1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
M’n IDeese en haar Ontsteking…
Job17
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 03-02-2013

- ID/DS Dspecial
Gepost: 03 februari 2013 05:54 PM

Beste,

Na veel startproblemen met m’n id (ID19b Dspecial juni`71(motor : DV2-4bak)) heb ik er voor gekozen om de ontsteking van deze dame te vervangen met een CPN(classic power nition van CTA). Om het een en ander goed te maken heb ik ook de bobine vervangen voor een nieuwe van de DS-club.

Even de tussenstand:

Allereerst heb ik de bobine vervangen.
Daarna begonnen met het goed zetten van het BDP door middel van de schroevendraaier op de eerste zuiger methode. Hierna de verdere afstelling gedaan met de led in het onstekingshuis.(De afstelling van het gat in het vliegwiel komt niet overeen met het werkelijke BDP dat met de schroevendraaier is gevonden, Wijst dit op een mogelijkheid om het vliegwiel in verschillende standen te monteren en dus niet door middel van een spie-baan waarbij slechts een stand mogelijk is?

tot dusver gaat het goed: ze start( niet erg snel ) en loopt goed. om toch nog wat fijn-afstellingen te doen wil ik met een stroboscoop het goede aantal graden voorontsteking instellen.
Nu mijn probleem: het is op dit moment zo dat het streepje op de poelie niet overeen komt met de gradenboog. als de motor op het BDP staat, staat het markerings-streepje op +- 30 graden na(—>) de 0.
Doordat dit (uiteraard niet kan kloppen?) wil ik eventueel een nieuw streepje aanbrengen en het oude afdekken. 

Misschien kan iemand mij vertellen of mijn redenering omtrent de montage van het vliegwiel, danwel het opnieuw aanbrengen van een sreepje op de poelie juist is? Ook ben ik benieuwd of iemand toevalling kan zeggen of 12 graden voorontsteking juist is voor deze motor.

Groet en alvast bedankt.

Auto`s; ID19B Dspecial, XM V6 Exclusive

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 03 februari 2013 06:02 PM
  [ # 1 ]

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220027/

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Job17
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 03-02-2013

- ID/DS Dspecial
Gepost: 03 februari 2013 06:08 PM
  [ # 2 ]
F.SvM schreef:

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220027/

Dank, deze tread en vele anderen heb ik zelf ook al doorgelezen en vergeleken maar hebben nog geen antwoord gegeven op mijn vraag. dit betreft vaak andere motoren(bouwjaar/type/situatie).

Auto`s; ID19B Dspecial, XM V6 Exclusive

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10484
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 februari 2013 06:53 PM
  [ # 3 ]

Vliegwiel zit nooit met spiebanen, maar met 6 bouten op de flens van de krukas. Normaliter is maar 1 positie mogelijk vanwege een centreerpen. De schroevendraaiermethode is onnauwkeurig omdat juist bij het BDP of ODP een vrij grote hoekverdraaiing nodig is voor 1 mm zuigerverplaatsing. Micrometer werkt veel nauwkeuriger. Poelie zou misschien wel verkeerd op de spiebanen kunnen zitten. Maar probeer die er maar eens af te halen met het stuurhuis op z’n plaats!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 februari 2013 09:03 PM
  [ # 4 ]

De pen gat afstelling is bij jouw motor de statische voorontsteking. Voor de schroevendraaier methode: neem een aantal mm voor Bdp en het gelijke aantal erna. Midden daartussen is het BDP.
Zet hem zo goed als mogelijk op Bdp en maak een nieuw merkteken .

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Job17
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 03-02-2013

- ID/DS Dspecial
Gepost: 08 februari 2013 07:17 PM
  [ # 5 ]

danku voor de info, ik ga dit weekend een markeer teken aanbrengen op de poelie volgens de manier die bogaard beschrijft. hierna wil ik de fine-tuning van het ontstekingstijdstip met de stroboscoop doe, gezien ik nog niet in het bezit ben van het benodigde WPH weet ik het exacte vooronstekings-tijdstip niet. ik las ergens op het forum dat dat 12 zou zijn.
is d`r toevallig iemand die dit kan zeggen voor een DV2 van 6-1971?

morgen weer verder…

Auto`s; ID19B Dspecial, XM V6 Exclusive

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5388
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 08 februari 2013 11:15 PM
  [ # 6 ]

Een DV van 5/69-9/72 (merkteken op stroomverdeler DV-010A): 24 graden krukas bij 2000 RPM = 6 graden in stroomverdeler tov vaste merkteken.
Zo’n beetje bij benadering ongeveer plusminus…

De vaste voorontsteking is inderdaad 12 graden, maar bij jouw auto is het wel een beetje tricky want volgens het WPH is in juli’71 het gat in het vliegwiel veranderd.
Vóór deze datum staat de voorontsteking bij pen in het gat op 12 graden, na deze datum op 0 graden…

Ik hoop dat je op het vliegwiel een merktekentje met verf nog hebt, dan kan je daarmee werken.
Ik lees dat je het merkteken wilt veranderen, maar ik weet niet of dat verstandig is.
Aan je vliegwiel is toch immers niets veranderd? dan geeft het oude merkteken waarschijnlijk de juiste stand aan tov van het bdp (in jouw geval als het goed is 12 graden vervroeging).

Bij het veranderen naar de nieuwe ontsteking is het tijdstip kennelijk veranderd, dus zou ik daar de oplossing zoeken.
Staat hij nog steeds zo vroeg als de motor loopt? Ik ga er even van uit dat je het bdp hebt bepaald met uitgeschakelde motor.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2981
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 08 februari 2013 11:47 PM
  [ # 7 ]

Bij alle korte slag motoren zit je goed met:
12 gr krukas==6 gr nokkenas== 1cm op nokkenas poulie; voor het BDP bij stationair. BDP bepalen volgens Boogaard methode of met een micrometer in het bougiegat.
Ik doe nooit methode 24gr bij 2000 rpm, want daar kunnen forse meetfouten bij komen: Is je toerenteller goed geijkt? Is de vervroegingscurve van je ontsteking echt goed? Het meest kritisch is een juist ontst tijdstip bij starten.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5388
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 08 februari 2013 11:53 PM
  [ # 8 ]

Nou, meestal draait een motor sneller dan stationair.
Dus een afstelling bij een reëel toerental is zeker net zo kritisch…

En natuurlijk afstellen met een geijkte meter die zowel toerental als contacthoek kan weergeven…

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5388
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 09 februari 2013 10:24 AM
  [ # 9 ]
H@ns schreef:

De vaste voorontsteking is inderdaad 12 graden, maar bij jouw auto is het wel een beetje tricky want volgens het WPH is in juli’71 het gat in het vliegwiel veranderd.
Vóór deze datum staat de voorontsteking bij pen in het gat op 12 graden, na deze datum op 0 graden…

Ik schreef het een beetje krom:
Bij auto’s van vóór juli ‘71 staat de zuiger 12 graden vóór het bdp, daarna precies op het bdp als de pen in het gat valt.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2981
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 09 februari 2013 01:35 PM
  [ # 10 ]
H@ns schreef:

Nou, meestal draait een motor sneller dan stationair.
Dus een afstelling bij een reëel toerental is zeker net zo kritisch…

En natuurlijk afstellen met een geijkte meter die zowel toerental als contacthoek kan weergeven…

Niet veel mensen bezitten een recent geijkte toerenteller.
Als je geen 123 ign hebt, dan kan je er bijna zeker van zijn dat de ontsteking als je hem op 2000rpm goed zet, bij stationair fout staat. En als je een 123 ign hebt, dan zal hij als je bij stationair goed staat bij 2000 rpm ook goed staan.
Het ontstekingstijdstip bij een DS en veel andere oude auto’s is het meest kritisch ivm goed starten. Een paar graden verkeerd staan bij bv 2500 rpm zal je bij een DS erg weinig van merken zowel in verbruik als in gedrag. Vandaar mijn ( uit de praktijk geboren) opmerking.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5388
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 09 februari 2013 11:17 PM
  [ # 11 ]

Ik ben nog van de oude stempel, dus ik heb nog zo’n meter en stroboscooplamp, was onmisbaar vroeger…
Maar even terugkomend op de elektronische ontsteking van Job17, kan je het ontstekingstijdstip wel goed controleren als de motor niet loopt?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10484
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 februari 2013 01:27 AM
  [ # 12 ]

Niet echt in verband met spelingen in overbrenging. Dynamische afstelling is daarom altijd het beste.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Job17
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 03-02-2013

- ID/DS Dspecial
Gepost: 10 februari 2013 03:51 PM
  [ # 13 ]

Even de tussenstand:

Gisteren op de `bogaard’ methode een markeringspunt van het bdp op de nokken-as-poelie gemaakt.
deze markering zit netjes op het goede punt en het is dus vrij exact.
nu het volgende, na dit te hebben uitgevoerd en nu eindelijk wel een dynamisch te willen gaan afstellen wilde ik de de bougie weer terugplaatsen. MAAR helaas de bougie pakt niet meer en de schroefdraad uit de kop kon er zo vanaf gepulkt worden ahh .

Dit is blijkbaar geen onoverkomelijk probleem en zal worden verholpen met een helicoil schroefdraad.
Iemand tips voor deze reparatie?locktite of niet? laten doen/zelfdoen?
Er is nu dus weinig te timen en af te stellen, dus komt dit waarschijnlijk morgen aan bod.
Intussen is de carburateur gedemonteerd en die word voorzien van nieuwe pakkingen en sproeiers. Dit om lekken op de benzine stand weg te nemen. Ook even een paar decennia vuil en kit?!? verwijdert…zie de foto`s.

Afbeelding Bijlagen
Carburateurvoor.jpgCarburateurvoor1.jpgCarburateurna.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Auto`s; ID19B Dspecial, XM V6 Exclusive

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10484
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 februari 2013 04:02 PM
  [ # 14 ]

Midlock setje halen bij Brezan. Dat werkt met een hulsje ipv een spiraal. Is veel goedkoper dan helicoil want je hoeft er geen speciaal gereedschap bij te kopen. Met beleid prima zelf te doen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 10 februari 2013 10:59 PM
  [ # 15 ]

zoals jantje1948 aangeeft; een midlock werkt met een hulsje en een helicoil met huls met een breekstukje. Dat laatste wil je niet in je cilinder hebben als die valt bij het breken.
Ik heb het gedaan met veel vet aan de draadsnijder en als laatste nog met perslucht de cilinder uitgeblazen om het laatste slijpsel eruit te krijgen.
Is goed te doen, heb ook nog locktite gebruikt om het goed vast te zetten (moet wel goed vetvrij zijn dan…)

succes.

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook