














Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Hallo mensen,
Nadat de lekkage van m’n huidige HD pomp zodanig werd dat dit een APK aandachtspunt werd, heb ik met interesse de topics over de aangepaste CX pompen van firma Van der Laan gevolgd. Inmiddels heb ik wat mail wisselingen gehad met de firma en m’n schoonvader (die vrij dicht bij woont) heeft me maandag zo’n pomp meegenomen. Ter plekke is er nog wat LHM doorheen gedraaid om te laten zien dat het werkt.
Vanochtend de pomp eruit en nieuwe erin. Ik wilde de originele riemen gebruiken en heb er 1 doorgeknipt (& verwijderd (snelste oplossing). Omdat de riemen relatief kort zijn heb ik een speciale beugel moeten maken voor de riem-spanner.
Alles aangesloten nog even in het werkplaats handboek gekeken. Waar zit de ontlastschroef ?
Ik kon deze niet vinden en heb de motor op de startmotor (zonder contact) laten draaien om zodoende de pomp te laten draaien. Ik heb hierbij het filter verticaal gehouden en (geheel) gevuld met LHM.
ook toen de motor gestart werd gebeurde er helemaal niets. Het peil in het filter-huis veranderde niet.
Ook toen ik de riem los gooide en de pomp even in beide richtingen gedraaid, veranderde het peil niet.
Wat doe ik verkeerd ?
Waar zit die ontlastschroef ?
Is de pomp stuk ?
Heb ik een pomp van een CX waarvan het blok tegengesteld draait ?
Of kort: help !
Vriendelijk dank,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Draairichting van de pomp maakt niet uit. Ontlastschroef zit op de drukregelaar. Bij een handgeschakelde bak aan de bestuurderszijde van de motor, ver omlaag, net achter de dynamo. Met een lenige arm en steeksleutel 12 is de schroef te bereiken. Hooguit 1 slag los, want als hij er uit komt ben je kogeltje en veertje kwijt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Als hetLHM peil in de omgekeerde aanzuigbuis niet daalt als de motor ronddraait, dan doet je pomp niet wat ‘ie moet doen.
Heb je gecontroleerd of de poelie op de pomp meedraait als de motor rond gaat? Het lijkt me nl stug dat de pomp die je hebt zodanig overleden is dat er helemaal niets meer rondgepompt wordt. Met de hand ronddraaien om te controleren heeft denk ik weinig zin. Ik vrees dat de pomp dan niet genoeg druk opbouwt om het LHM peil in de aanzuigbuis ook echt te laten dalen.
De Cx en Bx pompen hebben meer moeite met aanzuigen dan de DS pomp. Zijn nl gemaakt voor een hoog geplaatst vat. Je moet hem echt eerst aan de praat zien te krijgen met de ontlast schroef los. Als hij na een tijdje goed doorstroomt, dan pas de ontlast schroef weer vast. Inderdaad vullen van de slang zoals je gedaan hebt is ook van belang.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Bedankt voor de snelle reacties.
Ik heb de buurman even ingeschakeld om mee te helpen. De pomp draait mooi mee met de riem (de pulley draait) en de motor heeft zeker 10 minuten gedraaid, ook op verhoogd toerental.
De filter-buis had kortstondig even het effect dat het peil eventjes een paar cm daalde en daarna niets meer.
Ik had de hoogte-verstelling wel in de laagste stand staan, maar dat is waarschijnlijk dan niet voldoende.
Wat is nu eigenlijk de functie van die ontlast-schroef ? Is dit bedoeld voor dit soort werkzaamheden ?
Als ik deze een slag los draai zorg ik er dan feitelijk voor dat het systeem geforceerd de aangevoerde LHM terug in het vat circuleert ?
Heeft iemand een foto van waar deze schroef zit ?
Groetjes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
De ontlast schroef maakt dat het hoofd systeem geen druk opbouwt. Daarmee hoeft de pomp dus ook geen druk op te bouwen en gaat alle olie die de pomp pompt gelijk terug naar het reservoir. Op die manier ontlucht de pomp zich. Pas als alle lucht er uit is, dan kan hij goed werken en ook goed aanzuigen.
De ontlast schroef is mmat 12. zit aan de zijkant van de hogedruk regelaar, waar ook je voorraad bol aan zit. Meestal zit hij ergens in de diepte onder het inlaat spruitstuk. Pas op dat je die ontlast schroef maar een beetje ( 1/4 of 1/2) slag opent. Nee ik heb geen foto.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Bij de letter “d” ( van de tekst “godin”) zit de ontlastschroef.
Niet te ver opendraaien ( max. 1/4-1/s slag)
Succes















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Hallo mensen,
Super zoals dit forum werkt.
Ik heb de ontlastschroef inderdaad gevonden. Van boven is het dus het koperen schroefje, rechts en 90 graden verdraaid van de 2 HD leidingen:
Deze een beetje los gedraaid (ongeveer een kwart slag, met een lange sleutel 12 heb je weinig bewegingsruimte). Filter op z’n kop gevuld met LHM, dop van het vat en starten maar.
Het LHM peil zakte en het gehele LHM vat bubbelde. De pomp begon na ingieten van een 2e lading LHMeen beetje een tractor geluidje te maken, wat voor mij het teken was de nu nog half volle filterbuis snel in het vat te steken. Nog even laten bubbelen en de ontlastschroef vast gedraaid. Ik had de laatste slag nog niet af toen de auto netjes omhoog kwam !
Dit betekent dus het begin van een weekje lekker en lekvrij zweven.
Ingebouwd ziet de pomp er nu zo uit:
Een leek zal het verschil niet snel zien, maar de diameter van de pomp is kleiner (5 plunjers ipv. 7) en hij zit op de voorste pulley via een enkele riem.
Ik moest 6 mm opvullen met tussenringen om dit zo uit te lijnen. De bout is volgens mij M9 met sleutelwijdte 14, evenals de moer aan de andere kant ?
Het beugeltje moest ik zelf maken omdat de riem te kort is om met de originele span-inrichting te spannen. Dit beugeltje is gemaakt van 2 mm aluminium (ik had geen staal meer liggen). Voor de stevigheid is dit op zowat alle randen omgezet.
Geloof het of niet, dit is mijn eerste hydraulek-klus aan m’n auto die ik al 10 jaar heb en ik heb wel degelijk een technische achtergrond.
Bedankt aan firma van der Laan, m’n schoonvader voor het ophalen & bezorgen, Buurman Bart voor de assistentie on-site, m’n vrouw die de kinderen zoet hield in de tussentijd en iedereen op het forum die meedacht.
Groetjes,
Bart
P.S. ik laat later m’n bevindingen even weten via dit draadje.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Vanochtend ingestapt, starten en bij de eerste omwenteling van de motor begon de auto meteen omhoog te komen (gisteravond rond 9 uur voor het laatst laten lopen), ook het omhoog komen ging zelfs iets sneller als met de oude pomp voor m’n gevoel. Dit was ook zo na m’n werk (na zo’n 9 uur stilstand). Zonet nog even geïnspecteerd, het blok onder de pomp is nog even droog & schoon als gistermiddag, na 2 ritten van ieder 38 km. Ook staat de auto nog steeds vrij hoog, ruim 3 uur na afzetten van de motor.
Met de oude pomp stond ie na een uurtje of zo toch wel in de laagste stand en na een paar uur later zelfs vrijwel drukloos zodat de motor eerst behoorlijk wat omwentelingen moet maken voordat je iets merkt dat ie omhoog komt.
Dit geeft dus wel aan dat de vorige pomp redelijk wat druk-val had bij stilstand, aan de ene kant waarschijnlijk terug het reservoir in via de aanvoerslang, aan de andere kant van lek op het motorblok en op de grond. Het geeft ook aan dat met de nieuwe CX pomp ik waarschijnlijk de grootste lekkage van het systeem heb verholpen.
Ik heb nog niet gemeten hoe vaak de pomp aanslaat bij stationair / stilstand maar ik denk dat dit wel goed zit.
Bij montage heb ik wel wat LHM op de riem verspild. Verkort dit nu de levensduur van de riem ?
Ik heb het wel weer z.s.m schoongemaakt maar had wel de indruk dat het er al een beetje ingetrokken was.
Groetjes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Snel of langzaam inzakken heeft niets met de pomp te maken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
jantje1948 schreef:Snel of langzaam inzakken heeft niets met de pomp te maken.
Toch werkt dit nu zeker anders. Wellicht heeft de ontlastschroef langere tijd een beetje gelekt en is deze door mijn toedoen nu eindelijk geheel gesloten ?
Vandaag heb ik al langzaam rijdend de hoogste stand even uitgeprobeerd en dit gaat merkbaar sneller als voorheen.
Onderweg vanochtend op de snelweg hoorde ik een paar keer een soort schurend geluid. Vanmiddag bij daglicht even gekeken maar ik kon niets ontdekken, dus maar weer rijden. Weer op de snelweg merkte ik dat het geluid samenviel met het aanslaan van de pomp. Dit bekent dus hoogstwaarschijnlijk dat de pomp slipt op de riem.
Misschien een gevolg van de LHM lekkage op de riem of dat Aluminium niet het beste materiaal is om een beugel van te maken.
De auto is zonet winter-klaar gemaakt tot volgend voorjaar (met global warming zal dit zeker wel de tweede helft van Februari worden en dat geeft me de tijd om een metalen beugel te fabriceren en eventueel de riem toch te vervangen.
Groetjes,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Sneller op hoogte komen kan daarentegen heel goed met je pomp te maken hebben.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Global warming is gel*l! Sinds 1996 daalt de temp weer..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Alleen komt dat bepaalde groeperingen niet uit. Oplossing: de metingen vanuit satellieten worden niet meer meegenomen in de berekeningen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Al Gore heeft hier een andere mening over en heeft er een filmpje van gemaakt.
Als mensen nu nog vertrouwen hadden in politici…
Dit wordt echter een beetje off-topic.
Ik blijf nog even zitten met of LHM kwalijke gevolgen kan hebben als dit op een riem gemorst wordt ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
LHM is min of meer vergelijkbaar met motorolie. Gewoon eraf vegen. Vollgens mij kan ‘t niet zoveel kwaad hoor. Desnoods een beetje wasbenzine als je bang bent dat ‘t toch nog vettig is.