waterman schreef:jaco schreef:
Dus als ik het goed begrijp slaat de pomp regelmatig aan en af?
Helemaal correct.
Toch gek dat ik het eerder niet heb gemerkt. Vorig jaar oktober is het systeem afgeperst en opnieuw gevuld en daarna ben ik het gaan merken. Dat kan betekenen dat ik voorheen minder opmerkzaam was of dat de pomp voorheen gewoon niks deed. Maar de pomp slaat toch ook gewoon aan als het systeem leeg is?




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Misschien omdat ie toen geen druk kon opbouwen,dus makkelijker rond kon komen.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
samuel schreef:Dat vacuum systeem trekt de gasklep van je carburateur in stationair een beetje open waardoor er een hoger stationair toerental ontstaat. Deze verhoogd stationair hoort op te treden bij koude motor maar ook bij ingeschakelde aircopomp. Als dat niet gebeurd zal je stationair toerental bij ingeschakelde airco te laag worden omdat het vermogen kost om de pomp rond te trekken.
Maar dat is hier niet het geval. Het stationair toerental loopt ook op als de airco uitgeschakeld is. Het andere issue ging erover dat de motor zo nu en dan even inhoudt tijdens het rijden, maar daar zijn we inmiddels uit.














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, als het systeem (te) leeg is slaat de pomp niet meer aan. Daarbij, hoe “voller” het systeem, hoe meer “tegendruk” en hoe meer je het inslaan van de pomp merkt. Zoals jij het meld klopt het precies dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
F.SvM schreef:Misschien omdat ie toen geen druk kon opbouwen,dus makkelijker rond kon komen.
VgF
Dat klinkt vij logisch!
Ik ben weer wat wijzer geworden.
waterman schreef:Nee, als het systeem (te) leeg is slaat de pomp niet meer aan. Daarbij, hoe “voller” het systeem, hoe meer “tegendruk” en hoe meer je het inslaan van de pomp merkt. Oals jij het meld klopt het precies dus.
Da’s mooi en fijn te weten dat het dus werkt zoals het hoort.
Je hebt dus een failure in het ststeem. Je airco geeft een electrisch stroompje naar een spoeltje van een klepje bij ingeschakelde aircopomp. Kan dus een fals signaal zijn door een maf relais of zo. De warmte gestuurde klep onder je spruitstuk regelt de koude start stationair stand. Die klep kan ook lek zijn of maf doen.
Een lege airco koelt ook niet goed dus de thermostaat wordt nog helemaal niet aangesproken. Als het systeem weer gevuld is dan koelt ie zo goed dat de pomp af en tot door de thermostaat wordt uigezet om de boel niet te laten bevriezen.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.


























Totaal aantal Berichten: 7610
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Zoals Waterman al zei: bij een lege airco draait de pomp niet.





























Totaal aantal Berichten: 10583
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Jaco, mooi dat hij weer rijdt! Zo te zien houdt het half Nederland bezig!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.



























Totaal aantal Berichten: 8165
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
jaco schreef:hogervp schreef:ik zou het niet weten.
Zullen wij dan binnenkort eens samen dat stationair toerental aanpakken?
whahahahahaaha, ik voorzie dat jij dan geen gas meer hoeft te geven tijdens het rijden…
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
O, we gaan cruise control inbouwen, zeg maar.
welke cruise control?heb dat ook zelf gedaan best een leuk klusje
Nee joh, gekkerd, Ik reageerde op de post van hogervp hierboven.
jantje1948 schreef:Jaco, mooi dat hij weer rijdt! Zo te zien houdt het half Nederland bezig!
Was het ook al in Hart van Nederland?



























Totaal aantal Berichten: 8165
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
nieuw item: Jaco’s journaal.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!