Hallo beste mensen van dit forum - Citroen DS rijders - weer een kerverse DS rijder erbij.
Sinds een week trachten we de dame op te frissen na enige stilstand en malheur.(Citroen DS 23bvh)
Ze rijdt nu weer, een en ander is door ..goed opgeknapt…. maar toch niet helemaal (was niet bekend).
Nu willen we aanstaande cursus hydrauliek gaan doen, maar in de tussentijd zou het toch wel mooi zijn als het rijden iets makkelijker gaat.
Want de dame loopt nu iets beter (ontsteking SEV marchal is niet zo fris meer) en schakelt goed in (achteruit iets minder) van 1 naar 2, en ook naar 3 - maar o wee als er te vlot of te bruusk gas gegeven wordt (in die 3e gang)...... dan gaat ze klapperen. daarintegen is de 4e versnelling weer subliem.
Vanaf de snelweg 1x gepoogd terug te gaan van 4 naar 3 ..... oef tandengeratel, doen we dus niet meer, gewoon iets harder remmen en naar 2.
Toen we de dame kochten kregen we te zien dat er LHM in de bak was gelopen via de cylindertjes op de bak. Daarvan zijn de afdichtingen vernieuwd door .. (niets verkeerd aan denk ik - netjes gedaan)
Ik heb ook - conform de forum regels - alle topics op de half automaat doorgelezen maar nog niet bovenstaande problemen gevonden.
Hydrauliek is op zichzelf geen probleem, en als ervaren automaat rijder (vooral type 35 borg warner) vermoed ik dat - indien 1 van die cylinders bestemd is voor 3e versnelling - deze conform een uitspraak in een andere topic alleen de voorschakeldruk krijgt, vervolgens niet doordrukt en etc.
De reden dat de tandwielen toch (ietsje) inleggen zal wel gelegen zijn in de rijpheid van de dame: ik vermoed dat er bijna 2 ton op de teller staat.
Het gevoel bestaat dat het absoluut geen synchromesh is: alle versnelling gaan geluidloos in (de achteruit iets te - want je hoort niet of die erin zit - en de 3e versnelling geeft alleen geklapper bij iets teveel koppel op de bak (gas geven).
Wat denken jullie - is dit de diagnose? Heeft het zin om de schakel druk eens te bekijken (ergens in de buurt expert zoeken die de apparatuur heeft) of gewoon de 3e versnellings cylinder eens open te leggen (welke dat dan ook is)
Er zit nog heel wat werk aan de dame, maar dat maakt haar alleen maar interessanter. Ze rijdt in ieder geval al heel redelijk!

Totaal aantal Berichten: 839
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Klapperen is er in vele soorten en maten. Heb je al gekeken of de motorophanging en versnellingsbakophanging in orde is?
Tja dat zou simpel zijn.
Heb niet gekeken hoe dit bij de Citroen zit, maar weet zeker dat dat het niet is. Grootste koppel en dus neiging tot fluctuaties in dit koppel (gevolg beweging motor en bak en evt een klapper/bonk geluid) komen bij 1e en 2e versnelling voor. In die versnellingen is er niets aan de hand, zelfs ‘verkeerd’ schakelen heeft niet meer gevolg dan je normaal van een 2.3 liter zou verwachten.
Aansluitend is het geratel bij 4 naar 3 vanuit hoge snelheid een teken dat de tanden elkaar zien terwijl dat eigenlijk helemaal niet goed is.
Helaas is financien en tijd een probleem (net een wip: voldoende (hoge) tijd - geen inkomen/geld, weinig (lage) tijd - inkomen en wel geld) anders zou ik een ruilbak proberen, heb er wel wat gezien op internet.
Hoop nog steeds dat iemand op dit forum dit herkent…... een gevonden probleem is eigenlijk al geen probleem meer
wordt vervolgd…...

Totaal aantal Berichten: 10631
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
LHM kan desastreuze gevolgen hebben voor de synchromesh!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Totaal aantal Berichten: 362
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Kan het lucht in het hydraulisch systeem zijn? Ik heb het een paar keer meegemaakt, na het ontluchten was het probleem (tandengeknars als je teveel gas geeft na het schakelen) verdwenen.
Ja dat dacht ik zelf ook al - dat LHM bepaald niet optimaal is in de tandwielen bak - het is mij namelijk niet bekend wat de smerende eigenschappen zijn van LHM, wel dat indien additieven in de olie voorkomen dat de synchromeshes grip krijgen en je dus veel ellende krijgt. Vandaar dat bij automaten altijd 80W90 (of automaten - rode olie) zonder additieven wordt gebruikt. Ik was daarom bevreesd maar moet zeggen dat het inleggen van alle versnellingen zonder gekraak gaat.
Die tip van ontluchten is een goede. Zou heel goed mogelijk kunnen zijn dat ontluchten hier helpt omdat - als ik het goed gezien heb - de cylinders op een einde van een leiding zitten (geen doorstroming)
Ga ik eens controleren en uitvoeren
Wordt vervolgd
Tja dat ontluchten….
Me niet gerealiseerd dat de deksel van de bak afgedekt wordt door allerlei.
Alu kap en hoes/ stalen rand van radiateur weggehaald na dwarsligger en koplampdwarsstang.
Maar dan zie je twee cylinders. Volgens autobooks (geen beste handleiding) is dit de 1e links en 3e rechts. De 2e en 4e versnelling zitten achterop, pal onder de radiator. Slechts zijdelings te zien met een spiegeltje. nergens ontluchtingsnippels.
Als ik dit zo zie zitten krijg ik toch een ander idee.
Misschien is de slag van die cylindertjes (en dan alleen de 3e vernselling) niet goed?
Als ik dit (afstellen cylinders) in het boek lees snap ik er niet veel van. Veel gepruttel over gearselectors die tegen de cylinders moeten zitten, maar hoe zie je dat als de deksel met de cylinders erin erop zit?
Vrees dat ik voorlopig niet zal kunnen rijden totdat er ofwel ergens hulp vandaan komt of we op die cursus te zien krijgen wat en hoe…..
iemand een idee?

Heb je het originele. Franse WPHB? Dat is verreweg het beste.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Nee, helaas niet.
Hoe kom je daar aan?
Weet inmiddels dat er inderdaad iets niet schort aan cylindertje nr3

Chyparse? Even bellen.
via de idds club magazijn,
wel lid zijn, maaa is zowiezo een leuke club
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Inmiddels ietwat gevordert
Heb nu ongeveer hetzelfde als Heinrich
Geen geklapper en gebonk meer. Was bang dat de schakelvorken versteld waren, maar na sluiten deksel (cylinders 1e , 3e en 4e versnelling gepolijst) en constatering van voldoende onaangetast vuil op de voordeksels heb ik de proefrit gewaagt.
Eerst ontlucht, voorste nippel links en nippel rechts naar carb, kwam lucht uit en mooie nieuwe LHM.
Klonk allemaal goed, ook nog handeltje naar voren, pookje heen en weer, maakt wel pfiff geluiden bij ieder versnelling (deed ‘ie eerst niet) maar leek allemaal goed.
Achteruit kwam na enig aandringen op, 1e 2n 2e versnelling zoals het hoort….. en de 3e en 4e leggen nu goed in, maar geen of weinig koppeling. Gecontroleerd bij stilstand, inderdaad gaat koppelingscylinder niet genog naar achteren om volledig te koppelen. Na aanraken kleine pookje onder het stuur wel. Ook tijdens het rijden werkt dit, 1 en 2 perfekt, op naar 3 - geen koppeling, aanraken handeltje, wel koppeling en geen geklapper meer!
Hoe krijg ik nu die koppeling in 3 en 4 net zoals deze in 1 en 2 werkt? (achteruit komt ook koppeling niet voldoende bij op)
Iemand een suggestie?

Het lijkt me dat het aan de afstelling van het bloc hydraulique ligt. Niet aan de regelaars, want dan zou bij elke versnelling hetzelfde gedrag te zien zijn.
Bloc hydraulique?
Ik kijk naar site ciroen-id-ds - daar staat (weliswaar niet geheel duidelijk - voor mij zou een hydrauliek schema met veerbelaste klepjes etc duidelijker zijn) toch wel duidelijk uitgelegd wie aan wie zit. Probeer zo te achterhalen waarom er ietwat druk op de koppelings cylinder blijft staan.
Voor onthoofding van de bak (om de zuigers voor de klauwen gangbaar te maken) was het koppelen ‘normaal’ tot eigenlijk heel kort. (Hevig kraken bij terugschakelen 3e- duidelijk niet voldoende ingedrukte synchromesh/stekers).
kan in die hydrauliek achtige tekeningen niets terugvinden wat ik nu heb aangeraakt. Het is namelijk zo (staat ook in een aantal andere topics) dat aan regelschroeven draaien in principe niet nodig is als daar eigenlijk niets mee mis is. Dus stelschroeven centrifugaal regelaar, clutch re-engagement (blokje bij carburateur) niets aan versteld. Heden ten dage zijn we - door PC gebruik - snel geneigd tot het maken van een ‘schakelblok’ waarin alle hydrauliek functies. De DS heeft dat niet. Er zitten elementen in met een enkele of dubbele functie.
Voor zover ik kan zien zit er tussen uitgang centrifugaal regelaar en koppelings cylinder achtereenvolgens : koppelings slot op zijkant bak (1e en 2e versnelling) dan naar versnellings handelblok, via de clutch re-engagement (naast carb.) naar de koppelings cylinder.
Er is dus 1 HP voeding en 1 centrif. output welke druk naar de kop. cylinder kan (en blijven) voeren - beiden via de versnellingshandel, waarin ook het ontkoppelings handeltje. Ik vermoed dat er ergens lucht in zit (handel maakt ook geluid bij schakelen), ofdat dit kleine handeltje lekt - heeft iemand ook een ervaring met lucht of met dat kleine handeltje?
Hoe krijg ik daar de lucht uit?

Bloc hydraulique is wat door je pookje bediend wordt. Onder de motorkap tegen het schutbord. Hier wordt geregeld welke leidingen druk krijgen en wanneer een cylinder gedeeltelijke of de volle druk krijgt. Een vrij gecompliceerd apparaat dus. Maar als je zegt dat het koppelen wel goed ging bij alle versnellingen voordat het deksel er af was geeft dat weer te denken. Heb je de schakelvorken en de cylinders afgesteld volgens het WPHB?
Ja logische gedachte.
Ik heb een en ander gecontroleerd, wetende dat hier niets mee mis was, zag er allemaal goed uit. Alleen waren 3e en achteruit niet in te drukken tegen de veer in. Na polijsten ging dit netjes soepel (er zitten nieuwe afdichtingen in). Als ik zonder koppeling schakel ziet het er ook goed uit, alle versnellingen leggen goed in. Er is alleen verschil in hoeveel de koppeling opkomt. In 1 en 2 heel goed, 3,4 en achteruit lijkt de afstand tot de hydrauliek leidingen op stuurhuis kleiner (koppelingscylinder staat teveel uit ) Ik kan dit zien omdat de achteruit bijna niet inschakeld, het is gevaarlijk maar op de (nieuwe) voetrem blijft de auto makkelijk hangen, zelfs al is er iets slip van de koppeling.
Als ik tijd heb hang ik de voorwieltjes in de lucht. Dat is nodig, want wanneer ik 1 maal aan het kleine handeltje onder de stuurkolom druk (na inzetten 3e ) dan is er koppeling en rijdt de boel weer goed, idem de 4e versnelling, inleggen (weer geen koppeling) even handeltje naar voren drukken, koppelt en rijdt. Vanochtend nogmaals alles ontlucht, ook de versnellingshandel bewogen terwijl de vloeistof doorloopt. Nu geen pfiif geluiden meer uit stuurkolom, maar nog steeds geen koppeling zoals hierboven.
Daarom - wieltjes in de lucht - kijken wat koppelings cylinder doet. Als de speling niet voldoende is of helemaal niet (cylinder nog onder druk) dan weet ik iets meer. Maar of het voldoende is…..