1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Laagfrequente trilling boven 100km/h
JoostDSuper5
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 07-05-2009

Gepost: 26 juni 2012 01:41 AM

Vanaf zo’n 100km/h gaat de DS trillen, het voelt als een ongebalanceerd wiel, maar het komt en gaat met een langzame frequentie, paar seconde wel, paar seconde niet. Sommige snelheden is het duidelijker te voelen dan andere, maar eigenlijk voel je het bij alles boven de 100km/h. Ook is het niet specifiek te voelen of het voor of achter is, maar achter zijn net nieuwe banden op gegaan en dat veranderde niks (voordat ik nieuwe banden monteerde trilde ze dus ook al!).

Als ik weet dat het “slechts” een ongebalanceerd wiel is geeft het niet zo, maar ik heb dus geen idee wat het kan zijn. Auto heeft net verse APK dus neem aan dat er dan niet enorm dingen los zijn geroest/geraakt aan de ophanging? Wie heeft het verlossende antwoord?

Profiel  
 
CLL Martin
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007

- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Gepost: 26 juni 2012 07:14 AM
  [ # 1 ]

Ik heb zoals jij het omschrijft het zelfde gehad. Nieuwe michelins 5x opnieuw uit laten balanceren. Toen heeft het banden bedrijf de velgen zonder band op de balanceer machine gezet.. Bleken er 2 velgen behoorlijk krom te zijn. 2 andere goede velgen en het probleem was opgelost.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 juni 2012 10:58 AM
  [ # 2 ]

precies. Of slechte fusees. Of geen balans, of niet goed uitgelijnd. Of banden met een hoogte slag.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 26 juni 2012 12:09 PM
  [ # 3 ]

bevestiging van de draagarmen los getrild of gescheurd is ook nog een optie.

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 juni 2012 06:13 PM
  [ # 4 ]

Een echt bandenbedrijf haalt de hoogteslag er uit.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
JoostDSuper5
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 07-05-2009

Gepost: 26 juni 2012 08:23 PM
  [ # 5 ]
capt kok schreef:

bevestiging van de draagarmen los getrild of gescheurd is ook nog een optie.

Bedankt voor alle reacties:) zou het zin hebben om 1 voorwiel anders te monteren? Dus stukje draaien en weer monteren? De bovenstaande quote baart me zorgen, waar precies zou de auto dan scheuren? De bout en ophanging waarmee de onderste draagarm aan het subframe vast zit?

Profiel  
 
JoostDSuper5
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 07-05-2009

Gepost: 26 juni 2012 08:26 PM
  [ # 6 ]

pardon dubbel post!

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 26 juni 2012 10:02 PM
  [ # 7 ]

Hoi Joost,

ik wilde je niet ongerust maken, dit schijnt zelfs een veel voorkomend probleem te zijn bij ds-en.
In het draadje van Egbert (4-deurs cabrio) zijn een aantal afbeeldingen te zien hoe de scheuren eruit zien en hoe te repareren (lassen).
Verder is het aandraaien natuurlijk een eerste mogelijkheid, het aanhaalmoment moet je ff opzoeken in het WPH.
Ik las ergens dat het vrij normaal is om iedere 60.000 km de moeren te controleren of ze nog vast genoeg zitten, dus dat zou de eerste stap zijn.

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
DS Am(b)rulance
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 29-09-2006

Gepost: 27 juni 2012 12:30 AM
  [ # 8 ]

Als je tijdens de trilling het gas loslaat en de snelheid zakt tot onder de 100 km, is de trilling dan weg? Volgens je symptoombeschrijving ben ik bang dat inderdaad je draagarmophanging voor gescheurd kan zijn. Is idd eenvoudig te checken;lasnaden binnenkant draagarmbouten (motorcompartiment) even goed schoonmaken met thinner of remmenreiniger oid en scheurtjes zijn meestal direct zichtbaar. Noodlas erop helpt tijdelijk maar is op termijn natuurlijk niet safe.. Voor het echte werk zie Egberts site.
Mocht dat het niet zijn; trek (naast de al genoemde adviezen) eens de bouten van de stuurarmbevestiging boven op je hulpstuurhuisjes eens GOED vast. Doet soms wonderen.
Sterkte!

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 27 juni 2012 11:15 AM
  [ # 9 ]
JoostDSuper5 schreef:

maar achter zijn net nieuwe banden op gegaan en dat veranderde niks
(voordat ik nieuwe banden monteerde trilde ze dus ook al!).

Joost,

Vervang je zelf de banden of heb je het laten doen ?

Profiel  
 
JoostDSuper5
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 07-05-2009

Gepost: 27 juni 2012 12:37 PM
  [ # 10 ]

Om eerlijk te zijn heb ik 2 jaar terug velgen met banden geruild/gekocht bij citroclassique in borculo, vorige week op dezelfde manier de achterwielen geruild/gekocht. Ik weet dus niet zeker hoe goed ze gebalanceerd zijn, maar er zitten in ieder geval wel loodjes op Wink

Aangezien de trillingen een soort van “golvend” zijn in intensiteit dacht ik dat het een vorm van resonantie was, daarom dacht ik de wielen op een andere positie te monteren. Maar ik zal ook maar gaan zoeken naar die scheuren.

Ik heb de foto’s van egbert gevonden, maar die tonen me eigenlijk niet waar het op de auto is. Ik snap aan de voorkant, ergens bij de ophanging, maar verder? Of wijst het zichzelf?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 juni 2012 12:48 PM
  [ # 11 ]

Eerst maar eens de simpele dingen. Wielen balanceren. uitlijnen. fusees op speling checken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
JoostDSuper5
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 07-05-2009

Gepost: 27 juni 2012 12:55 PM
  [ # 12 ]

Vorige week is ze door de apk gekomen, dus de fusees durf ik wel te zeggen dat ze goed zijn. Uitlijning, ik kan eens kijken, ik heb wel de linker stuurkogel(s) vervangen, kan dat de uitlijning hebben veranderd? Wielen balanceren is lastig, meeste bandentoko’s kunnen niet overweg met DS velgen, dan zou ik naar borculo moeten. Eerst maar de rest bekijken, das allemaal gratis Wink bedankt!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 juni 2012 01:02 PM
  [ # 13 ]

ja als je je stuurkogels vervangt is de uitlijning nooiot meer het zelfde!!
Of bedoel je de spoortang van wiellagerblok naar hulpstuurhuis?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
JoostDSuper5
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 07-05-2009

Gepost: 27 juni 2012 01:07 PM
  [ # 14 ]

Ik denk dat ik de spoorstang bedoel, zitten 2 stuurkogels/fuseekogels in en monteer je inderdaad tussen wiellagerblok (ik noem dat eigenlijk altijd fusee?) naar het hulpstuurhuis.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 juni 2012 01:16 PM
  [ # 15 ]

ok dat heeftgeen effect op de sporing tenzij je de verkeerde stang hebt gemonteerd. De fusees zijn de kogels boven en onder waaromheen je wiellagerblok draait.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook