1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
ID 19 uit 1963: klapperende voorwielophanging
Aad van der Reijken
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 20-12-2005

Gepost: 29 augustus 2012 10:14 PM

De voorwielophanging van mijn ID 19 uit 1963 maakt bij putdeksels, reparatieplekken in het asfalt en soortgelijke randen en richels een klapperend geluid. Waar precies is lastig te lokaliseren. Fusees en hulpstuurhuizen zijn volgens mij in orde, althans ze geven bij de APK geen problemen. Ik heb de stabilisatorstang ook al gecontroleerd en die is volgens mij ook niet het probleem. Hoe ik ook ruk en trek aan alle stangen etc.. ik hoor nooit het klapperende geluid dat de auto maakt op zo’n richel in het wegdek. Maar ik kan natuurlijk ook nooit met de hand de kracht nabootsen die de auto “ervaart” bij volle vaart op zo’n richel.

Wie o wie kan mij advies geven? Of geven andere Snoeken ook dit soort geluiden en “hoort het er bij”?

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 29 augustus 2012 10:32 PM
  [ # 1 ]

kogeltjes van de verbindingen van de torstiestangen eens controleren !

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Aad van der Reijken
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 20-12-2005

Gepost: 30 augustus 2012 09:42 PM
  [ # 2 ]

Wat bedoel je nu precies Walter? De punten waar de horizontale torsiestabilisatorstang links en rechts verticaal omhoog gaan en met bussen met dubbele schroefdraad uiteindelijk aan de veercilinders zitten? Ik wist niet dat dat los kon. Als je over een WPHB beschikt:pagina 164, onderdelen DS 435-147, D 413-81 en DS 435-148?

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2986
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 30 augustus 2012 11:20 PM
  [ # 3 ]

Veertje no 11

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7354
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 31 augustus 2012 01:24 AM
  [ # 4 ]

Had dit klapperend geluid ook op m’n Sm. Na lang zoeken toch maar de wiellagerblokken weggebracht naar citrotech (ondanks apk goedkeuring en geen waarneembare speling).  Wat bleek: bij beide wielagers waren de onderste oplsuitschotels van de fusee’s gebroken !!! Even eraan trekken geeft soms een verklaring maaaaaar,....dit is een kleine kracht die wordt uitgeoefend. De kracht die wordt uigeoefend bij het rijden over klinkers en/of een putdeksel o.i.d is aanmerkelijk groter !!. Succes met je zoektocht Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6355
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 31 augustus 2012 01:35 AM
  [ # 5 ]

Kun je die kogelgewrichten op de tekening van Egbert afstellen? Afgaand op het plaatje lijkt mij dat wel het geval.

Bij mijn DS was ook de kom van de onderste kogel van het wiellagerblok gebroken, dat gaf een flinke hoeveelheid herrie.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7354
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 31 augustus 2012 08:28 AM
  [ # 6 ]

Nee, kun je niet afstellen. Meestal is de veer (voor het opsluiten v/d kogel) gebroken.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 31 augustus 2012 05:52 PM
  [ # 7 ]
Egbert schreef:

Veertje no 11

Weet niet ( meer ) hoe het op een 1963 model is ,

maar de kogels op de tekening hierboven kan je wel bijstellen !

Moet je wel eerst een keer kijken dat de bol ( aan postie 1 )

boven en onder natuurlijk niet helemaal weg gesleten is !!!

 

Succes met de zoektocht nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 31 augustus 2012 09:07 PM
  [ # 8 ]

Is dit op te lossen door een nieuwe fuseekogelset onder ?

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7354
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 31 augustus 2012 10:13 PM
  [ # 9 ]

Ja.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 31 augustus 2012 10:16 PM
  [ # 10 ]
citroen23 schreef:

Nee, kun je niet afstellen. Meestal is de veer (voor het opsluiten v/d kogel) gebroken.

Stabi-kogels kun je echt wel afstellen hoor!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7354
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 31 augustus 2012 10:18 PM
  [ # 11 ]

Niet als de veer gebroken is. Mocht hij heel zijn ....dan wel.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 31 augustus 2012 10:19 PM
  [ # 12 ]

Dat zei je er niet bij Wink!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7354
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 31 augustus 2012 10:20 PM
  [ # 13 ]

Dat klopt.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2986
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 31 augustus 2012 11:02 PM
  [ # 14 ]

Citrotech verkoopt “moderne” fuseekogels. Die zijn eenvoudig te vervangen en hoeven niet ingewikkeld afgesteld te worden.

Gisteren een vervangen en was echt een fluitje van een cent.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 31 augustus 2012 11:04 PM
  [ # 15 ]

Egbert, weet je dat de “ring” waarmee deze kogels in het huis worden vastgezet niet van gehard staal is zoals bij het origineel wél het geval is? Ik heb d’r al een los zien komen omdat het draad er compleet afgerost was… en nee, hij zat er niet scheef in.

Bij de originele kogels is de fixeerring van de onderste kogels, waar het gewicht van de hele auto aan komt te hangen, van gehard staal en de fixeerring van de bovenste kogel van “normaal” staal omdat daar niet aan getrokken wordt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook