Totaal aantal Berichten: 9365
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
En jou dame weer door de APK?
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Ja, met vlag en wimpel!
Alleen de ruitenwissersproeier deed het niet: het stekkertje van het pompje zat los.
Motor begint ook weer wat los te komen na een dagje touren (waarschijnlijk is nu de oude benzine uit het systeem verdwenen), vandaag ook maar weer een ritje maken denk ik.
Maandag krijgt ze een beurt, en dan haal ik ook meteen de voorschermen eraf (zitten geschroefd) en spuit ik alles goed in met ML, kan vast geen kwaad.
Verder wil ik de airco in orde gaan maken. Er zit nu nog zo’n dikke York pomp op (afgekoppeld) en die wil ik vervangen door een Sanden pomp. Moet ook nog de juiste slangen gaan organiseren…
Misschien moest ik maar es een eigen topic aanmaken waarin ik een en ander ga beschrijven, altijd weer leuk om achteraf terug te lezen
En wat heb jij vandaag in elkaar gebasteld?

Totaal aantal Berichten: 9365
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Kijk nog regelmatig op jouw site voor het 1 en ander.
Altijd jammer dat die iet helemaal compleet is
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
bastelaar schreef:Voor zover ik me herinner is dit de volgorde:
waterpomphuis - rubber ring - thermostaat - pakking - deel waar slang op moet met 3 boutjes - slang.
Neen! Zo moet ‘ie dus niet.
Eerst de thermostaat en dán pas de ring. Zie ook in dit topic, waar deze vraag al eens eerder langs kwam: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/217562/#1635117
Overigens gebruik ik al jaren kopervet + alu en nooit problemen mee gehad. Ceramisch vet werkt ook heel goed, zit alleen meestal in een spuitbus.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 7608
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat zat ik me nog af te vragen. Bij een DS-grote-beurt-cursus leerde ik van een voormalig wegenwachter dat het slim is om een heeeeel klein beetje kopervet op het schroefdraad van de bougies te doen (er op smeren en er dan met een doekje weer vanaf halen - dan blijft er net genoeg zitten). Juist omdat die bougies in een aluminium cilinderkop draaien en juist omdat staal en aluminium zo onwrikbaar vast kunnen corroderen. Ik hou het ook nog even op het oude recept bij alle boutjes en moertjes die ik terug in m’n busje schroef. Maar dat is natuurlijk ontzettend off topic.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Zéker doen, dat van die bougies!!!!
Laatst werkte ik aan een GS, waar de vorige monteur dit verzaakt had. Die zaten er dan ook al heel lang in en eentje zat er muur en muurvast. Het gevolg was dat het uren kostte om één van de 4 bougies eruit te krijgen, waarbij het risico ernstig aanwezig was dat ze tijdens het loswrikken zou afbreken.
Een groot geluk dat dit uiteindelijk niet gebeurde!
Dus altijd doen, goede tip!
En op moment aandraaien natuurlijk (doet ook lang niet iedereen).
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 10577
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Of dat de aluminium draad meekomt!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dan kun je altijd nog een busje of helicoil plaatsen. Is toch een meer duurzame oplossing uiteindelijk dan draad in aluminium….
CX GTi Turbo 2 - All Black

Totaal aantal Berichten: 10577
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb er 2 in m’n ds moeten zetten. Valt qua werk best mee. Ik deed het met een midlock setje. Toch een stuk goedkoper dan helicoil.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Die van BGS zijn nog goedkoper, en doen t ook prima. Ik heb bij HBM in Moordrecht laatst een set met 5 maten (ook de m14 bougiedraad) voor 30,- gescoord. Precies t zelfde spul als BGS verkoopt.
Ik gebruik de naam helicoil heel eigenwijs als dekkende lading voor alle schroefdraad-inserts, dus excuus voor de verwarring….
CX GTi Turbo 2 - All Black
La Léo schreef:bastelaar schreef:Voor zover ik me herinner is dit de volgorde:
waterpomphuis - rubber ring - thermostaat - pakking - deel waar slang op moet met 3 boutjes - slang.
Neen! Zo moet ‘ie dus niet.
Eerst de thermostaat en dán pas de ring. Zie ook in dit topic, waar deze vraag al eens eerder langs kwam: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/217562/#1635117
Klopt je hebt helemaal gelijk, ik doe mijn screennaam alweer eer aan zie ik… ops:
Overigens gebruik ik al jaren kopervet + alu en nooit problemen mee gehad. Ceramisch vet werkt ook heel goed, zit alleen meestal in een spuitbus.
Zolang als er geen vocht bijkomt als elektroliet zal er ook geen probleem optreden bij kopervet en alu en doet het kopervet zijn werk als smeermiddel. Als er wel vocht bijkomt, dan corrodeert de alu sneller dan zonder kopervet…
Maar voordat ik dit wist heb ik ook altijd zonder problemen kopervet icm met alu gebruikt dus zo’n vaart zal het idd vast niet lopen.
off topic mode
maggi is soeparoma
Een bahco is een verstelbare sleutel
Een helicoil is een schroefdraadinsert
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
F.SvM schreef:Kijk nog regelmatig op jouw site voor het 1 en ander.
Altijd jammer dat die iet helemaal compleet is![]()
VgF
Klopt, het probleem met die site is dat ik helemaal geen abonnement meer heb bij Zonnet, en ook geen toegang meer heb ernaartoe. Het verbaast me dat ie nog in de lucht is, want voor die service wordt al jaren niet betaald… Van het missende gedeelte heb ik helaas de tekst niet meer, maar wel nog een paar foto’s (moet ik diep graven in mijn oude backups).
Ik heb mezelf voorgenomen om de site een keertje in een CMS te proppen, aan te vullen en op een door mij beheerde URL te zetten, maar dat zal waarschijnlijk pas gebeuren wanneer de nachten langer zijn dan de dagen en je niet meer zonder dikke jas buiten kunt

Totaal aantal Berichten: 1066
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Zolang als er geen vocht bijkomt als elektroliet zal er ook geen probleem optreden bij kopervet en alu en doet het kopervet zijn werk als smeermiddel. Als er wel vocht bijkomt, dan corrodeert de alu sneller dan zonder kopervet…
Deze zin viel mij op. Ik monteer de bouten en moeren standaard met kopervet. Ook (en met name) de stalen bouten in aluminium, zoals het waterpomphuis.
Ik draai deze bouten er altijd weer fluitend uit ook na jááaren.
Ik zal je vertellen dat ik zeker weet dat er bij de montage van mijn nieuwe thermostaat 10 jaar geleden zeker water in de schroefgaten van het waterpomphuis is gekomen. Bouten gemonteerd met kopervet. Vorig jaar weer gedemonteerd. Nog steeds geen enkel probleem. Het kopervet is zo vet dat het water afstoot. Ik heb niets van corrosie gezien.
Ik denk dat het dus wel meevalt met die extra corrosie.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Nee ik heb geen aandelen in een kopervetfabriek.
Maar het is onvoorstelbaar hoe veel makkelijker het werkt als dingen de laatste met veel kopervet zijn gemonteerd.
Ik werk veel op schepen, daar maakt het het verschil tussen met de hand losdraaien en afbreken.
Ook met groten maten.
Dat alu en staal geen geweldige combinatie is weten we denk ik allemaal wel.
Daarom juist daar kopervet, hoe meer hoe beter.
Volgens mij is dit het bewijs dat theorie en praktijk vaak verschillen.
Kopervet rules
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v