In eerder topic veel last gehad om de bvh goed te laten schakelen.
Uiteindelijk leek het erop dat de stiften niet goed zaten en moest een en ander weer uit elkaar….
in dat topic bleek namelijk - met dank aan Harry - dat achterin de bak een extra veiligheid zit die niet goed werkt als de slag van de stiften niet goed is.
Achteraf gezien was het handig geweest als er ietwat van een vergelijking was die je kunt gebruiken om tevoren te bekijken of een en ander goed zit. Maar die staat niet in het WPHB
Hieronder de nu door mij gemeten waarden - gemeten buitenaf. Daarvoor moet reserve wiel en alu bak met stofhoes aansluiting op radiateur weg en vervolgens de twee aluminium kapjes voorop de bak.
Je ziet dan van links naar rechts 3 stiften uit de bak steken - links een behoorlijk stuk, daarnaast een iets kortere en helemaal rechts net een klein stukje. (dus kijkend naar achteren)
Nu iets typisch. In het WPHB staat een heel stuk dat je allereerst de slag moet opmeten met het deksel van de bak open, waarbij de achteruit in z’n neutraal gehouden moet worden. De meting is dan ook hoeveel de stiften waarop de klauwen zitten (waarin de synchromesh ringen gevangen zitten) heen en weer schuiven om de synchromeshes goed in te laten schuiven, de bovenste versnellingen (3 en 4) is dat goed te zien. Daarna moeten de standen na sluiten van de bak gecontroleerd worden wanneer deze middels de hydrauliek zuigers bedient worden (en eventueel afgesteld).
Het typische is nu dat dit helemaal niet zo kritisch lijkt: de zuigers hebben een grote slag, en de middenstand is eigenlijk vastgelegd door de deksel en de daarin vast verankerde middenbrug.
Bij onderhavige versnellingsbak bleek een en ander (gemeten waarden en ingestelden waarden) overeen te komen….. behoudens een af en toe haperende 3 en achteruit. Bij herhaaldelijk inschakelen begon de zaak soepeler te worden en werd het schakelen steeds foutlozer (foutloos in de vorm van ongeveer halen van gemeten stift stand waarden). Het lijkt dan ook marginaal: kennelijk is er ergens in de tandwiel/bak fabricage een tolerantie, maar gezien de kwaliteit van gietwerk en afwerking tandwielen toch ook wel twijfelachtig of dit dan ook werkelijk andere instellingen benodigd.
Aannemende dat het WPH correct is hierbij de gemeten waarden - die dus volgens WPH - per bak verschillend kunnen zijn, maar waarvan ik betwijfel of dit veel zal zijn;
neutraal - linker stift 49 mm lang vanaf voorkant bak (dus zonder de kapjes), 3/4 stift (de 2e van links) 13.5 mm, en achteruit (de rechter stift) 3.5 mm.
In 1e versnelling gaat de linker stift in - steekt dan nog 39mm uit, 3/4 en achteruit als in neutraal,
In 2e versnelling gaat de linker stift helemaal uit tot 56.8 mm
In 3e versnelling staat linker stift weer op 49 en gaat de 3/4 stift in tot deze 2.3mm uitsteekt (achteruit is ook nog steeds 3.5mm)
In 4e versnelling komt de 3/4 helemaal uit tot 24.8 mm, 1/2 dan weer 49mm en achteruit 3.5mm
In achteruit komt de achteruit stift tot 24.8mm lengte uit de bak, de anderen staan dan als in neutraal.
het patroon lijkt eenvoudig: alle versnellingen behalve achteruit schuiven 10mm slag, de achteruit beduidend meer.
Van 4 naar 3 komt de stift af en toe niet helemaal terug en daarmee blokeert deze het andere schakelen. Van 4 naar 2 schakelen gaat wel goed: de stift klikt dan naar 13.5mm.
De achteruit doet ook zo iets: bij langszaam terugschakelen gaat deze iets in, maar lang niet ver genoeg naar die 3.5 mm
Nieuwe rubbertjes in de cylinder/zuiger bediening is de oorzaak: zorg dus altijd dat de zuigertjes goed vlak zijn, geen spoor van een ingelopen oud rubbertje laten zitten!
Devies: schakelt Uw bvh goed, neem dan eens de tijd om de stiftstanden op te meten en te noteren. Gaat er lhm in de bak lopen of gaat het schakelen niet zo goed meer, dan is dit snel te controleren.
Wel eventjes wieltjes in de lucht en blokjes om de achterwielen: wel zo veilig!















Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Ik zie op citromarkt dat je een BVH versnellingsbak zoekt? Is je bak echt niet meer te repareren?