Versnellingsbakproblemen
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 24 februari 2012 12:17 AM

Hallo,
Enkele dagen geleden is mijn rechter aandrijfas er uit geknald door een beetje te fel optrekken in de volledige wieluitslag. Ik heb daar hier op dit forum al over gelezen, dat er waarschijnlijk een verkeerde (te korte) as in zit. Ik heb ‘m er wel weer in gekregen en de boel rijdt weer. Er lijkt niet echt iets beschadigd te zijn, op de rubber hoes na dan. Voorlopig opgelost, zou je denken, maar sindsdien wil de versnellingsbak alleen nog maar schakelen in de 1e en 2e versnelling en gelukkig ook nog de achteruit. Dus ik heb de auto nog naar huis kunnen rijden zonder enig risico op een bon voor te hard rijden. Kent iemand dit schakelprobleem? Wat kan er aan de hand zijn?

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 25 november 2012 09:50 PM
  [ # 1 ]

Ik heb ook een versnellingsbak probleem; Hij schiet uit zn achteruit. Nu zag ik dat er een lager van de versnellingsbak armen en benen stelsel veel speling heeft. Het gaat om nummer 22;

In het onderdelenboek staat bij de beschrijving rotule / kugel / ball
int 19.5 / ext 26
Nu lijkt me dit geen bal, (bal heeft geen 2 maten) maar een glijlager of een rubber, maar welke van de twee? Weet iemand het materiaal van deze ring? Dan kan ik er hier een laten maken.

Alvast bedankt,

Stef

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 25 november 2012 10:18 PM
  [ # 2 ]

Daar is ie weer   Smile :

Het is een teflon-achtige ring die inderdaad aan de buitenkant rond is, deze ronde afwerking is nodig om hem inderdaad in het huis te laten ronddraaien.

http://www.SPAM/@ds/@ds_10april.html

en…..

http://www.SPAM/@ds/@ds_11april.html

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5396
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 25 november 2012 11:26 PM
  [ # 3 ]

Is het geen Nylon?

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 26 november 2012 07:41 AM
  [ # 4 ]

Ziet er inderdaad uit als nylon, zal er eentje laten maken.
Weer eens hartelijk dank voor je onuitputtelijke fotoarchief SPAM!

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 26 november 2012 08:18 AM
  [ # 5 ]

Excuus, ik noemde teflon, maar het is inderdaad nylon… kunststof-achtig. Laughing

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 november 2012 10:43 AM
  [ # 6 ]

Ik denk dat dat je probleem niet oplost. Heeft de trekstang die de achteruit inschakelt niet veel speling op de kniegewrichten bij het schutbord?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 26 november 2012 11:07 AM
  [ # 7 ]

Je bedoeld nummertje 4 van de tekening van mijn eerdere post hierboven?
Daar zat veel speling op, die heb ik een beetje strakker gezet en opnieuw geborgd. Besef nu pas dat dit de eerste keer is dat ik met de ds rij sinds ik het knietje spelingsvrij heb gemaakt.
Wel gek, want je zou juist verwachten dat, doordat er nu mnder speling is, hij juist beter in z’n achteruit moet valen (er blijft meer slag over aan het eind van het stangenstelsel want er gaat minder slag verloren aan spelingen.)
Misschien heb ik de speling afgesteld in z’n vrij en is de kogel wat ovaal geworden, als hij dan in z’n achterut gaat klemt de ovaal misschien wel en wil hij terug springen?

Ga zo in de pauze even een slagje terugstellen om te kijken of het helpt.

Speling op nylon busje is echter nog wel enkele millimeters, moet dus sowieso vervangen worden.

Groeten,

Stef

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 november 2012 12:05 PM
  [ # 8 ]

Ja idd 4 en 8. Mischien moet je 9 effe aanpassen zodat ie er verder in gaat!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 26 november 2012 01:08 PM
  [ # 9 ]

Net in de pauze even 4 een slagje losser gedraaid en opnieuw geborgd. Werkt nu wel weer goed.
Dank voor de hulp op afstand.

And another one bites the dust!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook