Ontstekings probleem
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 25 oktober 2012 11:40 PM

Beste forumleden,

Mijn DS (23ie) is sinds kort voorzien van een LPG installatie. Nu deed zich het probleem voor dat hij op 3 poten liep en daardoor echt niet zuinig was. Nu heb ik alle bougies schoongemaakt en gecontroleerd op werking. Hij loopt weer op 4 cilinders echter nu doet zich het probleem voor dat hij stationair in de buurt komt van 2000 toeren zowel op injectie als op gas en dit terwijl de gasklep dicht staat. Ik kan me voorstellen dat als er een cilinder niet meewerkt dit veel invloed heeft op het toerental maar nu weet ik echt niet waar te zoeken om dit op te lossen. Dus alle suggesties zijn welkom.

Groet Martin

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 26 oktober 2012 12:19 AM
  [ # 1 ]

ik denk aan je luchtschroef…
Waarschijnlijk hebben ze het toerental iets opgeschroeft om hem op drie poten redelijk te laten lopen.

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 oktober 2012 01:06 AM
  [ # 2 ]

Of er wordt valse lucht aangezogen. Controleer goed alle slangen op scheuren en vastzitten. Ook die onder het spruitstuk zit.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 oktober 2012 10:41 AM
  [ # 3 ]

Of de koudelucht schuif zit vast in de OPEN stand.

Bougies schoonmaken vind ik onzin. Stop er meteen nieuwe NGK’s in.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 26 oktober 2012 04:05 PM
  [ # 4 ]

Je hebt, om bij de bougies te kunnen komen, in elk geval het inlaatspruitstuk los gehad. Als er daarna opeens een verhoogd toerental is, schat ik de kans minstens 98% dat je gewoon ergens een slang los, of minstens lek hebt, ofwel je hebt de gaskabel niet helemaal goed liggen waardoor de gasklep gedeeltelijk open blijft staan. Enfin, je stelt dat de klep dichtstaat, dus dan is het één van de slangen.
Mocht het wat anders blijken te zijn, dan horen we dat héél graag.
En ik ben het met Bogey eens: bougies schoonmaken heeft weinig zin, voor die paar euro doe ik er liever meteen nieuwe in.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
DS-Frank
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 561
Geregistreerd: 08-11-2006

Gepost: 26 oktober 2012 05:29 PM
  [ # 5 ]

Volgens mij hoef je het inlaatspruitstuk niet los te hebben om bij de bougies te komen. Dan moet alleen de kleppendeksel er af.

Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 oktober 2012 06:02 PM
  [ # 6 ]

Het is een injectie!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 26 oktober 2012 11:31 PM
  [ # 7 ]

Bedankt voor de reacties. Ik heb inderdaad het inlaatspruitstuk los gehad om de bougies en de schachten te kunnen controleren. Het zijn overigen praktisch nieuwe NGK bougies. Maar hierna liep de motor nog steeds op 3 poten. Zelfs nog mee gereden geen probleem voor wat betreft toerental. Toen heb ik elke afzonderlijke bougiekabel met een losse bougie getest op werking. Bougiekabel cilinder 2 was de boosdoener dit opgelost en de motor liep op 4 cilinders maar slaat op hol. Maar omdat dit ook met gas gebeurt kan het toch niet aan de slangen liggen want dan gebruik ik het injectiesysteem niet of zit ik dan fout. Bij benzine of gas hetzelfde effect. De gasklep sluit net voor de nok. Ra Ra waar moet ik het zoeken.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5396
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 26 oktober 2012 11:50 PM
  [ # 8 ]
Martin schreef:

De gasklep sluit net voor de nok. Ra Ra waar moet ik het zoeken.

Moet hij niet tegen de nok sluiten?
Ik weet niet zoveel van IE, maar zo’n nok zit er meestal niet voor niets.

Profiel  
 
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 27 oktober 2012 12:06 AM
  [ # 9 ]

Hij moet net een fractie vrij zijn t.o.v. de nok. Maar die stand is juist.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 oktober 2012 12:36 AM
  [ # 10 ]

Nee, hij moet tegen de nok aanliggen, de gasklep moet dan 0,05 mm speling hebben tov het gasklephuis. Kijk eens of er nog wat ruimte op de gaskabel zit in deze stand. Die mag niet strak staan. Verder: als een slang voor extra lucht of een carterventilatieslang niet goed afdicht krijgt hij veel te veel lucht en zal hij dus ook op gas veel te snel stationnair lopen. Die lucht gaat nl buiten de gasklep om.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 27 oktober 2012 01:12 AM
  [ # 11 ]

Die extra lucht komt die via de slang aan de onderzijde van de inlaatgallerij. Die zit anders goed vast. Er zit nog degelijk speling op de gaskabel. Dus zou de klep dicht moeten zijn en toch slaat de motor op hol.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 oktober 2012 02:31 AM
  [ # 12 ]

Nee, de extra lucht komt van de slang vlak naast de stelschroef. De slang van de carterventilatie zit aan de onderkant van het spruitstuk.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 27 oktober 2012 11:24 AM
  [ # 13 ]

Wat je met daglicht wel ziet. Toen ik vanmorgen met daglicht naar de slangen ging kijken zag ik dat er bij cilinder 4 een smalle opening was tussen het rubber en de inlaatbuis. Ik ben bang dat dat ontstaan is door op de inlaatgallerij te leunen met het plaatsen van de bougiekabels. Ik ga dit straks opnieuw vastzetten maar eerst de bladeren van het gazon afhalen. Resultaten volgen.

Groet Martin

Profiel  
 
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 27 oktober 2012 10:51 PM
  [ # 14 ]

Het was inderdaad het probleem. Hierdoor kon de motor valse lucht aanzuigen. Klein defect grote gevolgen. Motor loop nu weer gewoon netjes stationair.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Groet Martin

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 oktober 2012 01:58 AM
  [ # 15 ]

Mooi dat het opgelost is!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook