Na het aansluiten van een tweedehands radio doen mijn achterlichten, remlichten en ruitenwissers het niet meer. Eerst dacht ik dat het alleen een zekering was, maar na deze te hebben vervangen werkt het nog altijd niet. De radio heb ik natuurlijk direct eruit gehaald, rook ook iets wat verbrand!
Nu weet ik dat mijn auto uit 1969 komt, en de legendarisch slechte bedrading hadden. Tot nu toe nog weinig problemen mee gehad. Mijn vraag is, kunnen de ruitenwisers en achterlichten ook stuk gaan door kortsluiting? En zo ja hoe zie je dat? En wat moet er dan vervangen worden?
Alvast bedankt!


Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 31-07-2011
- ID/DS DSpécial Confort - ID19B
U kunt proberen het verwisselen van een lamp eerst.
Als je de geur branden dan waarschijnlijk de draad van de zekering aan de bedrading voor deze onderdelen is gesmolten / gebroken.
Waarschijnlijk moet u de snelheidsmeter en achter controleer de puinhoop van draden. Vind de slechte draad, geknipt uit het beschadigde deel en zich weer bij het.
Ook moet u niet aan de radio op dit circuit op alles. Negeer alle oude draden en veranderingen en maak een nieuwe verbinding met de radio van de permanente 12v aansluiting. Dit is een schroef terminal die wordt gebruikt met de instrumenten die rechts van de opening met de klokken uit.
U moet loskoppelen van de snelheidsmeter kabel waar hij samenkomt met in de motorruimte - in de buurt van de batterij - zodat u de snelheidsmeter eruit trekken en haal de drie aansluitingen aan de achterkant.
(tenzij je handig bent met een multimeter - dan kunt u een goede geschakelde verbinding ik recomment de conection voor de achterruit verwarming.)
bewerken.
De ruitenwisser motor en lampen zijn waarschijnlijk prima.
1968 ID 19B -> 1970 DSpecial -> ?












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een ruitenwisser motor gaat niet kapot door kortsluiting. Achterlichten ook niet. Neem de multimeter ter hand en begin te meten waar de spanning ophoudt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
@Tukker: It has been asked before; please write in English! The words you write look Dutch, but make no sense…..
Dank voor de reacties. Ik ga idd met de multimeter aan de slag, goed om te weten dat de ruitenwissermotor niet stuk gaat door kortsluiting, achterlichten lijken ook nog in orde. Ik ga aan de slag, en laat het weten wat het geworden is.
Alvast veel dank!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ivo Gooijer, de schreef:Nu weet ik dat mijn auto uit 1969 komt, en de legendarisch slechte bedrading hadden.
Wel oppassen. Er zijn er met die bedrading al enkele (bijna) uitgefikt…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Probleem gevonden! Vorige eigenaar had zelf zitten prutsen, slechte connector die was losgeschoten achter het dashboard, zorgte voor kortsluiting. Alle andere doe-het-zelf stekkertjes vervangen met orginelen (kunnen een stuk meer hebben, als je het mij vraagt)
Dank voor de hulp.
DS Am(b)rulance schreef:@Tukker: It has been asked before; please write in English! The words you write look Dutch, but make no sense…..
Besides that, most forumites can read and write English very well and if not, we can translate for them.
In aansluiting bij dit probleem het volgende: ik heb na een kortsluiting aan één zijde geen achterlicht ! Wel remlicht en alle lampjes zijn nog heel. Wat kan dat zijn ??
Het betreft het achterlicht langs de uitlaatzijde.
Heb je het lampje al vervangen? Lijkt me toch een beetje toeval…de clinoteur kan ook stuk zijn. Heb je de draden al doorgemeten?
Gr ivo