Een nieuw jaar een nieuw project…...
al enige tijd ligt er een Coenen schuifdak op me te wachten om opgeknapt te worden.
Alleen zoek ik naar de juiste weg om dit uit te voeren.
(Binnen bestaande DS forum niet de juiste informatie kunnen vinden.)
Probleemzones:
Dakrand rondom sterk geoxideerd.
Achterzijde hoek is weggevreten.
Slechte hoek in stalen onderbak.
Eerst dacht ik dat de stalen onderbak eenvoudig te scheiden was van de aluminium dakschaal.
Helaas zit de stalen onderbak vast, middels een felsrand aan het dak zelf.
Wie heeft ervaring om een dergelijk dak weer netjes te maken, en welke middelen zijn hiervoor geschikt?
Heb in de bijlage enkele foto’s geplaatst ter illustratie.
Er gaat niets boven…...



Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Beste,
Meestal zit de bak aan het dak gepopnageld. Dat was in ieder geval bij mijn coenen schuifdak. Dit zat wel in een polyester dak. De popnagels waren glad geslepen en afgeplamuurd.
Als het eenmaal eraf is dan is het uit elkaar te halen en waar nodig te lassen. De rubbers is wel een probleem. Ik heb nooit een adres kunnen vinden waar ik die kon krijgen. Maar dat betekend niet dat dat niet bestaat.
Succes.
Groeten.














































Totaal aantal Berichten: 43391
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als jouw dak van aluminium is heb je kans dat je over een dak beschikt dat al bij de nieuw-bestelling van een coenen dak is voorzien. Citroen adviseerde haar dealers bij het bestellen van een nieuwe auto te vermelden dat er een schuifdak in moest. Er werd dan een alu-dak gemonteerd in de fabriek. Nieuw in NL geleverde auto tot ca eind 69 hadden altijd een alu-dak, deze hoorde bij de belgische productie.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dan vermoed ik dat ik een los Coenen-dak-af-fabriek heb aangeschaft.
Vraag mij af, of het schuifmechanisme en dakje te demonteren is.
Dit om ruimte te krijgen en het restaureren te “vereenvoudigen”
De uitdaging is verder, om de alu dakschaalrand weer te herstellen, middels lijm in combinatie met aluminium strip.
Het geoxideerde gedeelte zal ik proberen lichtjes op te schuren en weer strak te maken.
Mocht iemand hier ervaring mee hebben, dan graag tips.
Ook voor geschikte kit/lijm, schuurmiddelen en plamuur tbv aluminium.
Evt te vervangen rubbers, zijn dacht ik wel na te maken.
Alvast bedankt
Eelke
Er gaat niets boven…...
Beste DS technique,
Op de beurs in het autotron stond altijd iemand die aluminium kon solderen misschien een alternatief. Anders vloeibaar staal de rand heeft niet zoveel te lijden. Mijn dak zat ook vast met popnagels. Ik zou zeker de slangen vervangen door rubberslangen want ze mogen niet knikken. Rubbers heb ik ook zelf moeten maken is goed te doen.
Succes
Groet Martin
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Oop beurzen staat vaak een rubber strip mannetje uit Alphen geloof ik.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!


Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 17-11-2004
- ID/DS ds 20 hydraulique
- ID/DS ID19f
- HY H72 oprijwagen
Voor rubber zou je kunnen kijken bij GoRubber in ‘t Harde. Staan of stonden regelmatig op o.a. Vehicul (volgens mij onder een andere naam).
vriendelijke groet,
Mark
ex: ID19 Break 1961 SL-71-PK, DSpecial5 1973 12-YB-42, DS19 Pallas 1965 FN-44-96
Bedankt voor zover,
ik zal binnenkort beginnen met het dak nader te inspecteren en een plan de campagne maken.
Hoop het schuifgedeelte alsnog te kunnen verwijderen, zonder de zaken te molesteren
Optie is evt om dit schuifdak te monteren in een polyester dakschaal….
Als ik meer info heb zal ik dit in deze log plaatsen.
En mochten jullie nog tips of aanvullende info hebben, sta ik hier natuurlijk voor open.
Mvg,
Eelke
Er gaat niets boven…...
Het schuif gedeelte is demontabel. Haal eerst de hendel naar beneden om het te laten zakken. Dan kan je het iets open schuiven en zie je aan de binnenkant op de voorste hoeken 2 schroeven. Dze losdraaien en de 2 voorste klauwtjes die in de rail grijpen gaan los alsmede de binnenbekledingsplaat. Dit geeft niets want is een stalen plaat met daarop een soort skai en is los aan de achterkant van het schuif gedeelte.
Nu de klauwtjes los zijn kun je het dakje naar voren en naar boven halen en dan voorzichtig uit de rails schuiven.
Kijk gelijk even bij de voorste klauwtjes die hebben origineel een kunststof geleideblokje zitten.
Als je die nog hebt wil je daar dan een fot van maken met even tueel de maten?
Bij mij zijn ze weg en had als eens iets zelf gemaakt maar deze zijn ook verdwenen.
Nog vragen, laat maar weten.
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.
Hallo D-Special,
bedankt voor deze aanvullende informatie!
Dit is zeker iets waar ik mee verder kan.
Ga binnenkort eens kijken of ik het zaakje kan demonteren, zoals je hebt aangegeven.
Ik zal je dan informeren over wat ik aantref en als de omschreven blokjes aanwezig zijn je de gegevens doorspelen.
Er gaat niets boven…...
Hallo D-Special,
het was ff wachten, maar eindelijk weer tijd gevonden om verder te gaan met het Coenen schuifdak.
Het losse schuifdeel is gister verwijderd en ben geen kunststof blokjes tegen gekomen.
Misschien zijn deze wel na te maken, als ik weet hoe deze eruit horen te zien.
Wat is doel van de blokjes, geleiding/klapperen van het schuifdeel?
Wel roest en verbogen alu-randen van het schuifdeel.
Ga dit zo goed mogelijk weer opkappen.
Denk dat ik de aluminium dakschaal ga verwijderen,
en het stalen deel ga opkappen.
Deze later ga bevestigen in de polyester dakschaal.
Weet niet of hier al eerdere ervaringen mee zijn opgedaan?
Er gaat niets boven…...
DS technique schreef:
Wat is doel van de blokjes, geleiding/klapperen van het schuifdeel?
Die 2 blokjes duwen de dakplaat aan de voorkant omhoog bij dichtschuiven van het dak.
Met de hendel druk je dan de achterkant omhoog en ligt de plaat op z’n plaats gelijk aan het dak.
Bij openen van het dak gebeurt precies het omgekeerde.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Die 2 blokjes waar ik het over had zitten in de bak (heeft dus niks met de schuifplaat te maken).
Die zitten vlak bij de afwateringsgaten aan de voorkant van de bak: 1 vlakbij de afvoer links en , je raad het al, 1 bij de afvoer rechts. als het goed is zie je 2 rechthoekig frame-pjes waar ze in horen te zitten (iets van 3 bij 1 cm).
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Mocht dit de contructie zijn met die grote hendel d’r aan dat kan ik wellicht wat foto’s maken.
p.s. ga het dak niet opnieuw slopen dat heb ik ,net zoals jij nu hebt, al zo’n 6 jaar geleden
gedaan.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
ik herken deze constructie van dak. Ik heb er ééntje liggen, heb ik helemaal gedemonteerd.
Zijn er nog andere schuifdaken/merken met deze constructie ?
Anders gezegd, als mijn dak hierop lijkt, heb ik dan ook een Coenen schuifdak?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige