1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Ontsteking afstellen met stroboscooplamp
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 21 januari 2013 05:17 PM

Een vraagje. Ik heb een stroboscooplanp geleend en wil mijn ontsteking afstellen op de juiste aantal graden voorontsteking.
Het betreft een 23 IE op LPG.
Volgens het WPH zou ik uit moeten komen op 11 graden voorontsteking bij 1800 toeren.
Met de afstelmogelijkheid van het ontstekingshuis haal ik het niet. Ik heb nu het huis met de klok mee gedraaid tot zijn maximum en ik zit nu net op de nul van de gradenboog.
Moet ik het hele huis draaien door de bout te lossen waarmee het huis is verankerd en zoja met de klok mee of tegen de klok in draaien. Wie kan het zeggen.
Alvast bedank voor het meedenken.

Groetjes,
Martin

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 januari 2013 05:58 PM
  [ # 1 ]

Je huis zit op de bak een moer (11) vast. Als je die lost kan je een stukje draaien. Het huis zit verder vastgeklemd onder de verbreding met een boutje 8mm. Als je deze lost kan het huis helemaal rond. Ik dacht dat de verdeleras met de klok mee draait dus vervroegen is het huis tegen de klok in draaien. Vaak staat de draairichting van de as op de buitenkant van het huis met een pijl aangegeven.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10482
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 januari 2013 08:04 PM
  [ # 2 ]

Hallo Martin,
De “normale” stelmogelijkheid is door een nagenoeg “verticaal” boutje, 10,11 of 12 iets los te draaien. Maar dan is de stelmogelijkheid heel beperkt. De “plaat” die net onder de kop van die bout zit, zit om het ontstekingshuis geklemd dmv een klemboutje. (kleinere maat, dacht ik) Die klembout iets losdraaien en dan kun je het ontstekingshuis verdraaien zoveel als je wilt of de kabels het toelaten. Rotor draait met de klok mee, dus om meer vervroeging te krijgen moet je het ontstekingshuis tegen de klok in draaien.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 21 januari 2013 10:17 PM
  [ # 3 ]

Denk er aan dat je op de gradenboog nokkenasgraden aan het bekijken bent , geen krukas graden !!

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 21 januari 2013 11:00 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de snelle reacties. Ik zal de ontsteking op die manier vervroegen tot 11 graden bij 1800 toeren zoals in het WPH staat beschreven. Misschien een klein beetje vroeger vanwege de LPG. Zal wel komend weekend worden.

Gr. Martin

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2981
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 21 januari 2013 11:06 PM
  [ # 5 ]

Staat de gradenboog wel goed?
Want wel vreemd dat hij nu dus kennelijk meer dan 11 graden verkeerd staat en kennelijk wel acceptabel loopt ( of loopt hij nu heel rot?)

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5388
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 21 januari 2013 11:26 PM
  [ # 6 ]

Heb je de de lamp wel op de kabel van de 1e bougie aangesloten?
Want met zo’n forse fout zou ie inderdaad niet lekker moeten lopen…
Of zeg ik nou wat stoms?

Profiel  
 
BobS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 17-12-2012

Gepost: 21 januari 2013 11:55 PM
  [ # 7 ]

Hallo martin,

11 graden of niet, controleer allereerst de stand van de ontsteking. Haal bougie nr 1 eruit (op kleppendeksel staan de cijfers) en voel met een lange schroevedraaier voorzichtig waar de cylinder is terwijl je met de slinger de motor ronddraait (wel ontsteking uitzetten). Je kunt daarbij ook kijken wat de rotor onder de ontstekingskap (bougie draden) doet, kap er even afhalen en ernaast hangen.(Je zult zien dat deze met de klok meedraait)
Je ziet dan wie cylinder 1 is en wanneer deze zou moeten ontsteken. Met een beetje proberen vindt je ook wat het bovenste dode punt is. Je kunt nu ook de grove zetting van het ontstekingshuis goedzetten.
Daarmee weet je dan zeker dat je de goede cylinder hebt, de goede bougie draad daar zit en dat de rotor daar zit, bovendien kun je dat onderwijl ook controleren tegen de gradenboog.
Vroeger waren er meer gegevens en werd met een micrometer de voorontsteking teruggerekend en gemeten.

De meeste auto’s hebben tegenwoordig elektronische ontsteking, die doet hetzelfde als de puntjes met centrifugaal of vaccuum vervroeging, ongeveer 5 graden bij stationair en oplopend naar…. 15 of soms 20 graden bij hogere toerentallen, een en ander afhankelijk van een heleboel andere faktoren

Na warmdraaien, goede contactpunt afstand, goede klepspeling, schoon luchtfilter de oppik klem op bougie 1 met de goede kant (staat op de klem) naar bougie - en dan volgens WPHB bij goede toerental de voorontsteking zetten (met de kleine afstelling), controleren door even een beetje gas geven!

Succes

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 22 januari 2013 11:46 AM
  [ # 8 ]

Oude of nieuwe type motor? Lijkt oude type: ontsteking op moment voorontsteking

Uit “Ontsteking afstellen” van de club website (door Cees Berkvens):

Type ontsteking
De oude motortypen kunnen met een lampje worden afgesteld en de nieuwere met een stroboscooplamp. Hoe herken je nou het verschil? Als je echt heel zeker weet, dat in jouw voiture nog de oorspronkelijke motor met oorspronkelijke aankleding aanwezig is, dan hoef je maar naar de poelie van de nokkenas te kijken. Is daar een gradenboogje gemonteerd, dan heb je met een nieuw type motor (af te stellen met een stroboscooplamp) te maken. Nieuwere motoren kunnen in oudere auto’s zijn geplaatst of het gradenboogje kan bij de montage van een nieuwe waterpomp ‘vergeten’ zijn.
Er is slechts één manier om te onderzoeken met welk type ontsteking je te maken hebt en dat is met een pennetje van 6 millimeter.
Dit doe je als volgt: eerst kun je het beste de bougies even verwijderen en de nodige activiteiten ondernemen om zelf de motor te kunnen tornen. Ook moet de verdelerkap verwijderd worden. Onder de dynamo bevindt zich een gaatje in het huis van het vliegwiel waarin precies de achterkant van een 6 mm. boortje past.

Plaats voor paspen
Nu schuif je de achterkant van het boortje in dit gaatje en je tornt voorzichtig de motor totdat het boortje in een uitsparing van het vliegwiel schiet. Dit is duidelijk voelbaar; het boortje schiet echt ca. 1 cm. naar binnen. Controleer nu of dit gaatje overeenkomt met het bovenste dode punt (BDP), òf dat dit gaatje overeenkomt met een punt vlak vóórdat het BDP wordt bereikt. Dit doe je door een lange pen via het bougiegat van de eerste cilinder op de zuiger te laten rusten en onder het voorzichtig tornen van de motor in de draairichting van de motor te voelen waar het gaatje zich bevindt. Eventueel een klein stukje heen en weer bewegen van de krukas moet je een indicatie geven of dit het BDP betreft òf het moment van de vóórontsteking.
Bij de oude typen motoren (vóór ca 1972) bevindt het pasgat zich op het moment van de vóórontsteking. De ontsteking bij dit type motor kan afgesteld worden met behulp van een proeflampje en een voelermaatje van 0,4 mm.
Bij de nieuwere typen motoren bevindt het gaatje zich op het BDP; de ontsteking hiervan kan alleen met een stroboscooplamp worden afgesteld.
Als er bij dit type motor geen gradenboog is gemonteerd langs de rand van de nokkenas-poelie, dan moet je een gradenboog op de kop zien te tikken en deze onder de waterpomp monteren. Er dient een merkteken tegenover het nulpunt op de gradenboog te worden aangebracht precies op de plek waarbij het boortje in het gaatje onder de dynamo valt. Is dit merkteken niet aanwezig, torn dan de motor met verwijderde bougies en verwijderde verdelerkap tot de rotor wijst naar de plek waar de eerste bougiekabel hoort te zitten en steek het pennetje nogmaals in het gat onder de dynamo. Als het boortje in het gaatje past, dan kun je met een beiteltje een kerf maken op de nokkenaspoelierand precies tegenover het 0-punt op de gradenboog. De kerf met een likje verf duidelijk zichtbaar maken, het boortje verwijderen en je bent klaar om af te gaan stellen.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 25 januari 2013 10:56 PM
  [ # 9 ]

Ik zal even uitleggen hoe de ontsteking nu. staat. Ik heb d.m.v. een schroevendraaier het BDP gezocht. Toen vond ik ook het merkteken op het vliegwiel. Omdat het een 73er is moet dit dus corresponderen met 0 graden op de gradenboog. Omdat ik een 123 ontsteking gebruik heb ik volgens de instructie de ontsteking afgesteld op 4.23 graden voorontsteking (groene led brand)
Als ik de ontsteking dan controleer met de stroboscoop met toerenteller voor de fijnafstelling dan kom ik voorbij de 0 bij 1800 toeren. Als ik het ontstekingshuis maximaal verdraai kom ik niet verder als de 0 met dezelfde 1800 toeren. Maar dit zou 22 graden voorontsteking moeten zijn volgens het WPH. Dus de enige mogelijkheid is het ontstekingshuis tegen de klok in draaien tot ik de 22 graden haal. Ik kan niet zeggen dat de motor slecht loopt alleen start hij slecht bij koude motor en loopt niet erg gelijkmatig bij lage toeren.  Ik ga het dit weekend eens testen.

Groet Martin

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5388
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 25 januari 2013 11:25 PM
  [ # 10 ]

Ik begrijp het niet helemaal…
Bij 1800rpm komt hij net voorbij de 0 en als je het ontstekingshuis draait verandert er bijna niets?

Volgens mij zou hij stationair bij de 0 moeten staan of een beetje vroeger en bij 1800rpm naar 22 of 11(?) graden voorontsteking .

Is er een DSkundige in de zaal?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10482
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 januari 2013 12:11 AM
  [ # 11 ]

Hallo Martin. 22 krukasgraden is 11 graden (nokkenas) op het gradenboogje. Controleer eens of je de rotor tegen de veerdruk in kunt verdraaien (met de klok mee). Misschien zit de vervroeging vast.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 26 januari 2013 12:19 AM
  [ # 12 ]

Nok is niet te verdraaien is ook een 123 ontsteking. Met de mogelijkheid die de sleuf links op het huis mogelijk maakt kom ik er echt niet dus ga ik het complete huis tegen de klok in draaien om de voorontsteking bij 1800 toeren op 22:2= 11 graden op de gradenboog te krijgen. Maatje op de stroboscoop laten kijken en ik voorzichtig draaien. Ben benieuwd. Morgen weet ik het.

Groet Martin

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10482
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 januari 2013 12:25 AM
  [ # 13 ]

Ach ja, een 123. Dat was ik even vergeten. Maatje?? De gradenboog en de ontsteking zitten toch vlak bij elkaar?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 26 januari 2013 12:34 AM
  [ # 14 ]

Klop Jan. Maar twee weten meer als een Laughing

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10482
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 januari 2013 10:55 AM
  [ # 15 ]

Controleer voor de zekerheid of de motor ook van 73 is.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook