Dspecial lpg en 123 start niet/slecht
TVS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 04 januari 2013 08:26 PM

Hallo,

ik heb een vraagje ivm het afstellen van de 123.
Ik heb deze afgesteld op de statische waarde.
Dus het ledje brand als het ijkpunt op 6° staat (auto van 74 dy3);
Zo starte hij eerst goed, de tweede dag minder goed en de gisteren niet meer.
Ik start altijd op lpg en heb ook meermaals ingespoten.
Op benzine start hij ook niet op dit moment.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

De bobijn is recent vervangen net zoals bogies + kabels

Groeten

Dyane 6 Confort Commercial 1968
Dyane 6 Confort Commercial 1969

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 04 januari 2013 08:48 PM
  [ # 1 ]

Denk dat je het moet zoeken in de afstelling van je 123. Zit je huis wel weer goed vastgedraaid, als dit niet zo is zal je ontsteking verlopen. En als ik je verhaal zo hoort kan dat best kloppen. Immers het niet willen starten gebeurde langzaam aan.

Controleer of je huis wel goed is vastgezet.

Succes

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 januari 2013 09:57 PM
  [ # 2 ]

En na statische instelling de 123 met een stroboscoop op tijd zetten.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2986
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 04 januari 2013 10:35 PM
  [ # 3 ]

Je moet 12° krukas ==  6° nokkenas hebben.
Altijd nagaan of je gradenboog of gat in pen wel klopt.
Beste is om BDP te beaplen en daar 10,0mm voor te gaan zitten op de nokkenas, dan weet je zeker dat je op 6° nokkenas zit. Even zoeken in het forum hoe je BDP bepaalt ( schroevendraaier methode Bogerd of Micrometer methode Meeter), is al vaker over geschreven.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 05 januari 2013 01:07 AM
  [ # 4 ]

Is de juiste motorcurve geselecteerd ??

Correcte 123 voor jou motortype ??

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
TVS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 05 januari 2013 03:57 PM
  [ # 5 ]

Ik heb de correcte motorcurve geselecteerd (stand B voor dv na 72, c10 geloof ik).

Het BDP is bepaald en gemarkeerd.

Voor de stroboscoop afstelling moet ik de waarde van de orginele ontsteking gebruiken?

Groeten

Dyane 6 Confort Commercial 1968
Dyane 6 Confort Commercial 1969

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 januari 2013 03:59 PM
  [ # 6 ]

En Dspecial van na 1973 heeft een DY3 motor hoor Wink Stroboscoop: 14 graden op de nokkenas gemeten, bij 2000 toeren.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
TVS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 05 januari 2013 05:52 PM
  [ # 7 ]

Ik weet dat het een Dy3 is maar deze valt in de handboek onder motorgroep DV.
Bij 2000 toeren moet ik dus 14° aflezen op de gradenboog?

Dyane 6 Confort Commercial 1968
Dyane 6 Confort Commercial 1969

Profiel  
 
TVS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 05 januari 2013 06:22 PM
  [ # 8 ]

Oke ik heb de statische afstelling nog eens nagekeken en het ledje gaat juist branden als ik 6° aflees op de gradenboog.
maar hij start nog steeds niet.

Ik krijg wel vonken op de bougies;

Iemand nog een idee?

Groeten

Dyane 6 Confort Commercial 1968
Dyane 6 Confort Commercial 1969

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 05 januari 2013 07:35 PM
  [ # 9 ]

Ontstekingsvolgorde juist ??

Zitten die isolator pijpjes rond de bougies ?

Doet hij helemaal niets ? 

krijgt hij benzine ?

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
TVS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 05 januari 2013 11:00 PM
  [ # 10 ]

Hij start maar daar is alles mee gezegt.

Ik krijg bij het markeerpunt ook niet hoog genoeg, dit zit een heel stuk onder de schaal (aan de kant van de baterij).

Even voor de volledigheid de ontsteking is ingesteld op stand B

Dyane 6 Confort Commercial 1968
Dyane 6 Confort Commercial 1969

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 05 januari 2013 11:12 PM
  [ # 11 ]

Toevallig niet de onderkant (van de 123) die aansluit op de nokken in het rotorhuis 180 graden verdraaid huh

( Ik heb dit een keer gehad met een 11 BL Traction)

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2986
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 05 januari 2013 11:30 PM
  [ # 12 ]
TVS schreef:

Ik krijg bij het markeerpunt ook niet hoog genoeg, dit zit een heel stuk onder de schaal (aan de kant van de baterij).

Bedoel je dat je met de stroboscoop je stip op de poulie niet op de 14 graden krijgt van de gradenboog?
Dan moet je gewoon meer met de 123 draaien: je moet niet het m7 boutje, maar het m5 strop boutje lossen, dan kan je de 123 desnoods 360 graden draaien.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 07 januari 2013 10:15 AM
  [ # 13 ]
SPAM schreef:

Toevallig niet de onderkant (van de 123) die aansluit op de nokken in het rotorhuis 180 graden verdraaid huh

( Ik heb dit een keer gehad met een 11 BL Traction)

En ik met mijn HY; 180 graden verdraaid erop gezet; start en loopt, maar verdraait later in de juiste stand en dan zijn de vonken allemaal 360 van de 720 graden verkeerd.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook