De voorwielophanging van mijn ID 19 uit 1963 maakt bij putdeksels, reparatieplekken in het asfalt en soortgelijke randen en richels een klapperend geluid. Waar precies is lastig te lokaliseren. Fusees en hulpstuurhuizen zijn volgens mij in orde, althans ze geven bij de APK geen problemen. Ik heb de stabilisatorstang ook al gecontroleerd en die is volgens mij ook niet het probleem. Hoe ik ook ruk en trek aan alle stangen etc.. ik hoor nooit het klapperende geluid dat de auto maakt op zo’n richel in het wegdek. Maar ik kan natuurlijk ook nooit met de hand de kracht nabootsen die de auto “ervaart” bij volle vaart op zo’n richel.
Wie o wie kan mij advies geven? Of geven andere Snoeken ook dit soort geluiden en “hoort het er bij”?






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
kogeltjes van de verbindingen van de torstiestangen eens controleren !
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Wat bedoel je nu precies Walter? De punten waar de horizontale torsiestabilisatorstang links en rechts verticaal omhoog gaan en met bussen met dubbele schroefdraad uiteindelijk aan de veercilinders zitten? Ik wist niet dat dat los kon. Als je over een WPHB beschikt:pagina 164, onderdelen DS 435-147, D 413-81 en DS 435-148?
Veertje no 11
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Had dit klapperend geluid ook op m’n Sm. Na lang zoeken toch maar de wiellagerblokken weggebracht naar citrotech (ondanks apk goedkeuring en geen waarneembare speling). Wat bleek: bij beide wielagers waren de onderste oplsuitschotels van de fusee’s gebroken !!! Even eraan trekken geeft soms een verklaring maaaaaar,....dit is een kleine kracht die wordt uitgeoefend. De kracht die wordt uigeoefend bij het rijden over klinkers en/of een putdeksel o.i.d is aanmerkelijk groter !!. Succes met je zoektocht
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

























Totaal aantal Berichten: 6355
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Kun je die kogelgewrichten op de tekening van Egbert afstellen? Afgaand op het plaatje lijkt mij dat wel het geval.
Bij mijn DS was ook de kom van de onderste kogel van het wiellagerblok gebroken, dat gaf een flinke hoeveelheid herrie.
Nee, kun je niet afstellen. Meestal is de veer (voor het opsluiten v/d kogel) gebroken.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Egbert schreef:Veertje no 11
Weet niet ( meer ) hoe het op een 1963 model is ,
maar de kogels op de tekening hierboven kan je wel bijstellen !
Moet je wel eerst een keer kijken dat de bol ( aan postie 1 )
boven en onder natuurlijk niet helemaal weg gesleten is !!!
Succes met de zoektocht
Meten is weten , gissen is missen
Is dit op te lossen door een nieuwe fuseekogelset onder ?
Ja.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citroen23 schreef:Nee, kun je niet afstellen. Meestal is de veer (voor het opsluiten v/d kogel) gebroken.
Stabi-kogels kun je echt wel afstellen hoor!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Niet als de veer gebroken is. Mocht hij heel zijn ....dan wel.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat zei je er niet bij !
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat klopt.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Citrotech verkoopt “moderne” fuseekogels. Die zijn eenvoudig te vervangen en hoeven niet ingewikkeld afgesteld te worden.
Gisteren een vervangen en was echt een fluitje van een cent.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Egbert, weet je dat de “ring” waarmee deze kogels in het huis worden vastgezet niet van gehard staal is zoals bij het origineel wél het geval is? Ik heb d’r al een los zien komen omdat het draad er compleet afgerost was… en nee, hij zat er niet scheef in.
Bij de originele kogels is de fixeerring van de onderste kogels, waar het gewicht van de hele auto aan komt te hangen, van gehard staal en de fixeerring van de bovenste kogel van “normaal” staal omdat daar niet aan getrokken wordt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste