voorvering ID19P
amimax
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6

Gepost: 21 augustus 2012 11:43 PM

Mijn ID19P uit 1962 maakt bij in- en uitveren een hard krakend geluid alsof er iets losbreekt. Alle smeerpunten op de voorwielophanging heb ik goed doorgesmeerd. Op de stabilisatorstanglagers zitten geen smeernippels maar ik heb de kapjes iets gelicht en er vet tussen gedaan. Het is lastig om het geluid te lokaliseren omdat het nml. niet elke keer bij veren te horen is. Heeft iemand een idee wat ik over het hoofd zie?

Profiel  

Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2986

Gepost: 22 augustus 2012 12:01 AM
  [ # 1 ]

Is bij rood systeem vaak de veercylinder. Gebruikte voor LHM nemen en die ombouwen naar LHS. Niet te lang mee door rijden, als het de vercylinder is dan kan de gevolg schade groot zijn.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  

amimax
< 100 berichten
Rank

Gepost: 22 augustus 2012 01:20 PM
  [ # 2 ]

Hallo Egbert,

Dank je wel voor je antwoord. is er ook een manier om te controleren of het de veercylinder is? Of moet je hem dan demonteren. Wat is het dan precies? De verbinding tussen de “duwstang” en de zuiger?

Marten

Profiel  

Aad van der Reijken
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 73

Gepost: 22 augustus 2012 03:41 PM
  [ # 3 ]

Ik maak even gebruik van dit verse topic voor een soortgelijk probleem, maar dan weer net even anders…

De voorwielophanging van mijn ID 19 uit 1963 maakt bij putdeksels, reparatieplekken in het asfelt en soortgelijke randen en richels een klapperend geluid. Waar precies is lastig te lokaliseren. Fusees en hulpstuurhuizen zijn volgens mij in orde, althans ze geven bij de APK geen problemen. Ik heb de stabilisatorstang ook al gecontroleerd en die is volgens mij ook niet het probleem. Hoe ik ruk en trek aan alle stangen etc.. ik hoor nooit het klapperende geluid dat de auto maakt op zo’n richel in het wegdek. Maar ik kan natuurlijk ook nooit de kracht nabootsen die de auto “ervaart” bij volle vaart op zo’n richel.

Wie o wie kan mij advies geven? Of geven andere Snoeken ook dit soort geluiden en “hoort het er bij”?

Profiel  

Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2986

Gepost: 22 augustus 2012 07:52 PM
  [ # 4 ]
amimax schreef:

Hallo Egbert,

Dank je wel voor je antwoord. is er ook een manier om te controleren of het de veercylinder is? Of moet je hem dan demonteren. Wat is het dan precies? De verbinding tussen de “duwstang” en de zuiger?

Marten

Het is dan de zuiger zelf in de cylinder die vast gaat zitten. Je kan beginnen de veervol eraf te halen, auto helemaal omhoog krikken, zodat de zuiger maximaal naar beneden staat en de cylinderwand inspecteren op erge groeven.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  

amimax
< 100 berichten
Rank

Gepost: 27 augustus 2012 11:09 PM
  [ # 5 ]

Hartelijk bedankt voor de tips. De oorzaak van het krakende geluid was een kapotte kogel die onder de veercilinderstang zit. Ook van de veercilinderstang was een stukje afgebroken, ook vervangen dus. De zitting van de kogel zag er ook niet erg netjes meer uit maar is nog wel bruikbaar. Nog iemand een tip met welk gereedschap ik dit nog een beetje op kan knappen?

Groeten, Marten

Profiel  

Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938

Gepost: 28 augustus 2012 12:04 AM
  [ # 6 ]

Als deze echt zichtbaar beschadigd is… zal ik hem vervangen.

Profiel  

hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 188

Gepost: 30 augustus 2012 01:16 PM
  [ # 7 ]

ik heb nog 4 veercilinders voor lhs voor je inclusief nieuwe ringetjes e.d. uit een 63’er. stuur maar een pb als je interesse hebt.

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  

amimax
< 100 berichten
Rank

Gepost: 30 augustus 2012 01:31 PM
  [ # 8 ]

Dank je wel voor het aanbod. Ik heb de veercilinderstang en de kapotte kogel vervangen en het werkt weer zonder alle bijgeluiden dus een andere veercilinder is (nog) niet nodig!

m.vr.gr.

Marten Dijkstra

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook