2 van de 2
 < Vorige 1 2

Laagfrequente trilling boven 100km/h
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972

Gepost: 27 juni 2012 02:53 PM
  [ # 16 ]

Toen ik andere spoorstangen monteerde was de sporing zeer zeker veranderd. Controle is simpel met de lat van 2 meter.

Profiel  

GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 587

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 27 juni 2012 03:11 PM
  [ # 17 ]

Ik heb EXACT het zelfde probleem gehad: trillen in frequenties van een paar seconden wel, een paar seconden niet boven 110 km. En dan nog soms wel en soms niet. Ook bij uitrollen onder de honderd was het over. Ik heb met noodlasjes de haarscheurtjes in de ophanging ‘gerepareerd’. Hielp iets. Wielen laten balanceren. Hielp ook iets. Tripoïdehuizen omgewissels van L naar R. Hielp een beetje. Aandrijfas met speling vervangen door een gebruikte aandrijfas zonder speling. Hielp veel. Vorige week bij de APK werd er overmatige speling op een hulpstuurhuis geconstateerd. Dat is samen met de spoorstang die ook speling had vervangen door (Citrotech-)nieuw spul. De sporing is opnieuw afgesteld en de voorwielen gebalanceerd. Net de eerste rit op de snelweg: tot 130 is het stil. Harder heb ik niet kunnen rijden. Wat heerlijk rijdt dat, zo trillingsvrij.
Het lijkt meer een combinatie van factoren te zijn geweest. Ik moet wel de bussen waar de draagarmen aan vast zitten goed (laten) lassen. Maar dan moet de motor eruit. Weer een mooie winterklus dus.

Profiel  

JoostDSuper5
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 144

Gepost: 27 juni 2012 03:39 PM
  [ # 18 ]

Nu je het zegt, ik hoor bij volle stuuruitslag en gasgeven ook wat klikken, dus misschien is mn aandrijas/tripoide wel gewoon versleten! Je bericht geeft wel een mooi lijstje om te controleren.

Profiel  

Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 28 juni 2012 09:55 AM
  [ # 19 ]

Ik had hetzelfde probleem, laagfrequente resonantie rond de 110km, daaronder geen last en daarboven ook niet. Bleek in mijn geval rechter achterwiellager te zijn (!).

Gr, Matthijs

Profiel  

JoostDSuper5
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 16 augustus 2013 03:26 PM
  [ # 20 ]

Ondertussen ben ik 4500km door Zwitserland en Italië gereden, met ietwat meer uitgelijnde voorwielen, nieuwe spoorstang rechts en gerepareerde onderste draagarm bussen (zaten inderdaad scheuren). Trilt nog steeds…

Aandrijfassen zijn wel harder gaan tikken, dus dat is het volgende wat moet. Jammer genoeg is er ook een extra aanloop geluid bij gekomen, alsof het wiel zelf af en toe aanloopt. Wiellagers en (fusee) kogels lijken allemaal goed dus dat wordt weer een zoektocht.

Profiel  

Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2986

Gepost: 16 augustus 2013 06:44 PM
  [ # 21 ]

Als de onderste bussen uitgescheurd zijn, dan is er een grote kans dat de bovenste ook uitgescheurd zijn. En als ze aan de buitenkant uitgescheurd zijn, dan zijn ze zeker ook binnen uitgescheurd. Om dat te lassen moet de motor er uit. Dus hoe volledig is deze reparatie gedaan?
Wat bedoel je met “ietwat meer uitgelijnde voorwielen”. Sporing is gewoon goed of niet.
En zijn de wielen niet gebalanceerd? Wat toch de eerste verdachte is.

Succes met de lastige zoektocht.

En ondanks dit euvel heb je toch maar weer een flinke rit naar Zwitserland in Italië gemaakt, goed zo!!

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  

JoostDSuper5
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 19 augustus 2013 06:50 PM
  [ # 22 ]

Ik heb voor de reis naar Zwitserland en Italië de veerbollen en voorraadbol vervangen, hierbij stond ze op de brug en kon ik van onder de binnenkant van de bussen bekijken. Er was 1 oude reparatie te zien en zowel links als rechts onder waren ingescheurd. Ik heb het kaal gehaald en flink doorgelast. Kan me niet meer goed herinneren of boven ook ingescheurd was?..

De sporing was zichtbaar (en voelbaar) verkeerd, ik heb de manual gelezen, mn best gedaan met een rolmaat en de toe-in versteld, daar werd het beter van, maar ik zou het niet uitgelijnd noemen Wink

Wielen zijn gekocht bij citro classique die alles zover ik weet netjes gebalanceerd hebben.

Profiel  

Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2986

Gepost: 19 augustus 2013 07:20 PM
  [ # 23 ]

In de tiplijst staat hoe je op een zeer simpele manier echt goed kan uitlijnen.
De bijbehorende foto’s staan op: http://www.mijnalbum.nl/Album=PECX3GXE, de laatste paar foto’s.
Succes met je zoektocht.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  

virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 163

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 24 september 2013 02:45 PM
  [ # 24 ]

Bekend probleem dus, mijn DS heeft er ook last van.
Was een tijdje niet zo storend meer, maar dit weekend werd het weer erger.
Rond de 100 een trilling rechts voor alsof je over kinderkopjes rijd. Soms wel en soms niet en ook niet als je onder de 95 of boven de 110 zit.

Ondertussen nieuwe banden geplaatst, uitgelijnd en alle wielen laten balanceren.
Balanceren was op de velg gebeurd, helaas niet op de as.
Ik heb zelf het vermoeden dat het rechterfusee niet goed is, ik voel het trillen als je op een onregelmatige weg het wiel losser hangt (bocht naar links of rechter berm lager).
Mijn vermoeden is dus rechterfusee, rechterachterwiellager (hoor je een beetje) of misschien toch het natrekken van de bouten van de wielophaning of ergens een scheur.
Kan iemand mijn vermoedens bevestigen?

@Egbert, hebben we nog tijd voor een check als ik bij je ben?

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  

Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 24 september 2013 03:57 PM
  [ # 25 ]

Ik zou je adviseren de aandrijfassen mee te nemen in je lijstje met verdachten.

Profiel  

virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 163

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 24 september 2013 05:16 PM
  [ # 26 ]

Goed dat je dat zegt, ik las zoiets al in een ander topic:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/211440/P15/

Aandrijfas en homokineet ging de discussie over.
Wordt dus wel even een speurtocht.
Zal ook eens kijken of ik wat moeren aan kan trekken, misschien dat hier iets mee kan.
Kan ik er trouwens nog wel veilig een paar honderd kilometer mee rijden?

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  

repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 428

Gepost: 24 september 2013 08:52 PM
  [ # 27 ]

Wel herkenbaar voor mij, ik heb ook de trilling gehad zoals jij hem beschrijft.

De onderste fusee rechts lijkt mij de eerste verdachte; echter bij mij bleek, nadat ik de onderste draagarm los had gemaakt van de fusee, dat de arm axiale speling had: de moer, die de lagering van de arm opsluit, kan dan uit zijn borging gelopen zijn, of er is sprake van dermate speling door slijtage op of gebrek aan smering van de lagers, zodat deze trillingen optreden.

Ik zou in jouw geval toch eerst de vijf bouten/moeren, waarmee het draagarmstel aan het chassis vast zit, natrekken: 9 á 10 kg/m.

Ik heb uiteindelijk mijn draagarmstel vervangen door een verse. Probleem over.

Profiel  

2 van de 2
 < Vorige 1 2

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook