2 van de 2
 < Vorige 1 2

matige verlichting
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972

Gepost: 05 juni 2012 04:37 PM
  [ # 16 ]

Als je schermen er af hebt liggen haal dan gelijk de lampenunit er af, de ruit er uit, flikker dat mouse rubber in de kliko, maak de boel schoon en zet je ruit er met kit tegenaan. 3M ruitenkit of Polymax zal goed werken en je voorkomt er een doorgerot scherm mee. Want veel van die derde neuzen zijn onder de koplamp weggerot omdat daar water komt tussen de dubbele plaat.

Over de lampen: ik heb er duplo lampen in met halogeen, ook in mijn andere klassieker en dat geeft licht zat. En anders moet je vaker wortelen eten.

Profiel  

bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1452

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 13 juni 2012 10:58 PM
  [ # 17 ]

Die originele kangoeroe reflectors zijn door de jaren heen geoxideerd, waardoor er licht geabsorbeerd wordt wat dus niet op de weg komt. Om deze reden is het alléén al beter de reflectors te vervangen of opnieuw te laten coaten indien je de originaliteit van je auto wilt bewaren.

Mijn reflectors zijn lang geleden al vervangen door nieuwe zonder kangoeroe-buidel. Er zitten nu gele H4 pitten in (dit vereist dus ook een ander stukje kabelboom voor dit aan te sluiten t.o.v. H1 wat in de kangoeroe-lampen zit) Over de H4 pit zit een geel glaasje, dit zit dus niet in de reflector zoals bij de kangoeroelampen het geval is / kan zijn. Het is mogelijk dat deze gele H4 pitten inmiddels niet meer of moeilijk te verkrijgen zijn.
Vervangen van de reflectors vereist dat je lampenbak los moet. Het handigst is dit inderdaad te doen met gedemonteerd voorscherm.

Ik heb zelf ook een relais tussen schakelaar en lampen geplaatst, met nog wel de originele bedrading omdat dit voor mij afdoende is. Bijkomend voordeel is dat de lichtschakelaar alléén maar de relais-schakelstroom te schakelen heeft en niet meer dan dat, het verlengt daardoor de levensduur van de schakelaar drastisch !
Misschien is het wel de moeite waard om de massa-aansluiting van de kabelbomen in je schermen even na te kijken en te reinigen van eventueel roest (zorg voor goed contact).

Als je toch te weinig licht hebt kun je witte lampen toepassen en een gele bril opzetten, die zijn wellicht ook beter verkrijgbaar. In vaktermen noemt men zo’n bril een nachtzicht-bril omdat het effect is dat je meer contrast ziet bij donkere omgeving. Over een echt merkbaar effect zullen de meningen uiteen lopen.

Groetjes & Succes,

Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  

2 van de 2
 < Vorige 1 2

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook