3 van de 29
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
DS VERKOCHT!
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 september 2012 01:44 PM
  [ # 31 ]

op de Sp regelaar, die lege plek, daar hoort je lampdraad aan! Dat punt komt aan aarde als je dynamo geen stroom levert.
De rup draad gaat viua condensatro naar de stroomverdeler. De andere kant van de condensator moet aan aarde (huis van condensator)
De rup kant stuurt ook de toerenteller. Dat is een aparte draad.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Wilfred en Geesje
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 173
Geregistreerd: 24-09-2012

Gepost: 27 september 2012 02:32 PM
  [ # 32 ]

Aha, dan ben ik er wel zo’n beetje uit. Ik heb alleen nog een stroomtoevoer voor de bobine, en voor de verlichting nodig.

Ik neem aan dat die oorspronkelijk wel achter het dashboard hoort, maar nu is het er niet meer. Dus ik trek twee draden vanaf de accu.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 september 2012 02:39 PM
  [ # 33 ]

Ok. De bobine is contact geschakeld. De verlichting niet.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Wilfred en Geesje
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 173
Geregistreerd: 24-09-2012

Gepost: 27 september 2012 04:34 PM
  [ # 34 ]

Nou het meeste is wel gedaan wat betreft de electra. Er blijft nog 1 probleempje. Het accu lampje heb ik op de lege positie van de spanningsregelaar aangesloten. Maar hij licht nu niet op zodra de auto op contact staat.

Wanneer ik dat draadje op een willekeurige massa houdt, en dan zet ik de auto op contact, dan licht het lampje wel op. Oftewel, het relais maakt geen massa op die positie.
Het huis van het relais heeft een extra massadraad direct op de -pool van de accu.

Ook heb ik de laadspanning gemeten, die is 13.6. lijkt me prima.

zou het relais stuk zijn, zodat ie het lampje niet meer goed aanstuurt?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 september 2012 05:29 PM
  [ # 35 ]

Dat kan. Het lampje heeft een eigen relais in de regelaar. Die gaan nog wel eens stuk…

zie hier:

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Wilfred en Geesje
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 173
Geregistreerd: 24-09-2012

Gepost: 27 september 2012 09:30 PM
  [ # 36 ]

Een volgend dingetje, ook met oog op APK, zijn de remschijven. Ik voel een rand zitten aan de schijven, dus volgens mij zijn ze dan aan vervanging toe, toch?

Waar kan ik ze krijgen?
Zijn ze gelijk aan andere, modernere types citroen misschien?
hoeveel tijd zou je kwijt zijn om dit te doen, als je een goed uitgeruste garage ter beschikking hebt?

EDIT:

Oh wacht, ik heb et al gevonden met de zoekfunctie. handig!

twee dagen werk, en wat onder de motorkap zit moet eruit. Leuke klus!
(stiekem hoop ik dat ze nog niet versleten genoeg zijn om apk afkeur te zijn.)

Twee dingen kon ik niet vinden. Hoe beoordeel je of ze af zijn? Zijn ze misschien gelijk aan andere types citroen?

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 27 september 2012 09:48 PM
  [ # 37 ]

Over je schema:
Je auto kan inmiddels zijn uitgerust met een geïntegreerde stroomverdeler in je dynamo. Dit kun je makkelijk checken door te kijken of de dynamo er nieuw en glanzend uitziet of oud en onder het smeer.

Over de benzine-leiding, deze kan poreus zijn van binnen-uit zonder dat er aan de buitenkant iets aan te zien is, als er lang niet op benzine is gereden. Indien je niet zeker bent, vervangen voordat je weer op benzine gaat rijden; de kosten van zo’n slang staan niet in verhouding tot het afbranden van je gehele auto.

De temperatuursensor heb ik gewoon in de koel-slang gezet, net voordat deze op de radiateur aansluit. Je hoeft zo niets aan je blok los te wrikken met alle mogelijke gevolgen van dien. Gewoon een beetje KVS aftappen tot die slang droog staat, demonteren, boren, monteren, schoonmaken van binnen en weer monteren + KVS weer aanvullen.

Remschijven vervangen heb ik me nooit aan gewaagd omdat hiervoor ook de aandrijfassen en wellicht een deel van de wiel-ophanging los moet. Schijven zijn verkrijgbaar via DS specialisten, DS club magazijn, internet of wellicht een forum-lid ?

Ik vind het ook wel een loffelijk streven om de tijd weer te geven dat je in je auto spendeert. De vorige eigenaar moet alle tijd daarbuiten als bijzaak hebben gezien…..

Groetjes & Succes, Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 september 2012 09:52 PM
  [ # 38 ]

Dikte opmeten. Minimum is mij zo 1 2 3 niet bekend. Maar ze zijn van origine behoorlijk dik.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 september 2012 10:48 AM
  [ # 39 ]

een rand is niet erg, als ze nog dik genoeg zijn.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 september 2012 10:50 AM
  [ # 40 ]

Laten we daar van maken dat een randJE niet erg is…  Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 28 september 2012 04:23 PM
  [ # 41 ]

Misschien overbodige informatie, maar via de club (en wellicht ook via andere kanalen) is een werkplaats-handboek verkrijgbaar. Je krijgt dan 4 klappers met een schat van (geïllustreerde) informatie voor (uit m’n hoofd) zo’n 80 euro. De bladen waar je mee aan de slag gaat kun je zo eenvoudig uit de klapper halen en in een show-mapje doen om er geen smerige handen aan te krijgen.
Een klus als remschijven vervangen zal er zeker in beschreven staan.

Succes, Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
Wilfred en Geesje
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 173
Geregistreerd: 24-09-2012

Gepost: 28 september 2012 07:24 PM
  [ # 42 ]

Ik ga even in de apk regels kijken hoe het zit met de remschijven.

Wat betreft de temperatuurmeter, ik heb er 1 in de auto zitten. IS dit niet standaard? of monteert men er alsnog 1 die nauwkeuriger is?

De benzineleidingen ga ik denk ik wel vervangen. Volgende week vrijdag gaat ie even op de brug, dan kan ik het allemaal wat gemakkelijker bekijken. Is het nog noodzakelijk af en toe op benzine te rijden? Voor het behoud van de motor?


Die korte rem, daar zit ik nog even mee. Als ik de gebruikershandleiding lees, en de post van Bogaard iets hiervoor, dan hoort het misschien wel zo te zijn zoals ie nu remt. Heeeel korte slag, en wel heel krachtig. Misschien is het ook gewoon een kwestie van wennen.

Ik ga even de olie verversen. Ik kan heel voordelig aan Eurol Bediga 20w50 komen (http://oliehandel.nl/Eurol/Bediga-20W50-)
is dit geschikt?


De kans op een wijnrit is wel heel klein. Niet wat betreft de auto, maar ik moet voor maandag nog een vrij groot verslag schrijven…

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 september 2012 07:30 PM
  [ # 43 ]

Dat van heel erg kort en krachtig klopt wel. Is even wennen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 28 september 2012 07:46 PM
  [ # 44 ]

Dat remmen ben je snel aan gewend. De auto remt zichzelf, je geeft alleen het commando en hoe hard het moet. Bij andere auto’s bouw je zelf de druk op met de kracht van je been, al dan niet geholpen met een vacuumbekrachtiger, de DS is een eigenwijze dame en kan het zelf beter. Dat remmen is voor een auto van die jaren fenomenaal.

De dikte van de schijf moet achter te komen zijn en dan heb ik het over de minimaal toegestane dikte. Het vervangen van de schijven is op andere auto’s een eitje vergeleken met een DS, maar toch veel minder werk dan de achterste schijven van sommige Engelse auto’s.

En het houdt je van de straat.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 28 september 2012 08:09 PM
  [ # 45 ]

Dikte remschijven minimaal 9mm, heb ze één keer vervangen (bij 7mm). Risico bij dunne schijven is breuk en kromtrekken bij (herhaaldelijk) hard remmen.

Af en toe op benzine rijden is behoud van de pakkingen/afdichtingen in de carburateur.

Af en toe benzine tanken voorkomt veroudering van de brandstof in de tank.

Voor demontage van de handremkabel bestaat handige tang, maar kan ook zonder.

Losmaken van handremklauwen ónder de auto vind ik het lastigste van dit klusje (want heb geen beschikking over brug).

knuffel

Profiel  
 
 
3 van de 29
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook