















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Stuurkogelhoezen:
Vanwege afkeuring op enkele stuurkogelhoezen bij APK (uitgelubberd en los) heb ik meteen al de 6 hoezen vervangen. Er bleken wel 2 types te krijgen, het type hier op de voorgrond heb ik besteld, leken mij beter af te dichten:
Met demontage vond ik voornamelijk het type linksboven, met soms een veer er in. Het type rechtsachter op de foto is hetzelfde als het nieuwe type, maar met een dichte ring boven in de hoes en een veer voor onderin.
Bij mijn aangeschafte hoezen werd 1 ty-rap meegeleverd, voor de onderkant neem ik aan. De onderzijde ging lekker strak om de rand in de stangen en de bovenkant strak om het tapse deel van de kogel (bleef bovenin ‘hangen’). De oude hoezen met het lipje (linksboven) zijn niet te borgen met een ty-rap of Ligarex, dus als ze slap worden moet je ze vervangen.
Borgmoeren:
Bij de gevestgde DS onderdelen leveranciers worden prijzen gerekend van 3 tot bijna 5 euro voor de borgmoeren. De maat M12x1.25 is afwijken, normaal is M12x1.5, maar om er dan zoveel meer voor te vragen? Even googlen laat een leverancier (http://www.mechashop.nl) zien die deze moeren voor 1,10 euro verkoopt. Met klasse 10, dat zijn die duurdere vast ook wel. In het onderdelenboek (Generic parts) staat ‘Qual. 56’ genoemd (ZD 5933 300U / 25 333 019 C), weet iemand wat dat betekent?
Momentsleutel:
Voor het aandraaien van de binnenste/bovenste stuurkogels kon ik niet direct met de momentsleutel op de moer komen, dus heb ik het zo opgelost:
de dopmaat paste precies in de 19mm steek van de sleutel:
Het moment van 70kg wordt dan wel anders, dus de moer is iets vaster gedraaid dan de 70kg.
Draadeind te kort:
Bij de linker-middelste kogel bleek het draadeind te kort voor de borgmoer, zie foto:
Ik heb de moer met loctite (hochfest) vastgedraaid, maar ik snapte niet waarom deze te kort is.
Ik zie dat de genoemde moer in het Generic Parts boek een totaal hoogte van 11,2 heeft. Die van mij is 12 mm en de moer bij Chyparse is 11,8 mm hoog dus daar kan het niet aan liggen.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
camemBert schreef:
Momentsleutel:
Voor het aandraaien van de binnenste/bovenste stuurkogels kon ik niet direct met de momentsleutel op de moer komen, dus heb ik het zo opgelost:
Je kan je stuur toch iets draaien? Komt die kogel gewoon binnen in de motorruite zichtbaar..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
links niet. Zit een accu boven hé...
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Das waar ook. Ik heb toen het spatbord er even af gepakt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Mooi opgelost, als je de momentsleutel haaks (90 graden) op je steeksleutel zet klopt het moment ook nog!
Die te te dikke moer is APK afkeur ( weet ik uit eigen ervaring), draadeind moet een stukje boven de moer uitsteken. Je kan de oude moeren gewoon hergebruiken hoor. Die nylon borging gaat best lang mee.
Met loctite vastzetten daar kan je spijt van krijgen als de boel nogmaals los moet.
Op dit soort plekken pieker ik er niet over om een momentsleutel te gebruiken. Een momentsleutel gebruik ik alleen bij (dunne) boutjes in alu, of bij de kopbouten.
Verder goed bezig hoor!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Stef Sep schreef:Mooi opgelost, als je de momentsleutel haaks (90 graden) op je steeksleutel zet klopt het moment ook nog!
Daar had ik niet de ruimte voor: de ring/steeksleutel kon maar beperkt door/binnen het inspectieluikje bewegen en de momentsleutel beperkt onder het spatbord. Daardoor moesten de ringsteek en de momentsleutel wel in een lijn….
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!