Zo, even een update.
De DS gaat binnenkort op transport naar Citrest. De details moeten we nog invullen, er zijn wel wat opties mogelijk daar, en ik kreeg een goede indruk van de situatie daar. Op basis van de foto’s, einde eigen bak, daar moet je in eerste isntantie gene tijd meer instoppen. Of er een tweedehansje inkomt, of een gerevisserde van Harry Martens is nog heel even de vraag die ik intern nog moet bepalen, en da’s natuurlijk een behoorlijke centenkwestie. The proof of the pudding is in the eating, en dat is ook het geval met een tweedehans bak.
Een heel andere verhaal, vermeodelijk is mijn blok geen DX5 blok, maar een 21IE blok. Het typeplaatsej dan? Yep, die wilde ik vanochtend even schoonvegen om eens te kijken, en ik schuif zo het plaatje los.
Dat hoort dus niet te kunnen, waar de nageltjes horen te zitten was er behoorlijk wat ruimte rondom.zodat je het plaatje netjes onder uitstekende kopjes kunt doorschuiven.
Want Daniël van Citrest wist me te vertellend at de 23 DX5 blokken gene aparte stelschroef op de luchtschuif links op het blok hebben zitten, en een losse oliekoeler. Dat heeft mijn motorblok wel.
Maakt mij persoonlijk niet vele uit, of het 23 of 21 is, het heeft wel z’n voordelen als het een 21 blokje is, die gaan volgens mij ietsje beter om met de warmte en zijn ietsje zuiniger, maar ik denk dat als het blok uit de dame is gehsen, ik er echt kan komen.
Wordt dus nog vervolgd, ik houd jullie op de hoogte.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
oliekoelers op motorblok zaten in combinatie met semi-automaat bakken.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!














































Totaal aantal Berichten: 43391
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
superpetur schreef:Daniël van Citrest wist me te vertellend at de 23 DX5 blokken gene aparte stelschroef op de luchtschuif links op het blok hebben zitten, en een losse oliekoeler. Dat heeft mijn motorblok wel.
Ieder half-automaat injectiemotor heeft die voorzieningen. Zowel de ds 21 ie met het DX3 blok als de Ds 23 ie met het DX5 blok. Het verhaal klopt dus niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25696
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een 23 IE is een DX 5 toch?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dank voor de reacties.
De luchtschuif ( met of zonder stelschroef) waardoor de discussie gisteren en nu hier op gang komt, zit altijd op een IE blok. De oliekoeler combinatie met de halfautomaat komt mij ook niet vreemd voor.
Mijn “probleem” het DX5 plaatje lag los op de motor, kan dus van het vorige blok geplukt zijn en hierop geduwd zijn (letterlijk). Kortom, ik weet dat de motor die er nu inzit een ruilmotor is, dat is bij de verkoop gezegd, maar ik heb geen zekerheid of er een 2100 of een 2300 blok voor het originele blok in de plaats is gekomen.
Ik zal nog eens even rondspeuren in mijn referentiemateriaal en op het www om eens te zien of ik wat wijzer kan worden. Kan ook best zijn dat we erachter komen als de motor eruit gaat. Zoals ik al eerder aangaf, ik maak me er niet veel zorgen over op dit moment. Als er straks een andere bak aan de motor komt, dan is het wel van belang dat het allemaal gaat passen, want het onderling uitwisselen van delen gaat niet altijd even goed was mijn indruk gisteren.
Bedankt voor het meedenken,
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!





























Totaal aantal Berichten: 10525
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
bogaard77 schreef:Een 23 IE is een DX 5 toch?
Ja
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.








Totaal aantal Berichten: 759
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
waterman schreef:superpetur schreef:Daniël van Citrest wist me te vertellend at de 23 DX5 blokken gene aparte stelschroef op de luchtschuif links op het blok hebben zitten, en een losse oliekoeler. Dat heeft mijn motorblok wel.
Ieder half-automaat injectiemotor heeft die voorzieningen. Zowel de ds 21 ie met het DX3 blok als de Ds 23 ie met het DX5 blok. Het verhaal klopt dus niet.
Het is nog erger: mijn vroege DS21ie (1970, nr 00FA7878) heeft ook geen oliekoeler. Nooit gehad ook.
Dat een 23ie halfautomaat geen extra stelschroef zou hebben komt me vreemd voor.
Als ik zoiets zou tegenkomen, zou ik gaan denken dat er een schuif uit een handbak op is gezet.
Notitie aan zelf: nog eens uitzoeken.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Je kan er dus geen peil op trekken (Franse slag bij Citroën destijds?). Ben ook bezig met een vroege 21ie BVH. (1970, nr 00FA8484), misschien een maandje jonger dan de jouwe nltecoco. Deze heeft dus wèl een oliekoeler. (en vrijwel zeker origineel.Auto stond 30 jaar stil en heeft 80.000 km). Zou het bij de vroege ie modellen een optie zijn geweest?














































Totaal aantal Berichten: 43391
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
nltecoko schreef:Het is nog erger: mijn vroege DS21ie (1970, nr 00FA7878) heeft ook geen oliekoeler. Nooit gehad ook..
eerste blok, of misschien een keer een blok van een handgeschakelde van na 08-1970 in gegaan?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste








Totaal aantal Berichten: 759
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ton, het kan natuurlijk wel een optie zijn geweest, maar het kan ook zijn dat de koeler er op kwam rond nummer 8000…
Yuri, ik dénk wel dat het het eerste - originele blok is. o.a. omdat ook de Bosch ontsteking/verdeler nog een (niet aangesloten) vacuumdoos had. Ik ben er altijd van uitgegaan dat dit standaard Bosch/spul was, en pas later voor Citroen is aangepast.
Alles kan natuurlijk ook overgezet zijn geweest, en niets is zeker…
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé














































Totaal aantal Berichten: 43391
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als het een originele motor betreft moet dat blok ook een extra pouly achter op de krukas hebben ( een demper). Heeft ie die niet, dan is het geen origineel blok. In het begin, eind 69, hadden de injecties allemaal een 4 bak ( hand of halfautomaat) en dus allemaal een oliekoeler. Met de komst van de 5 bak verdween de oliekoeler voor de auto’s met handbak.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste









Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
watercyclopedie





























Totaal aantal Berichten: 10525
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
waterman schreef:Als het een originele motor betreft moet dat blok ook een extra pouly achter op de krukas hebben ( een demper). Heeft ie die niet, dan is het geen origineel blok. In het begin, eind 69, hadden de injecties allemaal een 4 bak ( hand of halfautomaat) en dus allemaal een oliekoeler. Met de komst van de 5 bak verdween de oliekoeler voor de auto’s met handbak.
Volgens mij is er gewoon te weinig ruimte voor een oliekoeler bij een handbak. De bakbediening zit in de weg.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43391
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee hoor. Kan prima.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Waarom pak je niet gewoon een bvm bak dan, het deksel met de hydraulische rommel overschroeven en je hebt een bvh bak, of denk ik nu te simpel
Zijn in elk geval goedkoper want geen hond die een 4 bak wil, en vaak in betere conditie ook dan een bvh omdat de meesten een halfautomaat zo waardeloos afstellen dat die bak toch wel gemold word
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!