









Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Wat je ook uitkuurt met een verlopen APK of geschorste auto, bedenk dat je niet verzekerd bent zonder geldige APK. Als er dan iets gebeurt ben je pas echt aan de beurt! (niet dat mij dat overkomt, ik sta al een half jaar stil, ahum…)














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is pertinent NIET waar! Ook zonder geldige apk ben je gewoon verzekerd! Een verzekeraar zal alleen niet uitkeren als de er sprake is van een ongeval wat werd veroorzaakt door een mankement wat tijdens de apk keuring aan het licht was gekomen.
Dat neemt niet weg dat je je te allen tijden héél erg bewust moet zijn van het feit dat je niet alleen op de weg bent. Een ongeluk waarbij iemand het leven laat of invalide raakt door JOUW toedoen zit in een héél erg klein hoekje. Dat risico moet je altijd proberen te vermijden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste










Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Tja Waterman heeft gelijk; ik was iets te stellig. APK en verzekeing staan los van elkaar maar geen APK kan wel leiden tot problemen. As op mijn hoofd…














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Mensen, bedankt voor de reacties. Is de druk iets van de ketel. Waarom niet schorsen? Ze is wegenbelastingvrij, en staat op de openbare weg. Tevens na de reparaties wil ik nog een proefrit kunnen maken en de boete voor geen apk is wimpelweg lager dan de boeten rondrijden/openbare weg met schorsing. En het heeft allemaal wat langer geduurd dan gepland omdat er toch onverwachte kleinigheden aan het licht kwamen en ik dan weer onderdelen nodig had en omdat het natuurlijk zulk lekker sleutelweer is.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
CX is inmiddels geschorst, want APK ging niet lukken doordat ze behoorlijk rookt. Bogaard heeft een soortgelijk probleem gehad en dit heb ik voor mezelf als leidraad genomen, maar ik loop vast. Dus alle tips zijn welkom, anders is het straks zomer voordat we een keer kunnen gaan rijden met de winter-cx.
Alle rubberleidingen zijn vervangen. Aanvoorleiding naar opvoerpomp, rubberleiding van opvoerpomp naar brandstofpomp en de leidingen onder de auto. Doorzichtige slang ertussen gezet om te kijken of er luchtbellen zichtbaar waren. Niet het geval. Opvoerpomp gewisseld met een andere goede (getest op andere cx) nog steeds roken. Turbobooster losgehaald voor de 1000ste keer. gecontroleerd, ook goed en lekvrij. Verder geen externe lekkages op de pomp of rond verstuivers of retourleidingen. Dekseltje is mooi droog op de pomp. Tevens de pomp volgens het WPH afgesteld en ze loopt gewoon mooi. Zit zelf te denken of de verstuivers nog wel goed zijn. Bij koude start loopt ze namelijk op drie cilinders. Twee keer gasgeven en ze loopt mooi. Klimt niet in toeren of iets dergelijks, gewoon mooi lopen, goed rijden, geen horten en stoten en trekt ook goed op. Wat kan het zijn? Ik pieker me helemaal gek en loop in mijn hoofd alles tien keer na, maar kom er niet uit.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Maar… Welke kleur rookt ie dan? Wit, blauw of zwart? Meer gas meer rook? Onder belasting meer of minder rook?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
waterman schreef:Maar… Welke kleur rookt ie dan? Wit, blauw of zwart? Meer gas meer rook? Onder belasting meer of minder rook?
Is blauwige rook, bij meer gas idd meer rook en bij belasting ook. Koud rook ze, maar bij warme motor word sinterklaas pas echt jaloers op mijn stoomboot. Dan is het echt behoorlijk.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Olie en koelvloeistof verbruik ook aanwezig? Loopt de motor ook heet?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Nee loopt niet warm, koelvloeitof op peil en volgens mij geen olieverbruik. Heb nog niet voldoende kilometers gemaakt om dat goed te constateren.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
XM 2.9 V6 Exclusive schreef:Nee loopt niet warm, koelvloeitof op peil
Blijft dat ook zo? Helaas kun je er nu niet mee rijden, want geschorst, dat maakt het lastig.
Maar je zegt blauwe rook: dit is toch meestal olie?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Of diesel. Ik zou denk ik beginnen met het laten controleren van de injectoren.
Heb je de pomp ook met een meetklok afgesteld?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Nee heb de pomp of eigenlijk de vervroeging bovenop de pomp alleen afgesteld, dus niet aan de pomp gezeten op zijn voet. Heb alleen nog een setje verstuivers liggen van een turbo II maar zag in het WPH dat ze dezelfde openingsdruk hebben als een T1. Zjin ze dan ook hetzelfde of zit daar wel degelijk verschil in. En an ik die even monteren al zou het alleen al zijn om te proberen?
En toen ze nog niet geschorst was heb ik wel enkele proefritten gemaakt en ik denk in totaal wel een killometer of 100 afgelegd, alleen dat is nog te weinig om te zien of ze echt olie verbruikt. Op de peilstok is niets zichtbaar.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Al compressie gemeten?
Met koude motor is de witte rook volgens mij onverbrande diesel, blauwig zou voor mij olie betekenen.
heb hetzelfde gehad. Na compressietest bleek 4e zuiger niet goed mee te doen. Gevolg onverbranden diesel. Na demontage bleek deze cilinder ovaal te zaijn.