hoi,
Mijn koppeling slipt tijdens het rijden, bij plotseling flink gas geven of bij het overschakelen.
De centrifugaal regelaar heb ik ontlucht, kwam bijna geen LHM uit, ik weet niet of dit normaal is, wel de goede nippel, de voorste als je voor de auto staat.
de volgende verdachte… centrifugaal regelaar? afstelling of versleten koppelingsregelaar? versleten koppeling?
wie heeft er tips?
grtn Hendrik












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kijk eerst eens of de vrije slag van je koppelings hevel wel goed is (bestaat).
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Kijk eerst eens of de vrije slag van je koppelings hevel wel goed is (bestaat).
hoe doe je dat bij een 1/2 automaat? kan t niet vinden in wph.
grnt














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het staat er echt duidelijk geschreven hoor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste









Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
een citaat van heer Waterman in voorgaande gevallen
“Eerst even kijken of de koppeling wel genoeg vrije slag heeft. Dat doe je door de koppelingscilinder drukloos te maken met het hendeltje onder de stuurkolom. Hendel naar voren toe drukken en omhoog, dan zit ie vast. Vervolgens onder de motorkap de hevel van de koppeling beetpakken en kijken of je ca 5mm vrijeslag tussen druklager en drukgroep hebt. Is dat ok, dan kan je verder gaan kijken. “
er staat over dit onderwerp veel geschreven op het forum, succes
zo het ff gedruurd maar vrije slag afgesteld. nog steeds slipt de koppelingen vooral bij overschakelen.
ik heb laatst de centrifugaal regelaar ontlucht; hd ontlastschroef los, 1500/2000 rpm, 4min. de ontluchtschroef open, slang in het reservoir. er kwam nauwelijks vloeistof uit. is dit normaal? misschien ligt het probleem hier?
grt














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, als je de ontlastschroef van de HD regelaar open zet komt er natuurlijk geen vloeistof uit. Je moet deze niet helemaal open zetten namelijk maar slechts een heel klein stukje. Maar als ik het zo lees kan ook je koppeling gewoon gaar zijn hoor. Of de koppelingsregelaar staat helemaal verkeerd afgesteld.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
hoe kan je met zekerheid zeggen dat het de koppelingsplaat is?
wegrijden gaat prima namnelijk.
Door na het schakelen vóór het gas geven het handeltje onderin je stuurkolom (= drukloos maken bloc hydraulique) naar voren te
duwen. Dan weet je dat de ontkoppelcilinder geen druk heeft en de koppeling dus maximaal gekoppeld is. Als ie dan niet slipt
ligt het aan je systeem. Meestal is het lucht maar het kan ook een versleten regelas van de centrifugaalregelaar zijn.
Je kunt dit zien door de retourslangen van de centrifugaalregelaar bovenop het voorraadvat los te trekken (boven de vulopening houden) en te kijken hoeveel retourolie hier uit komt.
Rijden als een Godin in Nederland.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
O ja de terugtrekveer op de cilinder kan ook gebroken zijn…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ik denk dat mijn kerst in teken van de koppeling zal staan…
bloc hydraulique drukloos gemaakt en de koppeling slipt, niet geweldig veel maar toch. vooral als je gaspedaal flink intrapt.
daarnaast heb ik mijn vraagtekens over de centrifugaal regelaar of hd pomp.
tijdens ontuchten van t systeem,op de centrifugaal reg.,staat er weinig druk, ook terwijl de ontlastschroef op de hd regelaar dicht staat. er komt weinig vloeistof uit en loopt ook niet door, dit klopt denk ik niet….
zijn er veder nog tips voor t vervangen van de koppeling? eventueel andere onderdelen reviseren nu je toch de boel open hebt, drukgroep en toplager buiten beschouwing gelaten. hoeveel uur moet ik voor deze klus plannen?














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zit die veer er op die ik al noemde???
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
de veer zit erop.
ik vraag me nog wel af hoe het komt dat er geen druk is bij het ontluchten van de centrifugaal regelaar. iemand ?














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hoe ontlucht je?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nog even over het ontluchten: een slang van de VOORSTE nippel naar het lhm-vat. Tijdje 1500 a 2000 rpm, dan nippel los en toerental laten zakken naar +/- 650 rpm en na 2 minuten nippel dictdraaien. De ontlastschroef van de hd-regelaar moet maar een heeeeel klein stukje open. Net als bij ontluchten van de remmen. Dit om te voorkomen dat de lhm door de hoge druk gaat schuimen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.