2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
pijpje onder carburateur op de inlaat
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 30 augustus 2012 10:18 PM
  [ # 16 ]
Han S schreef:

Bij de meeste auto’s is de carterventilatie aangesloten op de inlaat zodat de giftige dampen worden verbrand. Dit zorgt echter ook voor meer aanslag/vervuiling van de inlaat en met name de inlaatkleppen en dat zorgt weer voor minder prestatie van de motor. Bij de DS is het maar een heel klein gaatje, bij andere auto’s zie ik de carterventilatie via een vrij dikke pijp op bijvoorbeeld het luchtfilter. Op de DS zit er op het klepdeksel een rubber gevalletje dat een deel van de carterventilatie naar het luchtfilter leidt via een dun pijpje.

Er zijn systemen te koop waarbij de carterventilatie loopt via een soort lekpot welke je regelmatig kunt aftappen. De oliedamp welke normaal in de verbrandingsruimte komt wordt als olie opgevangen in dat potje. De inlaat en de kleppen zullen minder vervuilen.

Als je carter-ventilatie niet meer in de inlaat terecht komt, heeft dat dan nog (nadelige) gevolgen voor (klep-)smering als je (vooral) op LPG rijdt ?

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 31 augustus 2012 09:45 PM
  [ # 17 ]

Nadelige gevolgen vooral voor de chauffeur/passagiers: je snuift de gassen in het interieur op…

knuffel

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 31 augustus 2012 11:13 PM
  [ # 18 ]
bartjes schreef:
Han S schreef:

Bij de meeste auto’s is de carterventilatie aangesloten op de inlaat zodat de giftige dampen worden verbrand. Dit zorgt echter ook voor meer aanslag/vervuiling van de inlaat en met name de inlaatkleppen en dat zorgt weer voor minder prestatie van de motor. Bij de DS is het maar een heel klein gaatje, bij andere auto’s zie ik de carterventilatie via een vrij dikke pijp op bijvoorbeeld het luchtfilter. Op de DS zit er op het klepdeksel een rubber gevalletje dat een deel van de carterventilatie naar het luchtfilter leidt via een dun pijpje.

Er zijn systemen te koop waarbij de carterventilatie loopt via een soort lekpot welke je regelmatig kunt aftappen. De oliedamp welke normaal in de verbrandingsruimte komt wordt als olie opgevangen in dat potje. De inlaat en de kleppen zullen minder vervuilen.

Als je carter-ventilatie niet meer in de inlaat terecht komt, heeft dat dan nog (nadelige) gevolgen voor (klep-)smering als je (vooral) op LPG rijdt ?

Daar zijn systemen voor met speciale vloeistof voor de klepsmering. Overigens wordt de smerige oliebende van de carterontluchting opgevangen in een containertje en vandaar gaat de ventilatie nog altijd naar het luchtfilter.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 31 augustus 2012 11:14 PM
  [ # 19 ]
vlietmansje schreef:

Nadelige gevolgen vooral voor de chauffeur/passagiers: je snuift de gassen in het interieur op…

Je moet het ook niet onder de motorkap laten komen als je het loskoppelt.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 31 augustus 2012 11:15 PM
  [ # 20 ]

Carterventilatie moet al een jaar of 30 wettelijk een gesloten systeem zijn.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 31 augustus 2012 11:34 PM
  [ # 21 ]

Klopt, ik heb het over een tankje:

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook