1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
kleppenstellen
jan D super 1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005

- ID/DS D super
- C1 hatchback
Gepost: 08 augustus 2012 05:08 PM

Hoi even weer een vraagje:

Volgens mijn gasboer moeten de inlaat kleppen gewoon op 0.15 blijven staan en alleen de uitlaat kleppen verzetten van 0.20 na 0.25

Ook heb ik weleens op het forum gelezen, dat sommige de kleppen gewoon op 0.15 en 0.20 staan.

Omdat de kleppen gehard zijn ,wat is nu volgens de deskundige nu het beste?

Ik word wel erg nieuwsgierig welke reactie dit uitlokt !

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 augustus 2012 05:39 PM
  [ # 1 ]

Ik stel ze gewoon op inlaat 0,15 en uitlaat 0,20. De motor moet dan wel écht koel zijn.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 augustus 2012 05:47 PM
  [ # 2 ]

doe ik ook zo.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2986
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 08 augustus 2012 06:38 PM
  [ # 3 ]

Ik ook en in het begin na 5000 km kijken of de uitlaten erg verlopen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 08 augustus 2012 06:39 PM
  [ # 4 ]

Volgens mij hebben we een gasboer vooroordeel.

Profiel  
 
jan D super 1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005

- ID/DS D super
- C1 hatchback
Gepost: 08 augustus 2012 10:08 PM
  [ # 5 ]

Hoi HAN S

Wat bedoel je hiermee,ben namelijk heel nieuwsgierig :

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5396
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 08 augustus 2012 10:21 PM
  [ # 6 ]

Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt. 0.05 mm zal denk ik geen invloed hebben op de prestaties.
Als ze gaan tikken kan je ze misschien op 0.2 zetten, anders kan het ook geen kwaad om ze op 0.25 te zetten.
De uitlaatgassen zijn zijn heter dan bij benzine, dus de klepstelen zouden iets langer kunnen worden tijdens belasting.
De speling wordt daardoor minder.
Volgens mij is het advies van de gasboer niet zo gek…

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2986
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 08 augustus 2012 10:31 PM
  [ # 7 ]

Daar gaan we weer.
Elk jaar laait deze discussie weer op en zijn er veel argumenten om gewoon 15/20 t stellen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
jan D super 1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005

- ID/DS D super
- C1 hatchback
Gepost: 08 augustus 2012 10:31 PM
  [ # 8 ]

Oke

Bedankt voor jullie reacties,de vraag waarom ik deze stelde is nml dat bij 0.25 de kleppen toch hoorbaar zijn.

Dus volg ik het advies om de zaak gewoon op 0.15 en 0.20 te gaan zetten .


Sorry dat ik dit onderwerp weer te spraken heb gebracht,maar ik wilde gewoon zekerheid voordat ik alles opnieuw gaat afstellen.

Mvgr Jan

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 augustus 2012 10:34 PM
  [ # 9 ]
H@ns schreef:

Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt. 0.05 mm zal denk ik geen invloed hebben op de prestaties.
Als ze gaan tikken kan je ze misschien op 0.2 zetten, anders kan het ook geen kwaad om ze op 0.25 te zetten.
De uitlaatgassen zijn zijn heter dan bij benzine, dus de klepstelen zouden iets langer kunnen worden tijdens belasting.
De speling wordt daardoor minder.
Volgens mij is het advies van de gasboer niet zo gek…

Door ruimer te stellen dan voorgeschreven verloopt de kleptiming wel….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5396
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 08 augustus 2012 10:36 PM
  [ # 10 ]

Als je ze hoort staan ze wat ruim, dus kunnen ze gewoon naar 0.20.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 08 augustus 2012 10:40 PM
  [ # 11 ]
jan D super 1971 schreef:

Hoi HAN S

Wat bedoel je hiermee,ben namelijk heel nieuwsgierig :

Ik rijd al 35 jaar op LPG met een auto waarvan het kleppen stellen niet zo simpel is, de nokkenassen moeten er uit gesleuteld worden. Ik heb wel meegemaakt dat een van de uitlaatkleppen nog maar 0.05 mm klepspeling had van de benodigde 0.35 mm.

Er is nog geen klep verbrand en hij loopt nog steeds als nieuw. Dus die 0.25 mm lijkt mij totaal onnodig als de fabrikant 0.20 genoeg vindt. Heeft de gasboer ook aangeraden om de ontsteking vroeger te zetten?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5396
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 08 augustus 2012 11:05 PM
  [ # 12 ]

De 0,20 van de fabrikant was waarschijnlijk wel voor benzine, en ook nog met lood…
Maar uit ervaring weet ik dat DS probleemloos op gas loopt, in tegenstelling tot Opels etc uit dezelfde tijd.
Citroen gebruikte kennelijk goede kwaliteit kleppen, die waren dan ook relatief duur.
Een klep van een Opel kostte toen iets van f15,- , een Citroen klep 4x zoveel…

Maar volgens mij zijn we het er wel over eens dat 0.20mm goed is. Of zullen we gaan voor 0,225? Laughing

Profiel  
 
jan D super 1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005

- ID/DS D super
- C1 hatchback
Gepost: 08 augustus 2012 11:09 PM
  [ # 13 ]

Nee hij gaf alleen aan om de uitlaat kleppen na 0,25 te zetten.

Ik weet wel dat deze firma vroeger voor de Citroendealer Autopallas in utrecht de snoeken ombouwden na gas.

Dus heeft deze wel mijn vertrouwen, maar wat anderen menen om de zelfde speling aan te houden van 0,15 en 0,20 spreekt mij wel aan.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 08 augustus 2012 11:11 PM
  [ # 14 ]

Ik heb begrepen dat vooral de klepzittingen het probleem zijn en ik heb gebeld met een revisiebedrijf, waar ze me vertelden dat ze gewone standaard kleppen gebruiken, maar harde zittingen. Ik heb het niet over een DS want die heeft al harde klepzittingen.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 augustus 2012 11:13 PM
  [ # 15 ]

Je kan nooit met zekerheid meten of je 0,20 of 0,22 neerzet. Het gevoel hoe de voelermaat er door past is de basis. Zet er een ‘makkelijke’ 0,20 in en je bent klaar.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook