Goed om wat tips te hebben voor te beginnen , maar alsnog een paar vraagjes:
Hoe moet de bougie schacht worden gedemonteerd om zo bij het bougie-gat te komen? Dit is nodig i.v.m. de lengte van de boor en de schroefdraad tapper. Zit deze geschroefd of geperst? laat staan dat die überhaupt gedemonteerd kan worden?
Is er nog een goede methode om het boortje en de tap zo haaks mogelijk op het blok te positioneren? Dus vanuit alle hoeken 90 graden ten opzichte van de kop van de motor. Dit voor en zo net mogelijke loop van de schroefdraad.
Nu een goede nachtrust en morgen weer verder…
Auto`s; ID19B Dspecial, XM V6 Exclusive














































Totaal aantal Berichten: 43373
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat kan niet. De bougieschacht zit vast. Je moet er gewoon door met je tap en een verlengstuk.
waar woon je?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Dat kan niet. De bougieschacht zit vast. Je moet er gewoon door met je tap en een verlengstuk.
waar woon je?
In Tricht, das een gat in de buurt van Tiel…
Auto`s; ID19B Dspecial, XM V6 Exclusive














































Totaal aantal Berichten: 43373
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ok, da’s net ff te ver bij mij vandaan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10489
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij midlock set is demontage van de bougieschacht of kleppendeksel niet nodig. Zo haaks mogelijk in alle richtingen? Dat bedoelde ik onder andere toen ik zei: “met beleid”. Op het oog lukte mij dat prima. Slijpsel weg? Bij het setje zit een vetstift om de tap/ruimer te smeren. Dat lukt heel goed. Daarna als het gat getapt is motor laten lopen zonder betreffende bougie en even flink gas geven. Dan blaast het slijpsel wel weg.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Helaas, in ieder geval bedankt voor het aanbod/snelle reactie Waterman!
Ik ga morgen even de lokale garage bellen met de vraag af ik hun setje even mag lenen, misschien hebben zij nog wat tips.
Aan de andere kant ook wel weer mooi, dan kan ik bovenkant van de schacht als vlak-punt hoeden en kan ik mooi recht tappen.
Auto`s; ID19B Dspecial, XM V6 Exclusive





























Totaal aantal Berichten: 10489
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Klopt helemaal! Voor de duidelijkheid: een midlocksetje leen je niet. Dat is helemaal compleet voor een paar tientjes. Dus hulsje, ruimer/tap en evtstift.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43373
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het is echt niet moeilijk. Je moet de tap alleen met plakband/ducktape eventjes vastplakken aan de dop en verlengstuk. Zuiger naar beneden, lig vet aan de tap en dan tappen. Daarna de bus om de bougie en de boel er voorzichtig indraaien. Het is jammer dat je zo ver zit anders had ik dat wel even met je gedaan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Hi Job,
En voor de overige bougies: het aanhaalmoment van een bougie is 13Nm. Da’s relatief weinig en daarmee houd je de draad in de kop heel.
Gr, Matthijs
Weer een update/tussenstand.
Na het zoeken naar een setje met hulsjes en een tap(dat lukt geen dag van te voren want zelfs Brezan had hem niet zomaar liggen!) heb ik een flinke lik vet aan de tap gedaan en een grote pulk vet op het eind om de doorschietende slijpseltjes op te vangen.
Als eerst de zuiger omlaag gezet met de uitlaat klep open. daarna de tap er in en gaan tappen, hij pakte goed en ging mooi recht( zoals ‘jantje1948’ ook al zij) en het is niet moeilijk.
De tap er uit en een oude bougie met de huls er op in het gat gedraaid, eerst heb ik de buitenste schroefdraad met locktite ingesmeerd en daarna in het gat geplaatst. Even een bakkie gedaan en toen de oude bougie er uit en de goede er in(dit omdat er nog een beetje locktite aan de bougie gaat zitten. Toen de kabels aangesloten en gestart. Dit ging zowel op benzine als op gas bijzonder moeilijk. toen gaan timen met de stroboscoop, echter ging de lamp kapot na een paar flitsen en daar moet een nieuwe voor worden gezocht. Toen maar afgesteld zodat de motor lekker oppakt en loopt(niet correct, ik weet het). Alleen wilde ze op benzine met geen mogelijkheid oppakken, dit bleek te wijten aan een dichtgelipte acceleratie sproeier daardoor ‘stikte’ de motor gelijk bij het gasgeven. toen dit verholpen was liep ze ook prima op benzine.
Rijgedrag: De auto is veel vlotter, pakt beter op en komt nu veel beter mee met het huidige verkeer, ook zal de auto meer kracht hebben door de betere explosie`s. Al met al dus dik de moeite waard en ik zou het iedereen van harte aanbevelen. Ze loopt weer als een `tje.
Auto`s; ID19B Dspecial, XM V6 Exclusive





























Totaal aantal Berichten: 10489
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mooi! Als je een keer in de buurt van Breda bent kunnen we wel even met de stroboscoop afstellen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Mooi stukje werk !




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Goed werk!! En niets mis met op gevoel afstellen als je het mij vraagt - zolang de motor niet pingelt en lekker loopt is er niets aan de hand. Veel rijplezier!