













































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zit de veer op de koppelingshefboom? Welke cilinder zit er op? Groot of Klein?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja zit erop. Veerdraadikte 2.4mm, lijkt allemaal origineel. Is mijn eerste DS (DS23 bvh) dus ik zou niet weten of er andere cylinder op zou kunnen zitten. Zo te zien aan de vuiligheid en wat daar allemaal naar (ik schat) ong. 2 ton op zou moeten zitten is een en ander origineel en is aan de koppeling lange tijd niet gesteld of gesleuteld.
Zo doende (die egale laag vuil) viel het me nu pas op dat het hydr. schakelblok naast de carburateur zit, in hoek tegen schutboord. Optimale camouflage, bij het volgen van de leidingen (wat ik dus getracht heb te bestuderen) herkende ik opeens het blok!
Nu zie ik ook wat ik eerder vond, dat er een aantal mogelijke bronnen (lek) zijn waardoor koppelingcylinder onder (teveel) druk blijft staan. Begrijp alleen nog niet zo goed waarom dat nu optreed, terwijl het klapperen/bonken direct herleidbaar was op aanbrengen (te stroeve) afdichtingsringen in cylinders deksel tandwielbak. Als ik die nu gangbaar heb, en het enige wat verder aangepakt is buiten deze items is het gedeeltelijk leeglopen van het LHM (vijfpunt b.v.) dan begrijp ik de optredende complicatie niet. Of zou het zo kunnen zijn dat het door mij eerste gebruik van het kleine handeltje onder de stuurkolom beloont is door het lekken van dit blok?
Mijn ervaring met hydrauliek is dat er eigenlijk niets mee mis kan gaan, ware het niet dat er altijd invloed van buitenaf is (afdichtingen 1e oorzaak) - dus als het werkt, laten werken en voor voldoende niveau zorgen.
Als ik effe tijd heb - zet ik er pootjes onder - wieltjes in de lucht- kijken wat die koppeling doet.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
De veer binnenin de kopelingscilinder kan ook gebroken zijn !!
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Tja zou kunnen
Is echter nu niet meer zo….
Rij net lokale weg op, vuil wegbrengen (leuk die gemeentes met slechte service en hoge WOZ) en door al gedonder met koppeling motorkap vergeten…. sloeg uit de veiligheid over het dak is toch echt helemaal kapot…. ai
Iemand nog een motorkap?
Of iemand interesse in een DS23 non pallas?
Mij toch iets te hoog gegrepen denk ik
- restauratie sunbeam alpine 2004-2005 ombouw tot prototype borg warner
- restauratie commer light van 2011-2012
jammer






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
dat is een foutje dat de meeste DS rijder (gewoonlijk ) maar één keer voor hebben
Maar daar doe je de auto toch niet voor weg .
Walter
Meten is weten , gissen is missen












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wat wil je voor deze 2300 non pallas hebben?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Denk niet dat ‘ie iets waard is.
Ik heb er 2500 voor betaald.
Constateer net (zonder motorkap teruggereden) dat inderdaad het hydrauliek blok het begint te begeven. Koppeling is nu goed te zien, versnellingen schakelen niet meer in, in stand achteruit = 1
Kleine handeltje werkt verkeerd om, naar voren = cylinder gaat in, koppeling komt op, handeltje loslaten - druk op de cylinder, koppeling vrij.
Ik weet het niet meer. Wel nu gezorgd dat madame in de garage staat.
Geen tijd meer om nu nog allerlei eraan te gaan doen. Zonde




























Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Slaap er nog wat kerstnachten over.
En een motorkap valt wel aan te komen.
( je kunt nu wel overal goed bij )
Succes met verdere overwegingen.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Kan er toch moeilijk van slapen…
Citroen binnen gezet. kan inderdaad nu overal veel makkelijker bij. Maar had dat gemak toch liever op andere manier bereikt.
Zou toch graag weer een motorkap willen hebben.
Nieuw topic voor gemaakt in hoop dat titel iemand opvalt die er nog een heeft. Had ergens link gezien naar e-bay, maar was al verkocht, helaas.
Vanochtend eens de wangetjes eraf gehaald. Zijn geen van beide erg fraai, maar goed, dat wist ik. Daarna de ophanging plaatjes weggehaald, ziet erachter erg mooi uit, nieuwe zakjes, draaipuntjes netjes gesmeerd, geen roest.
Madame heeft haar nukken, maar is denk ik toch de moeite waard.
Wil komende dagen eens wat verder graven, toch proberen dat hydrauliek - schakelblok er eens uit te halen. Eerst handleiding lezen (had ik al eens globaal gedaan voor ik deze dame kocht )- stond me ergens bij dat bij terugzetten er ergens een pen doormoet met een bepaalde versnelling ingeschakeld op het pookje. Ga dat eerst eens doen vooraf aan de demontage.
Heeft iemand ervaring met revisie of revisie door ..... van dit blok?
Of is er een revisie kitje en is een en ander zelf te doen?




























Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Net wat je zegt,lees eerst heel goed,wphb toch?
Zelf reviseren?
Kunt ze wel ruilen tegen een gerevideerd exemplaar maar ze kosten?
Succes en geef de moet niet op
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Schakelblok kan je gewoon een goede gebruikte kopen bij een ds garage en die verkopen ook motorkappen.
Ik weet niet in welke (uit)hoek van NL je zit?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Maar ruil de oude dan wel in.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Uithoek - woon weliswaar niet in het midden, maar Papendrecht ligt bijna letterlijk onder de rook van rotterdam….
Heb al eens een vraag gesteld aan Konijnendijk, ga eens kijken of ze komende dagen open zijn.
Zal zeker trachten het blok mee te nemen (als ik het kan lossen), heb al vaker (bij andere auto’s) goede ervaring met ruildynamo’s en startmotoren.
Klinkt in ieder geval goed dat zo iets er is, geeft moed. Bedankt voor de tip.
Als jullie adressen weten die goed in dergelijke onderdelen zitten (bloc en misschien sloop/demontage voor de motorkap) verneem ik het graag.
Motorkap zal ik maar niet inruilen….. of misschien als kunstobject?




























Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Evert Jan zit bij jou in de buurt.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Volgens mij zijn er inmiddels meer motorkappen dan ds-en
Bel naar de dichtsbijzinde ds-garage of kijk eens op marktplaats, je moet dan zeker slagen ....
Met een beetje geluk vindt je hem op kleur.
Succes