2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Vraagje over kachelradiator
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 11 november 2012 06:06 PM
  [ # 16 ]

Kijk eens op:

http://www.SPAM/@ds/fr_10jan2011.html

voor de montage. Als de twee helften van het aanjagerhuis uit elkaar zijn, past het verwarmingsblok precies in de uitsparingen…..

Succes.

Profiel  
 
askii
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 274
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 11 november 2012 06:09 PM
  [ # 17 ]

Het lijkt er toch wel op ja…een centimeter of vijf komt de boel omhoog, daarna voelt het toch echt of die draad via dat inkepinkje in het plastic nog ergens daaronder naar achteren toe vastgehaakt zit ofzo.

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 11 november 2012 06:12 PM
  [ # 18 ]

Kijk ook nog even op:

http://www.SPAM/@ds/fr_14jan2011.html

Ik weet nog dat de boel bij mij ook stagneerde, en aangezien het spul toch uit elkaar ging heb ik alles gedemonteerd.

Profiel  
 
askii
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 274
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 11 november 2012 06:42 PM
  [ # 19 ]

Bedankt voor de service JP, ik zat ook al op je site te checken. Vind het gewoon gek dat ie er al zo’n eind uitkomt en dan stokt. Daardoor denk ik dat het niet aan uitsparingen of andere belemmeringen in het huis ligt, op de foto’s lijkt me dat een vrij simpele rechthoekige doos zonder randjes of dingetjes. Welke uitsparingen bedoel jij? Want als de bovenrand van het blokje er al uitgekomen is, en de onderste rand dus ook al 5 cm omhoog gekomen zonder obstructie, moet dat hokje toch gewoon rechthoekig zijn? Of hij zou pas moeten stokken als je bij de onderrand bent ‘aangekomen’ en niet eerder. Vandaar dat ik toch die draad verdenk.

Iets anders: jij hebt bij het terugzetten die voelerdraad weliswaar aan de achterkant gespiraald zitten, maar hem er dan omheen geleid en aan de zijkant omhoog laten komen naast die dwarsklem/veer. Als dat origineel is, of in elk geval hoe het bij jou voor demontage ook zat, is daar bij mij misschien mee geklooid waardoor dat blokkeert. Mijn draad zag er ook een stuk dunner uit, misschien is ie ooit al vervangen. Weet iemand of die draad aan de achterkant naar beneden hoort te gaan of aan de zijkant ?

Hele slakkending loshalen kan natuurlijk ook altijd nog..maar het was bedoeld als snel voldoening gevend (anti-)winterklusje Smile ..en nu is het donker…had het kunnen weten…

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 11 november 2012 06:53 PM
  [ # 20 ]

De kans bestaat dat er natuurlijk ergens iets achter blijft haken, als een van de randjes van het verwarmingsblok uitsteekt zal het ook niet zo soepel eruit te halen zijn.

Je voelerdraad kan natuurlijk ook ergens achter blijven haken. Ik heb een en ander teruggebouwd zoals het zat bij de demontage.

Het kan ook zijn dat de metalen v-vormige clip, die je voeldraad tegen het blok aan duwt, in de weg zit. Ik heb heb hem toen met de kunstofbandjes vast gezet. Kijk anders eens in je onderdelenboek.

Profiel  
 
askii
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 274
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 11 november 2012 09:24 PM
  [ # 21 ]

In het onderdelenboek p.443 hangt de voelerdraad vrolijk te zweven aan de kraan, niet vast aan het blokje waar hij uiteindelijk tegenaan ‘hoort’, en zie je het radiatorblokje zelf toevallig net o zo gemakkelijk uit zijn vierkante bakje komen schuiven. Hoedanook..het zal dus wel die draad of dat V-klemding zijn dat dwars zit want meer zit er daaronder gewoon niet. En ik denk dat daar verder niet zo gek veel aan kapot kan door wat meer geweld te gebruiken, hoogstens verbuigt het wat en dan buig je het weer terug. Die hele slak loshalen en openleggen lijkt me meteen een stuk meer gedoe.

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 11 november 2012 10:04 PM
  [ # 22 ]

Die draad was ooit bedoeld als thermostatische regeling. Werkt eigenlijk nooit (meer).
Afknippen dus en die kachelradiator naar boven eruit, is mijn advies.

Citroen!

Profiel  
 
askii
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 274
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 12 november 2012 01:40 PM
  [ # 23 ]

Ha lekker praktisch, merci Dago. Geen idee of die thermostaat het uberhaupt nog doet, hoe weet ik dat? Wat kan er veranderen als je hem onbedoeld sloopt terwijl hij het nog zou doen? Bij je gewone radiateur snap ik dat die boven bepaalde temp zijn werk moet gaan doen, maar dit blokje..waarom/wat moest dat temp.voelertje hier apart nog iets aansturen eigenlijk?

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 12 november 2012 02:09 PM
  [ # 24 ]

Ik zou hem toch niet zomaar doorknippen. Bij mijn DS werkte het nog prima na 40 jaar. Het is een capillair, dus een hol koperen opgerold buisje met aan het eind een balgje (waarschijnlijk) welke de kraan voor een deel afsluit omdat er in dat buisje een vloeistof zit welke uitzet bij temperatuurverhoging.

Als dat niet meer werkt is het lek. Ik weet niet of dat nog nieuw te koop is.

Profiel  
 
askii
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 274
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 12 november 2012 02:15 PM
  [ # 25 ]

Aha dus het is een beveiliging tegen *te warme* verwarming? Laat mijn bijrijdster het maar niet horen, die zet er persoonlijk de nijptang op Smile

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 12 november 2012 02:25 PM
  [ # 26 ]

Je moet je voorstellen dat een handbediende kraan lastig is in te stellen. Het wordt dan vaak alles of niets dus te heet of te koud. Zo’n mechanische thermostaat moduleert en beperkt de stroming in de kachelradiateur aan de hand van de temperatuur die gevoeld wordt door dat koperen buisje. Een soort automatische kraan die steeds een stukje verder open en weer dicht gaat en de temperatuur constant houdt.

Bij mij werkte het perfect en de kachel van de dame hield het interieur lekker warm. De schuif naar de helft was ook meteen goed te merken. De doorstroming in de kachelradiateur werd langzamer en dus de luchttemperatuur relatief minder warm. Het werkt precies zo als op de oude gashaarden, een capillair met een balgje welke de gasklep voor een deel gaat afsluiten zodat de vlam lager gaat branden en zelfs uitgaat als de temperatuur bereikt is van de omringende lucht.

De thermostaatventielen op de radiatoren in huis werken exact hetzelfde. De balg met vloeistof zit hier in de knop van de kraan en dat zet uit naarmate de temperauur in de omgeving stijgt. Hij drukt op een pennetje welke de kraan voor een deel of helemaal afsluit.

Mensen voelen altijd aan de bovenkant van de radiator, maar als de stroming langzamer gaat wordt alleen die bovenkant nog warm en is de radiator aan de onderkant al lang koud omdat het water heel langzaam is gaan stromen. De kachelradiator van de DS werkt net zo, minder stroming is minder VO zoals dat heet (Verwarmend Oppervlak)

Profiel  
 
askii
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 274
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 12 november 2012 04:31 PM
  [ # 27 ]

Bedankt voor de uitvoerige uitleg Han. Ik snap nu het idee van dat fijnere moduleren, en besloten dat ik dat eventueel wel kan missen. In een break zet je dat ding toch aan om hem vol te laten loeien en dan voel je nog niks. Je kunt er nu in okt/nov voorin de temp mee “ophogen” van ‘jas-aan’ naar ‘jas-aan-maar-tenminste-geen-kouwe-tenen-en-handen’, meer niet. Als het straks echt koud wordt voel je hem eigenlijk al helemaal nauwelijks, dus als hij na schoonmaken dat oktober-effect heeft ben ik allang blij Smile Dus dat kacheltje mag van mij ongemoduleerd alles geven wat ie in zich heeft want anders zette ik hem toch al niet aan.

De draad/buisje brak inderdaad af ter hoogte van een verdikking, omdat ie toch door een apart gleufje in het plastic gestoken leek. Zag er op zich nog gaaf uit helaas maar ik heb niet echt kunnen zien of er nog een vloeistof in zat. Geen idee dus of ie het nog deed, nu RIP in elk geval. Zou hem nog kunnen inkorten maar dan moet ik hem nog steeds onder uit die kraan los zien te krijgen en er ook heel weer in, dus dat zal wel niet. Beetje jammer dat het uiteindelijke schoonmaakresultaat tot nu toe tegenvalt, kwam behalve een bekertje grijs water niks bijzonders uit in beide richtingen. Misschien dat een nachtje weken nog wat oplevert. De kanaaltjes verticaal schoonmaken is het beste weet ik, maar een goed messing-soldeer-adresje heb ik (nog) niet. Misschien heeft de club wel kant en klaar gereviseerde.

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 12 november 2012 04:39 PM
  [ # 28 ]

Gewoon inruilen bij het magazijn van de club, heb vorig jaar zes tientjes gegeven, meen ik.
Staat trouwens nog op de plank, geen tijd gehad…

Neem gelijk nieuw pakkingringetje mee!

knuffel

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 12 november 2012 04:53 PM
  [ # 29 ]

Askii, ik zou het niet te hard gaan roepen. Een DS met een goed werkend koelsysteem en goed werkende kachelradiator wordt in de winters die wij hebben lekker warm. Binnen de poolcirkel zal het zeuren zijn, maar ik heb afgelopen vrijdag (buitentemp 8 graden) voor de laatste keer met mijn DS gereden en al na een paar km moest de schuif van rood naar halfweg blauw omdat het te warm werd.

Alles moet goed werken, de motorthermostaat, de waterpomp, het koelsysteem moet vrij zijn van bagger en prut en de kachelradiateur moet 100% schoon zijn en dan heb je een heerlijk warme dame waar je met plezier in kruipt. Dat modulerende kraantje is uitstekend bedacht door de ontwerper.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 november 2012 04:55 PM
  [ # 30 ]

De verwarming die Citroën standaard in de DS schroefde is voor een berline model net aan toerijkend, tot ca -5 graden buiten. Bij een break redt je het niet met de enkele kachelradiator. Daar kan je het beste gewoon aan de rechterkant een 2e unit plaatsen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook