Hallo allemaal!
Sinds een paar dagen stottert de motor van mijn DS nogal.
Hij komt supertraag op gang in wat hogere versnellingen en plankgas haal ik met veel pijn en moeite
de 130 kilometer.
Heeft iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Kees
De motor, de onsteking, de carburateur of de benzine toevoer.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Niet het stuur??
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Tja op een erg breed gestelde vraag kan je alleen maar een erg breed antwoord geven.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Als ie stationair wel goed loopt is er waarschijnlijk een probleem met de benzinetoevoer.
Als ie stationair ook niet (goed)loopt is het waarschijnlijk een ontstekingsprobleem.
Is het heel plotseling ontstaan?
Heb je recent de tank bijna leeggereden?
Komt de auto net uit de stalling?





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Denk er wel om dat een bobine die niet snel genoeg zijn magnetisch veld opbouwt het waarschijnlijk stationnair prima doet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Het is plotseling ontstaan, auto komt niet uit de stalling.
Kan het niet gewoon aan de bougies liggen?
Als ik rijd is het net of ik met de choke vol open rijd zeg maar.
Er gaan zelden meerdere bougies tegelijk kapot.
Ik weet niet of je kan horen of ie maar op 3 cil’s loopt?
Loopt hij stationair wel goed?
Ik kan niet horen of ie op 3 dil´s loopt, maar ik heb er dan ook echt geen verstand van.
Stationair loopt ie wel goed.
Voel met je hand aan het eind van de uitlaat of hij regelmatig loopt of stoterig. Loopt het niet regelmatig dan kan dat verschillende oorzaken hebben.
Compressie meten en is dat in orde dan kan het een ontstekings probleem zijn of zoals gezegd de brandstofvoorziening. Maar als je zegt dat je er zelf geen verstand van hebt dan wordt het moeilijk om het vanaf deze plek op te lossen.
Op forums als deze worden heel wat problemen opgelost, maar je moet wel zelf enige kennis hebben en als je niet weet hoe een bobine er uitziet wordt het een hele klus bijvoorbeeld.
Als hij stationair wel goed loopt dan is het denk ik toch de brandstoftoevoer.
Begin maar bij het filtertje in de carburateur.
Voor het volgende moet je wel een beetje weten waar je mee bezig bent:
Controleer de sproeiers (moet de carb. wel open, kan zijn dat je een nieuwe pakking nodig hebt)
Als de carb. open is kan je meteen even kijken of de vlotter de toevoer afsluit.
Als dat het probleem niet oplost kan je als tussenstop nog de tip van jantje1948 proberen, andere bobine.
Als dat ook niets oplevert kan het tankfilter ook nog verstopt zitten of je benzinepomp is kapot.
Ontsteking kan natuurlijk ook nog, slecht bobinekabeltje bijvoorbeeld. Kan je nu mooi even controleren in het donker, dan zie je een vonk overslaan.
Is er niemand in de buurt die op het gehoor wat meer kan vertellen?
Er zijn vele manieren om het probleem te determineren.
Afhankelijk van de staat van onderhoud, kennisniveau kan je veel leren en lang bezig zijn.
ik heb zelf meegemaakt dat oude/slechte bougiekabels uiteindelijk de oorzaak waren van een soortgelijk probleem.
Dit soort eenvoudige controles kan je vrij makkelijk uitvoeren en zijn nooit weggegooid geld.
Maar pas op, zoals hierboven al aangegeven, het kan bijna alles zijn.
Dus de beste tip is toch gewoon langs een goede garage of iemand met ruime ervaring langs gaan.
Ervaring is datgene wat hebt net nadat je het nodig hebt….
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Het handigst is denk ik dat je toch iemand met een ervaren “oor” vraagt.
Dan gaat het determineren een stuk sneller.
Misschien loopt hij toch maar op 3 cilinders.
Heb je nog in het donker gekeken naar vonkoverslag?
Die bougiekabels is een goede. Nadat ik van een britse zescilinder de bougiekabels had vervangen leek het een totaal andere motor. 43 jaar oude auto en een setje Bosch kabels, helemaal compleet en perfect op lengte is gewoon te koop voor geen 50 euro.
Ojee, Kees heeft al een dag niet gereageerd.
Misschien is ie gestrand met een paar verbrande kleppen…
Bedankt voor alle reacties mensen!
Ik ga het advies van H@ns opvolgen ( ervaren oor enzo) want ik ben echt een leek….
Sowieso moeten er nog meer dingen gebeuren, uitlaat lekt wat, linker voorbol is overleden en wat kleinere zaken.
Dan maar ff droog brood volgende maand, de Snoek MOET weer gaan.
Nogmaals dank voor alle hulp,
Kees