ALs ik het WPH raadpleeg met betrekking tot het afstellen van mijn halfautomaat kom ik onder stap twee het afstellen van de vrije slag van de koppeling een criptisch verhaal tegen waar ik niet uitkom.
-Motor stationair laten draaien. Gaat lukken.
-Monter het gereeedschap MR. 630-55/6 (bij gebrek hieraan kan ook het verlengstuk van de aanzetslinger worden gebruikt).
-Draai de stelbout van de koppelingsvork bij kleine beetjes los totdat het verlengstuk mee begint te draaien, maar met de hand kan worden tegengehouden.
Wie kan hier wat meer duidelijkheid over geven. Hoe ziet die MR 630-55/6 er uit en hoe gebruik je hem?
Met het verlengstuk wordt denk ik het staafje bedoelt die uit de koppelingscilinder komt, of niet?
Citroentechniek is magnifiek!

Totaal aantal Berichten: 760
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Nee, het verlengstuk is de lange stok (één kant zeskant, andere dunne ronde kant) die, samen met je wielboutsleutel/slinger onder je reservewiel ligt en o.a. dient als hulpje bij het losdraaien van de wielbouten, het centreren van de wielen over de boutgaten en als “aanslinger-as"bij het aanslingeren van de motor. Steek de zeskante zijde door het gat achter de (verwijderde) nummerplaat in de uitsparing voorop de versnellingsbak (Zo kun je evt ook de motor aanslingeren). Je bent nu verbonden met de primaire as van de versnellingsbak. Stel nu de koppelvork bij tot de koppeling begint aan te grijpen, wat je merkt doordat de as, en dus ook het verlengstuk, begint mee te draaien. Vandaar stel je de koppelingshendel weer een slagje terug, dan heb je de juiste speling.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
OK, ik begrijp nu waar de onduidelijkheid vandaan komt….. Ik heb een 5-bak BVH. Die heeft dus geen gat om aan te slingeren. Ik heb dus ook geen toegang tot de centrale as.
Zijn er nog alternatieve methodes?

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Voorwielen los van de grond, en schroeven tot deze loshangende voorwielen voorzichtig gaan draaien.
Citroen!
Top, ga ik doen. Verder ben ik bijna gereed om de eerste meters te gaan maken!

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Olie e.d. moet wel warm zijn: Koude olie is dik en geeft veel weerstand, waardoor de wielen al bijna vanzelf mee willen draaien.
Citroen!
nltecoko schreef:Nee, het verlengstuk is de lange stok (één kant zeskant, andere dunne ronde kant) die, samen met je wielboutsleutel/slinger onder je reservewiel ligt en o.a. dient als hulpje bij het losdraaien van de wielbouten, het centreren van de wielen over de boutgaten en als “aanslinger-as"bij het aanslingeren van de motor. Steek de zeskante zijde door het gat achter de (verwijderde) nummerplaat in de uitsparing voorop de versnellingsbak (Zo kun je evt ook de motor aanslingeren). Je bent nu verbonden met de primaire as van de versnellingsbak. Stel nu de koppelvork bij tot de koppeling begint aan te grijpen, wat je merkt doordat de as, en dus ook het verlengstuk, begint mee te draaien. Vandaar stel je de koppelingshendel weer een slagje terug, dan heb je de juiste speling.
hoi,
dit heb ik geprobeerd maar lukt niet omdat het verlengstuk er uit schiet,moet je dit met z’n tweeen doen?