Cruise Control weigert soms
Wim Vriend
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21

Gepost: 23 juli 2012 08:57 PM

Hallo Citroën-rijders en anderen,

Sinds een paar maanden hebben wij (mijn gezin en ik dus) een ‘Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDIF 16V LIGNE BUSINESS AUTOMAAT 7-PERSOONS’, zoals de garage dat in het kort omschreef. De auto is uit 2007.

Het is onze eerste Citroën en waar we bij de koop eigenlijk een beetje huiverig voor waren, is de overdaad aan elektrische snufjes. Nou is dat waarschijnlijk bij alle nieuwere auto’s het geval, dus zijn we er maar overheen gestapt.

Eigenlijk hebben we al vanaf de eerste week het volgende probleem:

De cruise-control geeft regelmatig problemen, vooral in de eerste +/- 10 kilometer na vertrek. Als we de schakelaar van ‘0’ op ‘reg’ zetten, toont het scherm het symbool ‘—‘ (dat is normaal). Meestal werkt de cruise-control wel en verschijnt op de plaats waar eerst ‘—‘ stond het actuele setpoint, zodra je op ‘+’ drukt. Weigert de cruise control echter, dan gaat het ‘—‘ symbool knipperen (het indrukken van de ‘+’ heeft dus wel iets gedaan). Het is erg vervelend want je moet dan de schakelaar weer naar ‘0’ en ‘reg’ schakelen, voordat je het weer kan proberen. Dit leidt erg af en dat is gevaarlijk! Soms komt het ook voor dat de cruise-control het wel doet, maar afschakelt als je met ‘+’ of ‘-‘ het setpoint wilt aanpassen (ook dan gaat ‘—’ knipperen). Als je dat niet in de gaten hebt, gaat de auto steeds langzamer en ook dat is gevaarlijk.

Heeft iemand enig idee, wat het probleem kan zijn? Alvast bedankt.

Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDIF 16V LIGNE BUSINESS AUTOMAAT 7-PERSOONS

Profiel  

Frans
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 165

- (Grand) C4 Picasso C4GP 1.8 16V Ligne Business
Gepost: 23 juli 2012 10:56 PM
  [ # 1 ]

Beste Wim. Heb exact het zelfde gehad in 3 a 4 ritten in het laatste half jaar. Ik kan het niet plaatsen wat het is maar je bent niet alleen. (Ik weet wel dat het een VDO/siemens cruise Control en niet van citroen zelf) Hopelijk leest iemand ons bericht en kan een oplossing verschaffen. Het is geen harde fout dus lastig?
Mvgr Frans

Profiel  

Wim Vriend
< 100 berichten
Rank

Gepost: 25 juli 2012 02:40 PM
  [ # 2 ]
Frans schreef:

Beste Wim. Heb exact het zelfde gehad in 3 a 4 ritten in het laatste half jaar. Ik kan het niet plaatsen wat het is maar je bent niet alleen. (Ik weet wel dat het een VDO/siemens cruise Control en niet van citroen zelf) Hopelijk leest iemand ons bericht en kan een oplossing verschaffen. Het is geen harde fout dus lastig?
Mvgr Frans

Hallo Frans,

Het is prettig om niet de enige te zijn met een probleem… Alleen is het nog veel leuker, als iemand de oplossing heeft Smile

Gisteren (nou ja, alleen ‘s ochtends) deed de cruise control het nog erger dan eerst. Nu haperde hij ook een paar keer, nadat ik al een flink stukje had gereden.

Wat voor cruise control er precies in de C4 zit, dat weet ik niet. Hoe kan ik dat zien?
Dat knipperen van de streepjes geeft toch aan, dat er ‘iets’ wordt gedetecteerd, dat fout is. Kan dat nergens worden uitgelezen?

Het is inderdaad vervelend, dat het moeilijk te reproduceren is. Ik heb het aangegeven bij de garage (hij zit nog in de garantie), maar het is net als bij de tandarts: zodra je op de stoel zit, heb je geen pijn meer…

Iemand een idee?

Profiel  

Frans
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 165

- (Grand) C4 Picasso C4GP 1.8 16V Ligne Business
Gepost: 26 juli 2012 12:03 AM
  [ # 3 ]

Beste Wim, egenlijk staat bij mij de cruise konp altijd op reg. Ik heb een periode gehad dat iemand hem op lim had gezet waardoor ik zat te schakelen tussen reg-0-reg en toe viel hij van cruise af. Wim voor dat je start zet hem is op reg en laat hem daarop staan .Niet naar 0 als je wilt stoppen maar alleen op de rem. Misschien is er gewoon wat mis met het switch wieltje in het stuur. suc6 Frans

Profiel  

Wim Vriend
< 100 berichten
Rank

Gepost: 26 juli 2012 11:53 AM
  [ # 4 ]

Hallo Frans,

Dat kunnen we natuurlijk een tijdje proberen. Het lijkt me wel echt een elektrisch probleem.

Profiel  

Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3385

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 26 juli 2012 11:59 AM
  [ # 5 ]

Dat probleem zit hem in de schakelaar. Komt vaker voor. Voor slechts 350 ex btw en montage heb je weer een werkende. Met name met wat vochtig weer is het probleem meer aanwezig.

Profiel  

Wim Vriend
< 100 berichten
Rank

Gepost: 26 juli 2012 06:25 PM
  [ # 6 ]

Hoi Peteryed,

OK, bedankt voor je reactie. Ik heb echt het forum doorzocht en niets daarover gevonden. Meestal ben je niet de eerste met een probleem en dan is zo’n forum natuurlijk erg handig.

Ik zal het met de garage overleggen en, als alles gelukt is, dat hier weer vertellen…

Profiel  

Wim Vriend
< 100 berichten
Rank

Gepost: 27 september 2012 07:45 PM
  [ # 7 ]

De aanhoudende problemen (het werd gelukkig niet erger) hebben de garage ervan overtuigd, dat de schakelaar vervangen moet worden. Dat gaan we binnenkort regelen.

Profiel  

Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 542

Gepost: 01 oktober 2012 12:56 AM
  [ # 8 ]

goed bezig.

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  

Wim Vriend
< 100 berichten
Rank

Gepost: 02 november 2012 12:00 PM
  [ # 9 ]

Even een kleine update.

De bedieningsknoppen van de Cruise Control zijn een paar weken geleden vervangen. Wat zeg ik: alle bedieningsknoppen die op het vaste deel van het stuur zitten zijn vervangen. Ik wist niet, dat dat 1 unit was… Kan me voorstellen dat dat een kostbaar onderdeel is…

Maar belangrijker: de problemen zijn sinds de vervanging niet meer opgetreden. Het ziet er dus naar uit, dat het probleem inderdaad in de knoppen zat.

Bedankt voor de hulp!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook