Om van de winter zeker te weten dat de verwarming optimaal werkt heb ik de kachelradiator uitgebouwd om schoon te maken. Ik heb nml. het idee dat deze niet veel meer doet. Radiator staat nu te weken in schoonmaakmiddel (schoonmaak azijn was de tip). Nu zie ik dat er een soort van thermoschakelaar op zit. een koperenbuisje die bij warm worden iets doet bij de kachelkraan :
Kan iemand mij vertellen wat deze thermoregeling doet en of het effect heeft op de verwarming.

Totaal aantal Berichten: 10631
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb het laten zitten volgens het motto: baat het niet….
Een andere reële oorzaak voor slecht functioneren is het kraantje. Ik heb dat ooit uit elkaar gehaald (holle nieten uitboren en later vervangen door boutjes met moer en contramoer voor borging) en daar kwam behoorlijk veel bagger uit!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Totaal aantal Berichten: 113
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Dat is een thermostatisch geregelde kachelkraan. Die van mij werkt niet meer, en dan kun je de verwarming nog steeds regelen maar je moet dan wel steeds bijregelen, tenzij je hem helemaal koud of warm zet. Een lauwe tussenstand instelling verloopt dan steeds, dus moet je weer bijstellen. De thermostatische kraan neemt je dat werk uit handen. Die regelt de temperatuur van het water dat door je kachelradiatortje stroomt automatisch door meer of minder water door te laten gaan.
Een nieuwe is me te duur….als je die al kunt vinden. Hangt af van je type, de latere zijn van plastic en zijn nieuw te krijgen, de mijne is van aluminium.
Overigens is het schoonmaken / spoelen van het kachelradiatortje zeer de moeite waard! Je zult het verschil zeker merken (maar hopelijk blijft de winter toch nog even weg….).
Kees B schreef:Dat is een thermostatisch geregelde kachelkraan. Die van mij werkt niet meer, en dan kun je de verwarming nog steeds regelen.
Als deze regeling kapot is, kan die er dan voor zorgen dat het radiatortje niet meer warm wordt of zal er dan altijd warm water doorgaan als je de verwarming hoog zet?

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Die thermostatische regeling is leuk bedacht en werkte misschien toen ie nieuw was, maar nu zeer waarschijnlijk niet meer. Je kan de kachel dan nog gewoon gebruiken. Deze thermostaat voorkomt niet dat het kacheltje warm wordt.
Citroen!
Duidelijk, bedankt. Morgen het ding weer inbouwen en kijken of het schoonmaken heeft geholpen.
Goed werk.
Of het schoonmaken echt het gewenste effect heeft gehad, dat merk je pas van de winter als het echt koud is.
Zo, net ff een stuk gereden. Met de verwarming vol aan kan ik de hand niet voor de uitblaasopeningen houden vanwege de hitte. Lijkt mij dus dat het wel beter geworden is. Ik zou zeggen: laat de winter maar komen (na het najaarsevenement op 19 september dan).
en ik maar denken dat de franse bolides voor de winter op stal moesten
In geen enkel kachel-topic gaat het erover, dus OF het is een domme “ja duh”-vraag OF ik denk te moeilijk ..maar moet je nog eerst ergens aftappen of een slang afsluiten/doppen als je dat radiatortje er uit sleutelt voor een schoonmaakbeurt ? Het lijkt me vrij hoog te zitten en dus (bij afgekoelde motor) geen probleem om zonder maatregelen los te maken en weer terug te zetten ?
[Break 20 Familiale ‘71]

Totaal aantal Berichten: 10631
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat klopt. Is zo’n beetje het hoogste punt
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Je kan natuurlijk ook wat van je koelvloeistof aftappen via het kraantje onder bij je radiator, dan hebt je in elk geval geen geknoei bij de demontage.
Aha leek me ook, bedankt weer heren.
[Break 20 Familiale ‘71]
Het voetje van mijn regelkraan zit te vast, en ik las dat die ook wel breekgevoelig is, dus die radiator moet er met kraan en al uit. Daartoe de trekkabel losgemaakt van de regelaar en natuurlijk de slangen/klemmen etc., en dan kun je hem omhoogwerken. Maar dan zit er nog een koperachtige draad, die bovenop onderin de regelkraan verdwijnt en naar achteren toe net achter de uitsparing/het ‘bakje’ waar de radiator in zit het donker induikt. Op deze foto uit Egberts album zie je hem met opgerold uiteinde. Die draad (of mijn te grote voorzichtigheid) belemmert me na een paar cm om het radiatortje er uit te trekken. Waar gaat die draad heen, zie ie daaronder wel vast aan iets, en vooral moet / (hoe) kan die los aan een van beide kanten ?! Ik zie het effe niet…of kan wat ik wil niet en moet je ook dat hele plastic huis eerst loshalen ?
[Break 20 Familiale ‘71]
Hmm..bij nadere inspectie bij SPAM zie ik alleen een ‘klem’ die die spiraal op zijn plaats houdt, maar dat is tegen het radiatortje zelf aan. Niet echt iets te zien dat het radiatortje tegen zou moeten houden of vast zou zetten in dat plastic huis. Toch maar door gewoon durven sjorren dan denk ik
[Break 20 Familiale ‘71]
Wat ik me kan herinneren is dat de radiator is geborgd in het huis van de aanjager. Je zal deze moeten demonteren, ik kijk nog wel of ik de pagina kan vinden van de montage….