














Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Han S schreef:Bij de meeste auto’s is de carterventilatie aangesloten op de inlaat zodat de giftige dampen worden verbrand. Dit zorgt echter ook voor meer aanslag/vervuiling van de inlaat en met name de inlaatkleppen en dat zorgt weer voor minder prestatie van de motor. Bij de DS is het maar een heel klein gaatje, bij andere auto’s zie ik de carterventilatie via een vrij dikke pijp op bijvoorbeeld het luchtfilter. Op de DS zit er op het klepdeksel een rubber gevalletje dat een deel van de carterventilatie naar het luchtfilter leidt via een dun pijpje.
Er zijn systemen te koop waarbij de carterventilatie loopt via een soort lekpot welke je regelmatig kunt aftappen. De oliedamp welke normaal in de verbrandingsruimte komt wordt als olie opgevangen in dat potje. De inlaat en de kleppen zullen minder vervuilen.
Als je carter-ventilatie niet meer in de inlaat terecht komt, heeft dat dan nog (nadelige) gevolgen voor (klep-)smering als je (vooral) op LPG rijdt ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Nadelige gevolgen vooral voor de chauffeur/passagiers: je snuift de gassen in het interieur op…
bartjes schreef:Han S schreef:Bij de meeste auto’s is de carterventilatie aangesloten op de inlaat zodat de giftige dampen worden verbrand. Dit zorgt echter ook voor meer aanslag/vervuiling van de inlaat en met name de inlaatkleppen en dat zorgt weer voor minder prestatie van de motor. Bij de DS is het maar een heel klein gaatje, bij andere auto’s zie ik de carterventilatie via een vrij dikke pijp op bijvoorbeeld het luchtfilter. Op de DS zit er op het klepdeksel een rubber gevalletje dat een deel van de carterventilatie naar het luchtfilter leidt via een dun pijpje.
Er zijn systemen te koop waarbij de carterventilatie loopt via een soort lekpot welke je regelmatig kunt aftappen. De oliedamp welke normaal in de verbrandingsruimte komt wordt als olie opgevangen in dat potje. De inlaat en de kleppen zullen minder vervuilen.
Als je carter-ventilatie niet meer in de inlaat terecht komt, heeft dat dan nog (nadelige) gevolgen voor (klep-)smering als je (vooral) op LPG rijdt ?
Daar zijn systemen voor met speciale vloeistof voor de klepsmering. Overigens wordt de smerige oliebende van de carterontluchting opgevangen in een containertje en vandaar gaat de ventilatie nog altijd naar het luchtfilter.
vlietmansje schreef:Nadelige gevolgen vooral voor de chauffeur/passagiers: je snuift de gassen in het interieur op…
Je moet het ook niet onder de motorkap laten komen als je het loskoppelt.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Carterventilatie moet al een jaar of 30 wettelijk een gesloten systeem zijn.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Klopt, ik heb het over een tankje: