Onze Xsara Picasso 1.6 HDI wil zo nu en dan niet starten
MarcoS
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 110

Gepost: 27 juli 2012 06:55 PM

Net in de vakantietijd! Bah!

Na 120.000 probleemloze kilometers wil onze Xsara Picasso 1.6 HDI 2004 niet starten.

Ik draai de contactsleutel om, krijg de melding dat de ESP uit staat en de bekende bliep die daarbij hoort, krijg twee horizontale streepjes in het display en vervolgens de melding dat de startonderbreker defect is.
Met beide contactsleutels hetzelfde resultaat.

Probeer het nog een paar keer en dan ineens start de auto weer wel!

Computer is uitgelezen geeft geen meldingen.

Vanochtend bij dealer een sensor laten vervangen, bij thuiskomst was het echter toch al weer mis.

Iemand die dit bekend voorkomt misschien!! Hoop ik???

Alle echte monteurs lijken nu net wel met vakantie te zijn en wij durven zo niet weg!

Profiel  

Testedoene
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 179

Gepost: 06 augustus 2012 02:41 PM
  [ # 1 ]

Heb dit ook soms. Het probleem is dat het pas uitgelezen kan worden als dit zich voordoet. Voor hetzelfde geld komt de mechanieker aan en start hij dan wel van de eerste keer.

Volgens een collega die hetzelfde probleem had:
1) startmotor met kuren
2) probleem met het contactslot.

Bij hem was het het laatste.
Ik wacht af tot hij echt niets meer doet want ik heb geen zin om nutteloze kosten te doen.
Je kan dus gewoon rijden maar uiteraard is er geen garantie dat je de volgende keer de wegenwacht moet bellen als hij de 5de keer niet wil starten. Succes allesinds Wink

Ik: Skoda Octavia 3 Combi 1.2 TSI 77kw ‘15 (maar in de praktijk rij ik met de C3)
Vroeger: VW Passat Break 3C 1.6 CR TDI ‘10, Xsara Picasso 16 HDI 110 ‘05, Golf4 TDI ‘02, Golf3 GT TDI ‘96, Golf2 TDI ‘90, Golf2 GTD ‘86
Madam: Citroen C3 1.6HDI 90 ‘10 (maar in de praktijk rijdt ze met de Octa)
Vroeger: P106D ‘97, Xantia18i ‘93, P206HDI70 ‘04, C3HDI70 ‘03, Corsa12S ‘89

Profiel  

MarcoS
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 27 augustus 2012 02:08 PM
  [ # 2 ]

In de vakantie heeft de auto ons diverse keren langer laten staan. Vooral als hij in de zon stond wilde hij niet starten.

Wat opvalt is dat de binnen ventilator gelijk gaat draaien als je het contact aan zet, ook klinkt er een waarschuwing dat de ESP uit staat en staan er twee streepjes in het display als snelheid, vervolgens start hij dan niet.

Normaal gaat de ventilator niet gelijk draaien en start hij wel.

Profiel  

MarcoS
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 06 januari 2013 09:18 PM
  [ # 3 ]

Nou ik ben nog steeds geen steek verder! Inmiddels is er bij de dealer een toerental sensor vervangen, storing bleef.
Ik heb een garage met geduld in Winkel gevonden. We hebben alles al nagelopen! De laatste oplossing was het vervangen van het elektrische deel van het contactslot, een kabel tussen het contactslot en de BMI (als ik het goed zeg). Opnieuw geen resultaat.
Nu heb ik ook een nieuwe sleutel met afstandbediening, deze werkt weer en leek eerst enige soelaas te bieden. Helaas storing weer terug!
Maar starten met de andere sleutel heeft nu plots een ander effect! Startmotor gaat lopen en pas dan kinkt esp signaal en roept het dashboard “startonderbreker defect” vervolgens koelventilator gaat lopen!

Met de nieuwe sleutel gebeurt dat ook allemaal, maar dan in omgekeerde volgorde!!

Zie eerder bericht!

Profiel  

Testedoene
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 179

Gepost: 01 februari 2013 12:02 PM
  [ # 4 ]

Een collega van me had dit ook met een picasso. Na vervanging van het contactslot was het euvel verholpen.
Mijn wagen deed dit vorig jaar ook enkele keren maar uiteraard niet wanneer mijn garagist er moest naar kijken.
Momenteel (hout vasthouden) heeft hij het probleem reeds een jaar niet.
Wel andere zaken:

-motorblok staat onder de olie (maar verbruikt verder geen olie)
-dorpels doorroest
-servopomp werkt na koudstart niet zo lekker: de eerste 3 bochten naar links heb ik geen servo
-problemen met de alternator
-koud ontkoppelen zorgt voor gepiep
-...

De wagen heeft 135000 km’s en er werd niet bezuinigd op onderhoud.

Ik: Skoda Octavia 3 Combi 1.2 TSI 77kw ‘15 (maar in de praktijk rij ik met de C3)
Vroeger: VW Passat Break 3C 1.6 CR TDI ‘10, Xsara Picasso 16 HDI 110 ‘05, Golf4 TDI ‘02, Golf3 GT TDI ‘96, Golf2 TDI ‘90, Golf2 GTD ‘86
Madam: Citroen C3 1.6HDI 90 ‘10 (maar in de praktijk rijdt ze met de Octa)
Vroeger: P106D ‘97, Xantia18i ‘93, P206HDI70 ‘04, C3HDI70 ‘03, Corsa12S ‘89

Profiel  

MarcoS
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 01 februari 2013 01:18 PM
  [ # 5 ]

Inmiddels is het probleem opgelost.

Eerst is geprobeerd om het elektrische gedeelte van het contactslot te vervangen. Een kabel, met de onderkant van het contactslot, naar de BSI (de boordcomputer) is vervangen. Er bleek nog maar één zo’n kabel in Nederland voor handen! Maar uiteindelijk was dat niet de oplossing! De vele uren die daar in gegaan zijn heb ik niet hoeven te betalen (de kabel wel).

De laatste optie was om de computer op te sturen en te laten testen, het had weer veel voeten in aarde, het heeft een week geduurd, MAAR…. de computer kwam terug met het bericht dat de storing verholpen was…. EN INDERDAAD !!!! de auto start weer.

Verder had ik nog een vreemd probleem, toen de storing zich voordeed geen de auto voor het eerst bij dealer aan de kast (waarom dit niet eerder gebeurd is, begrijp ik nog niet). Er kwam een melding dat de gloeibougies geen voeding hadden. Oh zeiden ze bij de dealer, dat is niets, dat hebben ze allemaal!! Nee, zei mijn nieuwe adres, (en wie het hebben wil, ik kan het je van harte aanbevelen !!!) toch even op onderzoek uit!

Het bleek dat de auto nog nooit had voorgegloeid van nieuw af aan! er zat namelijk een verkeerd type gloeikast in (had met een massa schakeling te maken??)

Nu heb ik al verschillende malen bij vorst het voorgloei-lampje zien branden, eerder nog nooit gezien!!!

Ik dacht altijd dat de auto pas bij zeer strenge voorst diende voor te gloeien!!

Al met al ben ik toch weer zeer tevreden, de rekening was dik maar toch niet zo dik als ik hem vergelijk met anderen. Als ik kijk wat ik tot nog toe heb moeten betalen jaarlijks, dan valt dat erg mee!

Profiel  

MarcoS
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 01 februari 2013 01:21 PM
  [ # 6 ]

Verder had ik nog een vreemd probleem, toen een andere storing zich voordeed ging de auto voor het eerst bij dealer aan de kast (waarom dit niet eerder gebeurd is, begrijp ik nog niet). Er kwam een melding dat de gloeibougies geen voeding hadden. Oh zeiden ze bij de dealer, dat is niets, dat hebben ze allemaal!! Nee, zei mijn nieuwe adres, (en wie het hebben wil, ik kan het je van harte aanbevelen !!!) toch even op onderzoek uit!

Het bleek dat de auto nog nooit had voorgegloeid van nieuw af aan! er zat namelijk een verkeerd type gloeikast in (had met een massa schakeling te maken??)

Nu heb ik al verschillende malen bij vorst het voorgloei-lampje zien branden, eerder nog nooit gezien!!!

Ik dacht altijd dat de auto pas bij zeer strenge voorst diende voor te gloeien!!

Al met al ben ik toch weer zeer tevreden, de rekening was dik maar toch niet zo dik als ik hem vergelijk met anderen. Als ik kijk wat ik tot nog toe heb moeten betalen jaarlijks, dan valt dat erg mee!

Toch ook dit voorval nog maar even appart gepost! In mijn andere topic zit het verstopt, wie weet doet er iemand nog z’n voordeel mee!

Profiel  

ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660

Gepost: 01 februari 2013 02:25 PM
  [ # 7 ]

ik vind het opzich een raar verhaal, maar goed het kan altijd

inmiddels heb ik mijn 4de 1.6Hdi

en ik zie dat lampje alleen oplichten als het erg koud is, zo bij een graad of -10.

als het warmer weer is gloeit de auto ook voor, alleen dat gaat zo snel dat je dat lampje helemaal niet ziet aangaan.
bij mijn C5Ph3 wist ik helemaal niet dat het erin zat..

dus ik vind het verhaal wat je schrijft over het lampje niet zo vreemd….

Profiel  

René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724

Gepost: 01 februari 2013 02:56 PM
  [ # 8 ]

Ik heb je tweede topic even samengevoegd met dit topic!

Twee topics is niet nodig.

Profiel  

MarcoS
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 10 april 2013 11:08 PM
  [ # 9 ]

Nu het vorige probleem was opgelost, diende het volgende zich aan:

Mijn vrouw drukte de koppeling in en het koppelingspedaal kwam niet meer omhoog!

Dus drukgroep stuk, een reisje met de ANWB naar de garage en vrijdagmiddag kwam de uitslag:

Drukgroep stuk, massa vliegwiel versleten en geleide delen naar de versnellingsbak stuk.

Ik verwacht niet dat ik dit onder de duizend euro klaar zal zijn!

Dat massa vliegwiel is toch een uitvinding Sad

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook