Beste,
Na enkele proefritten blijkt mijn temperaturrmeter net andersom te werken dan ik denk dat deze zou moeten werken
In eerste instantie werkte deze perfect, echter na het uit- en inbouwen van de motor blijkt deze toch weer anders te functioneren.
Indien het contact aan staat of de motor draait dan zakt de meter naar beneden, indien de motor uit staat en het contact uit dan gaat de temperatuurmeter naar de juiste aanwijzing op de motor.
Zie ik iets over het hoofd ?

Totaal aantal Berichten: 33
- ID/DS Dsuper
Ik heb t zelfde; met koude motor en contact af staat de wijzer bijna bovenaan het witte deel. Met contact aan en koude motor zakt de wijzer naar beneden en loopt langzaam naar boven op het witte vlak bij warm worden van motor. Bij warme motor en contact uit blijft ze bovenaan op het witte vlak. Bij hoge motortemp loopt de wijzer iets hoger zoals het hoort richting rood.
Dus, of we hebben beide hetzelfde probleem of dit is zoals Citroen het heeft bedoeld?
Lijkt me toch wel makkelijk onder het rijden wat van de temperatuur te zien

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
De merkwaardige reactie van de temp.meter kan ik niet verklaren, helaas.
Wél is het in mijn DS zo dat de temp.meter na afloop van gebruik blijft staan in de positie die die had bij afzetten. Bij de volgende (koude) start valt de meter terug en geeft vervolgens het opwarmen van de motor netjes aan. Al jaren.
De meter is overigens een CX-meter op de plaats van het klokje, de sensor zit in het waterpomphuis.

Totaal aantal Berichten: 760
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
De werking is volgens mij als volgt;
Contact uit: aanwijzing willekeurig.
Contact aan, sensordraad los: dan gaat de wijzer naar onder.
Contact aan, sensordraad kortgesloten op massa: dan gaat de wijzer dus naar rood.
De meter is een balans-type. Dat wil zeggen dat de wijzer in principe perfect in evenwicht zou moeten zijn, en dus bij “contact uit” in elke willekeurige stand kan (blijven) staan, afhankelijk van de mate waarin hij goed gebalanceerd is, de wrijving / slijtage etc.
Zet je het contact aan, dan probeert de “aanwijsspoel” de naald omhoog te bewegen.
Tegelijkertijd trekt de “compensatiespoel” hem naar beneden. Als dat met een veertje oid gedaan was, zou de aanwijzing deels afhankelijk zijn van (variaties in) de boordspanning. Nu werken variaties op beide spoelen, en worden zo gecompenseerd.
De aanwijsspoel is in principe krachtiger, maar staat in serie met de weerstand van de temperatuursensor. Bij lage temp is die weerstand hoog, dus krijgt die spoel weinig stroom en dus wint de compensatiespoel en gaat de naald omlaag. Bij hoge temp andersom, nu wint de aanwijsspoel het van de compensatiespoel.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Totaal aantal Berichten: 3205
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
hm, bij mij werkt ie alleszins zoals je zou vermoeden dat ie moet werken, dus als je contact aanzet valt ie naar beneden, en tijdens het rijden en het warmer komen gaat ie dan netjes in het midden staan in dat witte blokje… ik geloof inderdaad wel dat als je dan stopt, dat ie blijft staan op die temperatuur, en pas bij het starten terug naar beneden valt (of naar de temp die de motor dan nog heeft)

Totaal aantal Berichten: 1347
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Beste allen,
Ik kom over 3 weken naar Nederland en heb nog een lelijk dashboard met werkende temperatuur meter over. Deze kun je overzetten op een mooi dashboard.
Ik heb een aanzuigrubber (tussen luchtinlaat en carburateur, 90 graden met aansluitinkje voor carterontluchting) en een werkend klokje nodig. Ruilen iemand???
Stef

Totaal aantal Berichten: 587
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Ik kan in de winter op de tempmeter ook zien wanneer de thermostaat open gaat. Ik de zomer is dat niet te zien. Verder blijft ‘ie ook in het midden hangen totdat de motor weer gestart wordt.
@Stef Sep: een klokje van een R5/21/19 past ook. Het ziet er alleen niet zo mooi uit. Ik heb een R21 klok voorzien van een DS-wijzerplaat, wijzers geel/oranje geschilderd en het rode lichtje vervangen voor een groene. Die klokjes werken altijd.

Totaal aantal Berichten: 1347
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Aha! Bedankt, R5 jes zie je nog wel eens rijden hier.