Han S schreef:De oliedrukschakelaar/sensor zit onder de benzinepomp.
ohw jah, die heb ik ook al eens in handen gehad. Maar die kan je er toch zo uit draaien, als ie stuk is? heb ik laatst al keer gedaan, omdat ie olie leek te lekken. Kwam achteraf van nog hoger, bij de benzine pomp.
Lijkt me overbodig om dat nu preventief te doen, omdat die er zo uit is.
Het gaat er om dat als je de kop er af hebt, dat je er dan makkelijk bij kan komen van bovenaf.
Hm, jah okay.
Wat ik doe, wil ik wel goed doen. Maar ik ga geen geld uitgeven aan iets wat nog niet stuk is, en waar ik later ook wel bij kan. Als de auto op de brug staat is het geen probleem, en gelukkig heb ik wel bijna altijd gelegeheid om bij familie op de brug te kunnen. De sensor blijft dus mooi zitten.
Van onderaf is het een stuk moeilijker en de sensor kost weinig. Ik heb er een gehad die druppelde, maar dat ging al snel over in spuiten en gelukkig gebeurde dat niet tijdens het rijden. Ik had binnen no time een enorme plas olie op de vloer en nog iets van een liter in het carter. Sindsdien heb ik een M10 bout bij me en vijf liter olie. En altijd assteunen. Gaat dat hufter weer eens druppelen dan gaat er per direct die M10 bout in het gat van de zender.
Als onder het rijden zomaar je rode lamp gaat branden kan het te laat zijn en zit je met een motorrevisie en we weten wat zoiets ongeveer kost. De zender kost een tientje.
Egbert schreef:Dat is balen.
Pas op met kop vlakken. Hij wordt snel te dun en dan gaat de motor pingelen door een te hoge compressie.
Dus eerst de kop ( laten) nameten en als hij binnen de toleranties zit zeker niet laten vlakken.
Pas op dat bij de demontage van de kop je cylinder bussen niet omhoog komen. Als de kop bouten er uit zijn kop eerst wat proberen te kantelen en niet gelijk rechtstandig omhoog trekken. Als je in etappes gaat werken, dan zou ik de bussen tussendoor met bouten en ringen zekeren.Succes.
Waar vind ik de toegestane waarden? Of weet iemand dat en kan dat hier even delen?
WPHB D 100-3 pag 7: originele dikte 90 mm
maximale vlakheidstolerantie 0,10 mm
D 112-3 .3 idem
Mocht ja laten vlakken ga je nog een waterpomppakking nodig hebben
ja?.....= je
De kop is er af, en ligt bij motor revisiebedrijf. Zal onderhand al wel klaar zijn.
Waterpomp hoefde er niet af. Die zat redelijk vast, en omdat het nogal breekbaar is wilde ik niet al te veel slaan. Heb hem toen met waterpomp en al heen gebracht, en was geen probleem.
Verder ging alles wel lekker vlot. Niets wat tegen zat etc. Wel heb ik 1 vraag: HOE tap je kvs af? Ik heb het nu door slangen loshalen gedaan, en weg laten lopen, maar dat moet beter kunnen.
Morgen dichtmaken.
Er zit een kraantje aan de onderkant van de radiateur aan de passagierzijde en er zit een plug in het motorblok aan de uitlaatzijde.
Bedankt, dat helpt ook om het systeem door te spoelen….... Gelukkig heb ik wel paar flinke blokken onder de auto gelegd voor ze op d grond lag.
Ik mis ook de bakelieten buisjes om de staafjes op d bougie. Is dit erg? Dit kan natuurlijk ook prima als het blok weer dicht is, maar ik kwam er gisteren achter.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
buisjes zijn volgens mij van pertinax, geen bakeliet.
buisjes wel monteren, bij verhoogde weerstand in de bougie kan de vonk overslaan naar de bougie-schacht.
tip: bij monteren eerst de buis op de bougiekabelrijgen, kabel op verlengbusje klemmen en dan pas het buisje om de kabel in de bougieschacht laten zakken.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Nou de koppakking is vervangen.
Motor open:
kop laten vlakken:
nieuwe koppakking erop:
allerlei nieuwe pakkingen, en rest van kop ook mooi schoon:
Dichtdraaien, en het ziet er weer net zo uit als van te voren
inmiddels weer kleine 30 km erop zitten, morgen en snelweg ritje van 80 km. Na 1000 km kopbouten lossen en opnieuw vastdraaien. Dan is het echt klaar. Ben er blij mee, rijdt weer lekkerder, start beter. Maar dat komt wellicht ook doordat ik kleppen gesteld heb, nieuwe bougies en kabels. Nu alleen nog keer puntjes/condensator vervangen en ontsteking afstellen. Dan is de motor weer helemaal bijgewerkt.
Ik blijf klooien met het gas. De bedrading naar de afslagklep, die aangeeft dat er ontsteking is, is niet lekker. Dus soms stopt de gas toevoer.
Ik ga die gehele bedrading vernieuwen, maar daar kom ik voor nieuwjaar niet meer aan toe. Kan ik zolang de afslagklep rechtstreeks 12v geven, zodat die gewoon open blijft? Vanaf een punt wat contact geschakeld is uiteraard?








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
NEE, dat kan NIET.
of eigenlijk, het kán wel, maar het mag ECHT niet.
Het gas moet, als je het contact aan zet, gaan stromen en na een seconde of twee weer stoppen.
Doel van het impulsrelais is te zorgen dat als de motor, om wat voor reden ook, stilvalt, er ook geen gas blijft stromen. Zonder dit circuit zou er bij ingeschakeld contact een enorme gaswolk onder de kap gaan hangen, die tot zeer ernstige ongelukken kan leiden. Doe dat dus in hemelsnaam niet, dat is volstrekt onverantwoord.
Probeer de impulsdraad eens gewoon aan de contatcpuntaansluiting (RUP) van de bobine te zetten.
Het is maar een draadje van 50 cm, van de RUP naar de “I”-aansluiting van het relais.
Veel minder werk om dat te vervangen dan het gevaarlijke alternatief….
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Bedankt, bij deze ben ik meteeen van dit idee af
Ik ga voor de veilige oplossing. Bedrading vernieuwen. Het is echt een zooitje nu, dus het moet toch.