






Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Iedereen die een DS ziet, ziet direct dat dat een oldtimer is. Voor velen is een BX en een XM gewoon een oude auto, terwijl een DS toch net weeral iets anders is doordat dat echt een oldtimer is. Weet het dat het voor ons slechts een naam is, maar voor velen ( autoleken) zoals mijn moeder is dit een enorm verschil. Van onderhoud heb ik echt geen idee wat een DS kost, daarmee dat ik ook deze topic open.
Wat oldtimers in België betreft is het systeem wat anders dan in Nederland, maar eigenlijk niet zo heel moeilijk. Ofwel rij je met een O-plaat, dan moet je maar om de 2 jaar naar een keuring die bijna niets inhoudt, maar ben je aan heel wat regels verbonden ofwel rij je met een gewone plaat. Die ook maar 40 euro DIV kost en 30 euro aan jaarlijkse belastingen en dan mag je gewoon overal gaan en staan met je oldtimer waar je maar wil, maar moet je wel jaarlijks naar de keuring.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
René schreef:thomasc3vtr schreef:XM’s bleken die nogal heel erg duur in onderhoud, dan maar wat rondgekeken naar C6-en,
Zou je het erg vinden dat ik hier nogal moeite mee heb???
Een XM (die al bejaard is) valt af vanwege de kosten. Dus kijken jullie naar een C6
![]()
Die krijg je bij een pak hagelslag ofzo?
Ik heb negen jaar een XM TCT gehad en alleen normaal onderhoud hoeven plegen. Heerlijke en betrouwbare auto en hij heeft mij weinig gekost.














































Totaal aantal Berichten: 43431
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb 100.000 km met een XM v6 exclusive van 1999 gereden met nauwelijks kosten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
407.000km en 11 jaar een 1993 XM V6 Exclusive op LPG - heeft me een vermogen gekost aan onderhoud maar wat een geweldige auto!!







Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Die discussie hebben we al in het topic dat ik net vernoemt heb gevoerd. Wat mij betreft kunnen we het daar dan verder voeren en hier ons concentreren op de DS. Voorlopig staan nog alle mogelijkheden open en hebben we niets besloten. Dus een XM kan ook gewoon zeker met de reactie van mijn moeder op een Multimedia die we zien staan hebben, maar ik zou graag zo veel mogelijk informatie hebben zodat we alle voor-en nadelen goed kunnen overwegen. Dus er is nog niets besloten en het kan ook nog steeds een XM of een C6 worden.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Mooi!
Laat het ons dan maar weten….
Als ik dagelijks een flinke afstand zou moeten rijden en ik zou de keus hebben tussen een DS en een XM werd het een no brainer, 100% XM.
De DS is een klassieker en moet als zodanig worden gezien en worden behandeld. De XM is gegalvaniseerd, de DS heeft het patent op roesten.







Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Het is niet voor dagelijks te gebruiken. Enkel voor het plezier en anders heel uitzonderlijk eens als er een andere auto bij de garage is ofz.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Mooi, voor jou een XM.
Het ging hier over een DS.
Zoals gezegd, we horen wel wanneer hij voor de deur staat.