Hallo,
Ik heb het volgende voor bij mijn D special van 74.
Bij he omhoogkomen en recentelijk ook soms tijdens het rijden, hoor ik een tik (metaal op metaal), vanuit de achterophanging. Weet iemand waarvan dit kan komen?
Dyane 6 Confort Commercial 1968
Dyane 6 Confort Commercial 1969





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Waarschijnlijk moeten de kogel en de kom aan de voorkant van de veerstang vervangen worden. Te koop bij chyparse.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Niet te lang mee doorrijden. De stang kan daardoor breken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
er vet op/tussen smeren is toch ook genoeg?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee want er is nu een randje in de kom gesleten en dus zal hij blijven knakken…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Mee eens….
Bij mij was smeren afdoende.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Als je toch alles los hebt kan je het beter meteen vervangen en goed doorsmeren natuurlijk
Bespaart je dubbel werk. Ik had geen knik maar vast zittende borgpennen
En kopervet aan de borgjes doen natuurlijk
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Kan iemand een foto of een tekening posten zodat ik dit kan situeren?
Hij heeft het niet altijd, dus misschien is doorsmeren dan toch voldoende?
Dyane 6 Confort Commercial 1968
Dyane 6 Confort Commercial 1969





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Je kunt eens zoeken op ‘lekzak achterzijde vervangen’, dat komt op hetzelfde neer…
Of op SPAM’s site kijken. Succes gegarendeerd
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
SPAM schreef:Een kleine bijdrage
![]()
En de complete:
Foto van het doorsmeren met een spuitbus kettingvet:
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Bedankt SPAM en Egbert.
Ik ga dit zo snel mogelijk doen.
Dyane 6 Confort Commercial 1968
Dyane 6 Confort Commercial 1969





Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Ik heb de veerstangen uitgedremeld, kogels en kop vervangen en smeer het bij iedere beurt. Tocht blijft het tikken, ‘s-morgens bij de eerste ontwaking dan. Bij het omlaag en omhoog met de handbediening op de hoogteregelaar hoor ik niks. Is dan toch de veerstang versleten? De ‘rand’ is eruit.