijft de box van Pandora gesloten. Er is dus één dienstweigeraar. De last man standing…. Helaas. Het gaat om zo’n fijne taps toelopende afgeplatte bout, die tussen de twee leidingen aan de achterkant zit. Daar kom je al zo lekker bij, omdat de dwarsbalk er nog in zit en omdat het boetje net tussen de leidingen in zit. Werkelijk subliem gevonden.
Nou had het misschien iets gescheeld als er iemand had doorverteld dat je die boutjes met steeksleuteltje M6 ook los kunt krijgen… Daar ben ik zelf achter gekomen, na veel passen en meten.
Had ik tijdelijk even mazzel, dat ik nog ergens zo’n sleuteltje had liggen bij het fietsgereedschap. De goed bereikbare boutjes gingen met de kleine bahco wel los, maar ja, die twee tussen de leidingen voor en achter…. Da’s andere koek. De voorste heb ik los gekregen, de achterste zit dus nog muurvast. En sleutelje M6 is gesneuveld in de strijd, die kon de druk niet aan… Of de kwaliteit was knudde, kan natuurlijk ook.
Ik heb wel gemerkt dat alle bouten op de bak behoorlijk strak zitten, met uitzondering van de bouten rondom waarop alle losse onderdelen aan de bak zitten gebout. Die komen allemaal zo los, net als de leidingnippels, die gaan ook allemaal eenvoudig los (als je er bij kunt..).
Dus voorlopig kan ik weer niet verder, moet eerst eens een oplossing zien te vinden voor die laatste platte bout. De volgende keer zou ik ook eerst die kleine boutjes eruit draaien, en dan pas de grotere, want daar kun je nog redelijk bij komen.
Dus nog maar even geduld, ik ga op zoek naar een ander sleuteltje M6 of zoiets….
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!














































Totaal aantal Berichten: 43391
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die boutjes kan je losdraaien met de sleutel die op de gasfles van een lasapparaat past om de kraan mee open en dicht te draaien.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Er zijn speciale sleuteltjes of dopjes voor die bizarre boutjes die ook nog M7 zijn. Was het M8 dan kon je er een inbus of torx voor in de plaats zetten. Als hij echt vast zit sloop je elke steeksleutel, ook Gedore, Hazet en Belzer.
Ik denk dat de DS club je kan helpen aan zo’n dop of bel anders even Chyparse.
Edit: gelijktijdig met waterman. Is die haakse zuurstofflessleutel niet te dik?