








Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Voordat ik gas had ingebouwd was ik gewend om het contactslot om te draaien en te horen dat de benzinepomp van geluid veranderde als m.i. het systeem “op druk was”.
Na het gepiel met het niet functionerende startcontact valt mij nu op dat de pomp gewoon door blijft draaien als ware er geen drukopbouw meer plaatsvind. Iemand een verklaring?
Geen lekkage of drukverlies ?





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Normaliter draait de pomp tot 1 seconde na het omdraaien van het contact en stopt dan. Hij gaat pas weer draaien zodra je daadwerkelijk start.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Normaal moet de pomp maar “even ” lopen als je hem op contact zet .
Dit is gestuurd vanuit de injectie rekeneenheid , met één van de relais opzij aan de batterijbak .
natuurlijk kan dat circuit al een keer gemodificeerd zijn ......
Dus dat zal juiste schema erbij halen en op zoek gaan worden .
Kijk ook eens hoe de gasinstallatie het benzine systeem onderbreekt .
Walter
Meten is weten , gissen is missen









Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
kan het wat te maken hebben dat ik eersdt geen goede massa aan het contactslot kreeg? Deze heb ik na forumtips rechtstreeks op de min van het chassis aangesloten waarna ik weer kon starten.
Het overgebleven draadje ligt geïsoleerd (toch maar) in het dashboard.
Wellicht ligt er dus toch ergens een massa los die ook aan het relais komt en daarmee de sturing van de pomp beïnvloed??
Ja, dat klopt.
Ik meen me te herinneren dat een soortgelijk probleem bij het citroen sm forum is besproken (Piet Buijs), het is een veiligheid dat als de motor niet loopt, ook de injectiepomp stopt.
Als de pomp blijft lopen tijdens het starten lopen je luchtinlaten vol met alle gevolgen van dien.
Het was zover ik me kan herinneren een contact aan een startrelais.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/182358/P0/#8
wel even doorbladeren naar het 8ste tabje, lukt nog niet helemaal met het doorverwijzen…
Blijkt iets anders te zitten, maar misschien heb je er wat aan en kan je op basis van deze info ook het probleem oplossen.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Bij de spanningsregelaar moet het zwarte aardedraadje van het injectiesysteem zijn aangesloten anders gaat het niet goed met jouw pomp.
Succes Martin












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee. want TS heeft een dynamo met interne regelaar.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>









Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
probleem is nog steeds actueel.
Kan nergens losse stekkers oid vinden.
Wat ik wel vreemd vind is dat ik via het eerste relais maar geen geschakelde massa krijg voor het startrelais aan de accu. Nu de brandstofpomp ook maar blijft lopen heb ik dus ergens een massa probleem dat ik maar niet kan vinden. De massa rechtstreeks aan het ” starthandelcontact” heeft weliswaar het starten opgelost maar kennelijk is dus ook hier de oorspronkelijke massa verdwenen.
Wellicht toch iets fout gegaan bij het verwijderen van de spanningsregelaar nadat de dynamo was vervangen voor een exemplaar met ingebouwde spanningsregelaar. Weet iemand welke draad hier oorspronkelijk op zat?












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het zat geschakeld via de lamp aansluiting op de regelaar. Ik weet niet of het in de draadboom vast zat of met een eigen ‘oogje’.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>









Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
lamp aansluiting?












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja op de oude regelaar zitten 4 aansluitingen: een geschakelde plus op de achterkant (blauw plat stekkertje) en 3 onder een schroefje: L R en exw.
L is de lamp aansluiting. (dashboard accu lampje)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Waar Martin op doelde: in de draadbundel voor de injectie zit een draad met een oog dat geaard diende te worden aan een van de bevestigingspunten van de regelaar. Die is er nu uit, maar wat is er met die draad gebeurd?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja maar niet op de aarde!! Hij moet op de L(amp).
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb het over het draadbundeltje dat naar de injecteurs en de temoeratuursonde gaat. Daar zit een draad met een oog bij die met aarde verbonden moet worden. In het electrisch schema van de injectie komt hij op dezelfde plek uit de bundel als de draden voor de temeratuursonde.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.









Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
klopt, die heb ik gevonden en deze zit idd met een verlengde draad aan de aarde.
Wat ik vreemd vind (inmiddels alles wel los gehaald (binnen en onder de motorkap) dat ik de oorspronkelijke aansluiting naar de massa van de spanningsregelaar niet kan vinden, deze zou teruggeleid moeten worden naar de laadlamp maar .....





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat oogje moet om een van de drie boutjes waarmee de regelaar bevestigd is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.