Hallo leden, ik heb even een vraagje over een slippende koppeling.
Als ik met mijn ds break rijd en ik gas geef in de eerste en tweede versnelling trekt zij normaal op. Ook als ik naar de derde of vierde schakel en ik trap het gaspedaal gedoseerd in is er niets aan de hand.
Maar als ik in de derde en/of vierde versnelling het gas wat “sportiever” intrap gaat het toerental snel omhoog, maar heb ik weinig acceleratie. In de eerste en tweede heb ik dit probleem niet. Zouden de koppelingsplaten er bij zijn, of zou een en ander misschien met een verkeerde afstelling oid te maken kunnen hebben.
Zelf heb ik het idee dat als de platen versleten zijn ik dit in alle vier de versnellingen zou moeten voelen.Maar dit is maar een idee. De dame komt wel op (top)snelheid als ik rustig gas blijf vermeerderen. Nou mocht iemand een ideetje hebben, ik hoor het graag.
Slippende koppeling zou ik denken.
Misschien kan je de koppelingskabel afstellen, anders toch koppeling vervangen!
Flinke klus!














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Klinkt inderdaad als een slippende koppeling, en ook ik zou eerst naar de afstelling kijken. Niet té lang mee doorrijden hoor!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
zal inderdaad eerst naar de koppelingskabel gaan kijken, hoop dat dat het is. Anders een flinke klus zeg je hans? Dag werk of langer?We zullen het handboek er eens bijpakken wat er allemaal moet gebeuren. Bedankt in ieder geval.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je het nooit eerder gedaan hebt ben je wel 2 dagen bezig vrees ik.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik deed het in ongeveer 2 dagen, maar dan haalde ik de motor er ook uit en maakte ik alles meteen even schoon, en plaatste een nieuwe motorsteun bij de uitlaat. Meestal zit er ook wel iets onmogelijk vast…
Waterman doet het waarschijnlijk in een halve dag met 2 vingers in de neus…
Verschil met amateur en prof…
Hopelijk is het stellen van de kabel genoeg, dat is zo gepiept.
Succes!
Ho jongens! dat was zojuist mijn 100e bericht!!
Willen jullie mij wel even feliciteren?
Je hebt niet aangegeven welk bouwjaar madame is. De laatste keer dat ik de koppeling verving waren er twee van de drie vingers gescheurd op de drukgroep en dat is ook niet echt tof.
De plaat wordt naarmate hij slijt dunner en het pedaal komt daardoor omhoog. Tot er geen speling meer is en de kabel strak staat.
Het is geen monsterklus en als je een motortakel hebt of kan lenen is het alleen heel goed te doen. De motor kan blijven hangen, de bak haal je er uit.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
H@ns schreef:Ik deed het in ongeveer 2 dagen, maar dan haalde ik de motor er ook uit en maakte ik alles meteen even schoon, en plaatste een nieuwe motorsteun bij de uitlaat. Meestal zit er ook wel iets onmogelijk vast…
Waterman doet het waarschijnlijk in een halve dag met 2 vingers in de neus…
Verschil met amateur en prof…Hopelijk is het stellen van de kabel genoeg, dat is zo gepiept.
Succes!
Hahaha nee man, ik ben ook 8 tot 10 uurtjes bezig hoor !
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Met 8 of 10 vingers ?
dame is van 73.En zoals ik al zei een ruimte is denk ik nog wel te regelen een handboek is aanwezig alleen de kennis moet er nog komen. Nou daar lijkt me dit wel een mooie klus voor.
Hopelijk heb je ook het juiste gereedschap.
Zoals Waterman al zei, in ieder geval een takel.
Als de auto in de laagste stand ligt is het ook erg moeilijk om de aandrijfassen van de remschijven van onderen los te schroeven, maar bij een 73er kan de as geloof ik ook uit de meenemer.
Ik zette de voorwielen op een paar dikke planken om de moeren 1 voor 1 los te draaien.
En dan die rare wielewaaltjes…
Je kan maar beter voorbereid zijn…
Een 70er jaren Opeltje of Escortje is toch een stuk eenvoudiger hoor. Bij de DS moet de radiateur er uit, het stuurhuis er af, krik onder de motor en de bak er uit hijsen of met twee man tillen.
Als je er een nieuwe koppeling in zet, natuurlijk ook een nieuwe drukgroep, kijk dan het druklager en het toplagertje goed na of vervang ze gewoon. Zet er ook een nieuwe nokkenaskeerring is want als die gaat lekken mag de bak er nog een keer uit.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Precies, je kan dan overal bij, je hebt eer van je werk en om de (extra) kosten moet je het niet laten.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
hagee schreef:Hallo leden, ik heb even een vraagje over een slippende koppeling.
Als ik met mijn ds break rijd en ik gas geef in de eerste en tweede versnelling trekt zij normaal op. Ook als ik naar de derde of vierde schakel en ik trap het gaspedaal gedoseerd in is er niets aan de hand.
Maar als ik in de derde en/of vierde versnelling het gas wat “sportiever” intrap gaat het toerental snel omhoog, maar heb ik weinig acceleratie. In de eerste en tweede heb ik dit probleem niet. Zouden de koppelingsplaten er bij zijn, of zou een en ander misschien met een verkeerde afstelling oid te maken kunnen hebben.
Zelf heb ik het idee dat als de platen versleten zijn ik dit in alle vier de versnellingen zou moeten voelen.Maar dit is maar een idee. De dame komt wel op (top)snelheid als ik rustig gas blijf vermeerderen. Nou mocht iemand een ideetje hebben, ik hoor het graag.
In de lagere versnelling wordt motorvermogen (ingang v-bak) vnl geleverd door toerental bij een lager motormoment. In de hogere vernelling gebeurt het omgekeerde: lager motortoerental en groter motormoment. Groter moment = grotere kans op slip.


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
H@ns schreef:Ho jongens! dat was zojuist mijn 100e bericht!!
Willen jullie mij wel even feliciteren?
Gefeliciteerd! Je hoort erbij.