Hallo,
Gisteren was ik nog bij het clubmagazijn en flikkerde heel even het rode lampje op het dashboard en deed mijn knipperlicht het maar half. Ik dacht nog, zal ik even vragen of dat ernstig is, nu zijn er mensen dichtbij die me kunnen helpen, helaas besloot ik naar huis te rijden.
Ik heb een ID uit 1965 en na 3 weken stilgestaan te hebben was de accu leeg. Op zich gek want die zit er pas een jaar in (ik rijd dagelijks met mijn ID). Even met de startkabels en hij liep weer, een ritje gemaakt van 80 km. De volgende dag gewoon starten (wel met een klein hikje)en een rit van 300 km. Alles werkte toen nog (radio, verlichting, knipperlichten). De dag daarop was de accu weer leeg. Weer met de startkabels op gang geholpen en rijden, maar toen deden de knipperlichten het bijna niet meer, mijn radio doet het niet meer en toen ik de lichten aanzette leek de auto er helemaal mee te willen stoppen.
De spanningsregelaar heb ik vorig jaar vervangen door een gereviseerd exemplaar van het magazijn. ZOu dus goed moeten zijn?
Ik heb al even zitten zoeken op het forum en weet nu hoe ik kan testen of het bijvoorbeeld aan de dynamo ligt maar ik snap niet goed dat wanneer een accu leeg is (in het geval de dynamo stuk zou zijn) de auto toch rijdt. En als een accu dan leeg is, waarom doen de knipperlichten het dan niet, maar de ventilator het bijvoorbeeld wel. Ik sprak net iemand die suggereerde dat het de spanningsregelaar zou zijn, maar hoe test ik die?
Kortom, heel wat vragen. Wie kan me helpen?
DS!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een accu die leeg loopt kan als oorzaak een kapotte dynamo zijn. Niet een kapotte regelaar. Als de motor loopt levert de dynamo nog wel stroom maar niet meer zn volle vermogen.
Meten is weten. Meet de stroom tussen accu pool en kabel ( kabel van de pool afhalen). Dan systematisch dingen afkoppelen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Lijkt op slechte contacten in contactslot (of elders), de ventilator zit namelijk achter een ander contactslot-contact dan de knipperlichten.
Om te kunnen rijden heeft de ontsteking niet perse min 12 volt nodig, je zou bijv ook kunnen rijden met een accu van 9 volt, iemand eens geprobeerd?
Met de BX had ik ooit een stukke dynamo, nadat de radio er mee stopte kon ik nog even doorrijden totdat dit uiteindelijk ook niet meer ging.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
6 a 7 volt is de grens. alleen ontsteking..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedankt voor de snelle reactie! Ik ga vanavond meteen aan de slag.
Ik heb het ergens gelezen maar kan het niet meer vinden: pluspool eraf? (bij lopende motor?) en dan de stroom meten tussen pluspool accu en pluskabel?. Bijv verlichting aan en dan kijken wat er gebeurt?
Ik zat zelf te denken:
- Accu met acculader opladen: kijken of ie ok is(groen glaasje op accu)
- Doet alles het: spanningsregelaar ok
- Grootlicht aanzetten: accu houdt het goed vol: accu ok
- Dynamo testen: laadspanning < 13 V: niet ok
Ik moet zo eerst van mn werk naar huis, hopelijk houdt ie het vol…..
DS!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee niet de pool losmaken met lopende motor!! Slecht voor de dynamo.
Motor uit en lekstroom meten. Dan de plusdraad van de dynamo halen en weer meten ( pas op met kortsluiting).
Daalt de lekstroom navenant dan is de dynamo ‘lek’.
Groet
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nou, met de startkabel weer weggekomen en naar huis gereden. Na 25 km haalde ik net de afslag van de snelweg, uitrollend haalde ik de afrit. Zelfs de benzinemeter stopte ermee, accu helemaal leeg. Wegenwacht gebeld, ik had nog een gratis diagnose te goed vond ik (slechte beurt van de ANWB in Frankrijk met een pechgeval met mijn camper, maar dat is een ander verhaal . Die beaamde dat het de dynamo is. Zet ik er morgen in!
DS!