




Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005
- ID/DS D super
- C1 hatchback
Hoi even weer een vraagje:
Volgens mijn gasboer moeten de inlaat kleppen gewoon op 0.15 blijven staan en alleen de uitlaat kleppen verzetten van 0.20 na 0.25
Ook heb ik weleens op het forum gelezen, dat sommige de kleppen gewoon op 0.15 en 0.20 staan.
Omdat de kleppen gehard zijn ,wat is nu volgens de deskundige nu het beste?
Ik word wel erg nieuwsgierig welke reactie dit uitlokt !














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik stel ze gewoon op inlaat 0,15 en uitlaat 0,20. De motor moet dan wel écht koel zijn.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
doe ik ook zo.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik ook en in het begin na 5000 km kijken of de uitlaten erg verlopen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Volgens mij hebben we een gasboer vooroordeel.





Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005
- ID/DS D super
- C1 hatchback
Hoi HAN S
Wat bedoel je hiermee,ben namelijk heel nieuwsgierig :
Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt. 0.05 mm zal denk ik geen invloed hebben op de prestaties.
Als ze gaan tikken kan je ze misschien op 0.2 zetten, anders kan het ook geen kwaad om ze op 0.25 te zetten.
De uitlaatgassen zijn zijn heter dan bij benzine, dus de klepstelen zouden iets langer kunnen worden tijdens belasting.
De speling wordt daardoor minder.
Volgens mij is het advies van de gasboer niet zo gek…
Daar gaan we weer.
Elk jaar laait deze discussie weer op en zijn er veel argumenten om gewoon 15/20 t stellen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005
- ID/DS D super
- C1 hatchback
Oke
Bedankt voor jullie reacties,de vraag waarom ik deze stelde is nml dat bij 0.25 de kleppen toch hoorbaar zijn.
Dus volg ik het advies om de zaak gewoon op 0.15 en 0.20 te gaan zetten .
Sorry dat ik dit onderwerp weer te spraken heb gebracht,maar ik wilde gewoon zekerheid voordat ik alles opnieuw gaat afstellen.
Mvgr Jan














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
H@ns schreef:Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt. 0.05 mm zal denk ik geen invloed hebben op de prestaties.
Als ze gaan tikken kan je ze misschien op 0.2 zetten, anders kan het ook geen kwaad om ze op 0.25 te zetten.
De uitlaatgassen zijn zijn heter dan bij benzine, dus de klepstelen zouden iets langer kunnen worden tijdens belasting.
De speling wordt daardoor minder.
Volgens mij is het advies van de gasboer niet zo gek…
Door ruimer te stellen dan voorgeschreven verloopt de kleptiming wel….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als je ze hoort staan ze wat ruim, dus kunnen ze gewoon naar 0.20.
jan D super 1971 schreef:Hoi HAN S
Wat bedoel je hiermee,ben namelijk heel nieuwsgierig :
Ik rijd al 35 jaar op LPG met een auto waarvan het kleppen stellen niet zo simpel is, de nokkenassen moeten er uit gesleuteld worden. Ik heb wel meegemaakt dat een van de uitlaatkleppen nog maar 0.05 mm klepspeling had van de benodigde 0.35 mm.
Er is nog geen klep verbrand en hij loopt nog steeds als nieuw. Dus die 0.25 mm lijkt mij totaal onnodig als de fabrikant 0.20 genoeg vindt. Heeft de gasboer ook aangeraden om de ontsteking vroeger te zetten?
De 0,20 van de fabrikant was waarschijnlijk wel voor benzine, en ook nog met lood…
Maar uit ervaring weet ik dat DS probleemloos op gas loopt, in tegenstelling tot Opels etc uit dezelfde tijd.
Citroen gebruikte kennelijk goede kwaliteit kleppen, die waren dan ook relatief duur.
Een klep van een Opel kostte toen iets van f15,- , een Citroen klep 4x zoveel…
Maar volgens mij zijn we het er wel over eens dat 0.20mm goed is. Of zullen we gaan voor 0,225?





Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005
- ID/DS D super
- C1 hatchback
Nee hij gaf alleen aan om de uitlaat kleppen na 0,25 te zetten.
Ik weet wel dat deze firma vroeger voor de Citroendealer Autopallas in utrecht de snoeken ombouwden na gas.
Dus heeft deze wel mijn vertrouwen, maar wat anderen menen om de zelfde speling aan te houden van 0,15 en 0,20 spreekt mij wel aan.
Ik heb begrepen dat vooral de klepzittingen het probleem zijn en ik heb gebeld met een revisiebedrijf, waar ze me vertelden dat ze gewone standaard kleppen gebruiken, maar harde zittingen. Ik heb het niet over een DS want die heeft al harde klepzittingen.












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je kan nooit met zekerheid meten of je 0,20 of 0,22 neerzet. Het gevoel hoe de voelermaat er door past is de basis. Zet er een ‘makkelijke’ 0,20 in en je bent klaar.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>